MyWIZ - Business în cloud
Modificări la mecanismul privind automatizarea înființării și ridicării popririlor bancare

Modificări la mecanismul privind automatizarea înființării și ridicării popririlor bancare

Numărul 18, 10-16 mai 2023  »  Curier legislativ

În Monitorul Oficial nr. 399 din 9 mai 2023 a fost publicat OPANAF nr. 626/2023 pentru modificarea și completarea OPANAF nr. 878/2022 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora. Inițiatorii Ordinului menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin OMFP nr. 1665/2020, cu modificările și completările ulterioare, au fost stabilite mijloacele electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora. Ținând cont de faptul că prin OG nr. 11/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru modificarea unor termene, au fost aduse o serie de modificări și completări la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, printre care și art. 47 alin. (16), s-a impus emiterea unui nou act normativ care să fie aprobat de ANAF, în vederea stabilirii mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora. Astfel, conform noilor prevederi legale a fost aprobat OPANAF nr. 878/2022, iar OMFP nr. 1665/2020 a fost abrogat.

„Din luna iunie 2017 și până la finalul anului 2020, actele de executare silită privind înființarea și ridicarea popririlor bancare s-au comunicat instituțiilor de credit printr-un mecanism de procesare masivă, sens în care ANAF a pus la dispoziția instituțiilor de credit o platformă pentru descărcarea fișierelor cu actele de executare privind înființarea și ridicarea popririlor bancare. Deși a fost implementat acest mecanism, s-a constatat că disponibilitățile bănești ale debitorilor erau afectate, întrucât fiecare instituție de credit proceda la virarea sumelor pentru care au fost înființate popriri bancare fără a avea cunoștință de cele deja virate de către celelalte instituții de credit, ceea ce a condus, în multe situații, la blocarea sumelor existente în conturile debitorilor peste sumele înscrise în adresa de înființare a popririi”, menționează ANAF.

În acest context, s-a impus implementarea unui nou mecanism privind automatizarea înființării și ridicării popririlor bancare, care a devenit funcțional începând cu anul 2021, scopul ANAF fiind acela de blocare a conturilor debitorului în limita sumei poprite, respectiv de virare a sumei indisponibilizate în cont odată cu primirea ordonanțării de plată.

Totodată – precizează ANAF – conform actelor normative invocate, instituțiile de credit comunică informațiile cu privire la sumele pe care le pot plăti după primirea adresei de înființare a popririi, precum și ori de câte ori sunt încasate sume în conturile deschise de debitori, doar în baza Convenției-cadru de aderare încheiată între bănci și ANAF.

Având în vedere perioada de timp de la adoptarea prevederilor referitoare la implementarea mecanismului de comunicare a actelor de executare prin procese electronice masive, respectiv a OPANAF nr.1665/2020, perioadă în care instituțiile de credit au avut timpul necesar pentru dezvoltarea sistemelor informatice și preconizarea cheltuielilor necesare în acest sens, s-a considerat necesar a se modifica OPANAF nr. 878/2022, astfel încât să se elimine prevederile referitoare la Convenția-cadru.

Inițiatorii noului act normativ afirmă, în Referatul de aprobare, că această modificare s-a impus, ținând cont de faptul că s-au constatat situații în care băncile au procedat simultan la virarea sumelor din conturile debitorilor, întrucât nu aveau cunoștință că și celelalte bănci unde debitorul avea conturi deschise au virat sumele indisponibilizate, ceea ce a condus la nemulțumiri din partea debitorilor. Ca urmare acestor modificări, băncile vor fi obligate să comunice după înființarea popririi, precum și ori de câte ori sunt încasate sume în conturile deschise de debitori, informații cu privire la sumele pe care le pot plăti, scopul fiind acela ca, pe de o parte, debitorilor să nu le fie afectate disponibilitățile bănești, iar pe de altă parte organele fiscale să nu fie puse în situația de a restitui sumele încasate în plus.

Modificările incluse în noul Ordin vor intra în vigoare la 1 octombrie 2023, ținând cont de faptul că instituțiile de credit au nevoie de timp pentru a-și adapta sistemele informatice conform noilor dispoziții legale. De asemenea, având în vedere că s-au constatat cazuri în care pe perioada suspendării executării silite, instituțiile de credit efectuează plăți în contul 50.67.02 deschis la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, realizându-se astfel plata unei popriri, chiar dacă aceasta este suspendată, s-a considerat necesar a se reglementa acest caz. Astfel, în OPANAF nr. 626/2023 se prevede ca în cazul în care, dacă pe perioada suspendării popririi sunt recepționate sume, Trezoreria Operativă Centrală nu validează viramentul efectuat de instituția de credit, dacă în aplicația e-Popriri se constată că suspendarea popririi a fost încărcată pe platforma e-Popriri. Totodată, s-a reglementat faptul că sumele virate de către instituțiile de credit pe perioada suspendării executării silite prin poprire să se efectueze în conturile de disponibil/venituri aferente obligațiilor fiscale datorate.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.