MyWIZ - Business în cloud
MMSS propune modificări la Normele metodologice privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale pe teritoriul României: sintagma „reprezentant legal” al întreprinderii va fi înlocuită cu „persoană desemnată”

MMSS propune modificări la Normele metodologice privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale pe teritoriul României: sintagma „reprezentant legal” al întreprinderii va fi înlocuită cu „persoană desemnată”

Telex » Știri 8 februarie 2023  

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a elaborat și publicat în transparență decizională un proiect de hotărâre privind modificarea HG nr. 337/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale pe teritoriul României. Promovarea proiectului are la bază necesitatea armonizării legislației naționale a muncii cu normele Uniunii Europene, în contextul emiterii, de către Comisia Europeană (CE), a unui aviz motivat adresat României referitor la neconformitatea măsurilor naționale române cu Directiva 2014/67/UE privind asigurarea respectării aplicării art. 9 din Directivei 96/71/CE privind detașarea lucrătorilor.

Inițiatorii proiectului menționează, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, că cerințele administrative și măsurile de control pentru întreprinderile stabilite pe teritoriul unui stat membru, altul decât România, sau pe teritoriul Confederației Elvețiene, prevăzute la articolul 24 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale includ obligația pentru aceste întreprinderi de a desemna o persoană, care să asigure legătura cu autoritățile competente naționale și care să trimită și să primească documente și/sau avize, dacă este cazul. Articolul 11 din HG nr. 337/2017 precizează, de asemenea, obligația ca persoana respectivă să fie ori reprezentantul legal pe teritoriul României al întreprinderii, ori, în cazul întreprinderilor care nu au un astfel de reprezentant, unul dintre lucrătorii detașați. „Comisia Europeană a interpretat obligația prevăzută la articolul 11 din HG nr. 337/2017 ca fiind o obligație suplimentară față de articolul 24 alineatul (2) litera e) din Legea nr. 16/2017, și anume în sensul că trebuie desemnate două persoane de contact diferite”, afirmă reprezentanții MMSS. În urma clarificărilor aduse de autoritățile române prin care s-a arătat faptul că articolul 24 alineatul (2) litera e) din Legea nr. 16/2017, cu modificările și completările ulterioare, prevede obligația întreprinderilor de a desemna o persoană de contact, iar articolul 11 din Normele metodologice detaliază această dispoziție, precizând că persoana de contact poate să fie ori reprezentantul legal al întreprinderii în România, ori, în cazul întreprinderilor care nu au un astfel de reprezentant, unul dintre lucrătorii detașați, Comisia acceptă faptul că persoana de contact prevăzută de dispozițiile articolului 24 alineatul (2) litera e) din lege și de cele ale articolului 11 din Normele metodologice este una și aceeași, adică că această persoană trebuie să fie ori reprezentantul legal al întreprinderii în România, ori, în cazul întreprinderilor care nu au un astfel de reprezentant, unul dintre lucrătorii detașați.

„Cu toate acestea, Comisia Europeană este de părere că obligația prevăzută la articolul 11 din Normele metodologice restrânge noțiunea de persoană de contact, astfel cum este descrisă la articolul 9 alineatul (1) litera (e) din Directiva 96/71/CE și apreciază că articolul 9 alineatul (1) litera (e) din directivă lasă la latitudinea statelor membre impunerea unei obligații prestatorilor de servicii care detașează lucrători de a desemna o persoană care să asigure legătura cu autoritățile competente, care poate, de asemenea, dacă este cazul, să trimită și să primească documente și/sau avize. Astfel, în opinia CE, dispoziția națională implică faptul că aceste obligații pot fi îndeplinite numai de un lucrător detașat sau de reprezentantul legal al întreprinderii în România. Or, o astfel de cerință ar putea împiedica prestarea de servicii, deoarece ar putea obliga angajatorul să detașeze un lucrător separat pentru a îndeplini obligațiile persoanei de contact sau să detașeze ori să stabilească un reprezentant legal în România. Totodată, Comisia Europeană consideră că obligația de a furniza informații cu privire la reprezentantul angajatorului în declarație poate fi considerată justificată numai în cazul în care un astfel de reprezentant este deja numit în conformitate cu legislația statului membru de origine, adică în cazul în care angajatorul nu trebuie să numească un reprezentant pentru a îndeplini această obligație. În concluzie, Comisia Europeană consideră că dispozițiile naționale restrâng cercul posibilelor persoane de contact, ceea ce nu este proporțional pentru a asigura monitorizarea eficace a respectării obligațiilor prevăzute de articolul 9 din Directiva 96/71/CE și invită România să adopte măsurile necesare pentru a se conforma”, se precizează în Nota de fundamentare.

În acest context, se impune modificarea corespunzătoare a HG nr. 337/2017.  Astfel, prin proiectul de HG publicat în consultare publică pe site-ul MMSS se au în vedere modificarea art. 11 alin. (1) și art. 15 alin. (1) lit. j), precum și a pct. 2.4 din Anexa 1 din HG nr. 337/2017, în sensul înlocuirii sintagmei ”reprezentant legal”, cu sintagma ”persoană desemnată”.

Potrivit prevederilor incluse în noul proiect de act normativ, persoana desemnată de către o întreprindere prevăzută la art. 3 lit. a) din Legea nr.16/2017 să asigure legătura cu autoritățile competente din România are obligația de a pune la dispoziția inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora, documentele necesare realizării controlului privind respectarea condițiilor de muncă prevăzute la art. 6 din Lege.

De asemenea, potrivit proiectului, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 9.000 lei: refuzul persoanei desemnate de către o întreprindere prevăzută la art. 3 lit. a) din Lege să asigure legătura cu autoritățile competente din România, de a pune la dispoziția inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora, documentele necesare controlului privind respectarea condițiilor de muncă prevăzute la art. 6 din Lege.

Totodată, prin proiectul de act normativ se abrogă prevederile alineatul (2) al articolului 11, care prevedea că întreprinderile care nu au un reprezentant legal pe teritoriul României, vor desemna pe unul dintre salariații detașați în România ca persoană de legătură în relația cu organele de control.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.