Modificări la Legea Arhivelor Naționale și la Codul muncii
Telex » Știri 11 ianuarie 2023
♦ S-a avut în vedere, între altele, evitarea situațiilor în care solicitanții de documente de muncă nu pot identifica entitatea care a preluat documentele practice/arhiva de la angajatorul care a falimentat
În Monitorul Oficial nr. 30 din 11 ianuarie 2023 a fost publicată Legea nr. 26/2023 pentru modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996 și a Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, act normativ care are scopul de a clarifica o serie de aspecte privind transferul documentelor cu valoare practică, aflate la creatorii de documente, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice. De asemenea, s-a avut în vedere evitarea situațiilor în care solicitanții de documente de muncă nu pot identifica entitatea care a preluat documentele practice/arhiva de la angajatorul care a falimentat.
Astfel, conform amendamentelor aduse Legii Arhivelor Naționale, în scopul informării publice se instituie obligația de a publica toate denumirile anterioare cunoscute ale creatorilor de documente desființați/dizolvați, de la înființare și până la desființare sau radierea din registrul comerțului, după caz, precum și informații relevante privind situația documentelor preluate de la creatorii desființați/dizolvați, astfel: a) pentru operatorii economici prevăzuți, prin orice mijloace accesibile publicului, inclusiv pe pagina proprie de internet; b) pentru Arhivele Naționale: ▪ în Registrul operatorilor economici prestatori de servicii arhivistice, care se publică pe pagina proprie de internet; ▪ pentru documentele cu valoare practică deținute de către Arhivele Naționale sau de către serviciile județene/Serviciul Municipiului București ale/al Arhivelor Naționale, după caz, pe pagina proprie de internet.
Creatorii ori deținătorii de documente sau, după caz, succesorii în drepturi ai acestora sunt obligați să elibereze, potrivit legii, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, la cererea persoanelor fizice și a persoanelor juridice, depusă în format letric sau în format electronic, certificate, adeverințe, copii și extrase de pe documentele pe care le creează ori le dețin, inclusiv de pe cele pentru care nu s-a împlinit termenul prevăzut la art. 13, dacă acestea se referă la drepturi care îl privesc pe solicitant. Certificatele, adeverințele, copiile și extrasele se eliberează în format letric și se predau, la sediul creatorilor sau deținătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poștale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poștale este suportat de către solicitant.
Legea nr. 26/2023 a adus modificări și Codului muncii. Astfel, în cazul în care angajatorul se află în procedură de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să elibereze salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, să înceteze și să transmită în registrul general de evidență a salariaților încetarea contractelor individuale de muncă. Încălcarea prevederilor menționate se sancționează cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice