MyWIZ - Business în cloud
Modificări la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal

Modificări la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal

Telex » Știri 3 ianuarie, 9:00  

Amendamentele vizează domeniul impozitului pe venit, TVA-ului și accizelor

Guvernul a modificat, prin HG nr. 1226/2023 (publicată în Monitorul Oficial nr. 1196 din 29 decembrie 2023), Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016, în principal, în vederea corelării cu prevederile Codului fiscal, în domeniul impozitului pe venit, TVA-ului și accizelor.

► În domeniul impozitului pe venit, principalele măsuri incluse în noul act normativ sunt următoarele:

Calitatea de contribuabil revine dobânditorului dezmembrămintelor, în 
situația în care acesta este contribuabil potrivit prevederilor titlului IV „Impozitul pe venit” din Codul fiscal, în cazul constituirii sau transmiterii dezmembrămintelor dreptului de proprietate cu titlu gratuit, în mod similar transferului dreptului de proprietate prin donație;

Clarificarea termenului în raport cu care se stabilește data dobândirii, în 
vederea determinării perioadei de deținere a proprietăților imobiliare, precum și precizări referitoare la calculul termenului care se efectuează în condițiile dreptului comun;

Clarificarea sintagmei „data dobândirii”, distingându-se mai multe situații;

Completarea Normelor metodologice cu precizări referitoare la faptul că nu se datorează impozit la notarea posesiei de fapt în cartea funciară în cadrul procesului înregistrării sistematice sau sporadice, după caz, al intabulării ulterioare a dreptului de proprietate ca efect al notării posesiei de fapt, în condițiile art.13 și 41 din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr.7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

Completarea prevederilor privind valoarea declarată de părți în actul prin care se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. Astfel, se clarifică faptul că impozitul pe venit se calculează, în funcție de perioada de deținere a proprietății imobiliare și de valoarea declarată de părți, sau, după caz, de valoarea stabilită prin studiul de piață, în situația în care valoarea declarată este inferioară valorii minime stabilite prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici cu experți evaluatori autorizați în condițiile legii;

Completarea cu prevederi referitoare determinarea impozitului pe venit la 
valoarea declarată de părți, dar nu mai puțin de 20% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piață realizat de camerele notarilor publici cu experți evaluatori autorizați în condițiile legii, respectiv nu mai puțin de 80% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici cu experți evaluatori autorizați în condițiile legii, în cazul constituirii sau transmiterii dezmembrămintelor dreptului de proprietate, respectiv transmiterii nudei proprietăți.

Totodată se aduc clarificări privind stabilirea impozitului pe venitul din 
transferul unei/unor proprietăți imobiliare în anumite situații distincte.

Se clarifică noțiunea de bază de calcul a impozitului pe venit, în cazul 
transferului unei proprietăți imobiliare, pentru anumite situații particulare.

► În domeniul TVA, principalele măsuri vizează:

Modificarea/completarea/abrogarea prevederilor din Normele metodologice în vederea corelării acestora cu modificările aduse prin Legea nr. 296/2023 și prin OUG nr. 115/2023 cotelor de TVA aplicabile și condițiilor pentru aplicarea cotelor reduse pentru anumite operațiuni;

Introducerea de dispoziții cu caracter special aplicabile persoanelor 
impozabile care solicită odată cu înregistrarea în Registrul Comerțului și înregistrarea în scopuri de TVA, în conformitate cu Ordinul comun al președintelui ANAF și ministrului Justiției nr. 2509/5672/C/2022, precum și de măsuri tranzitorii în cazul persoanelor impozabile care au depus cereri în acest sens în anul 2023 și care, într-un termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a modificărilor propuse, se prezintă sau nu la sediul organului fiscal competent pentru ridicarea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA;

Reglementarea posibilității organelor fiscale de a înregistra în scopuri de TVA persoana impozabilă pe perioada suspendării executării deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, dispusă de instanțele de judecată.

► În domeniul accizelor, sunt avute în vedere următoarele aspecte:

În vederea conformării cu cele sesizate de Comisia Europeană cu privire la unele neconcordanțe de natură tehnică referitoare la transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2020/262 de stabilire a regimului general al accizelor (reformare), se impune modificarea prevederilor de la pct. 37 alin. (2) din Normele metodologice, în sensul că nu se solicită nicio garanție pentru deplasările de produse energetice prin conducte fixe, precum și introducerea unui alineat nou, respectiv alin. (2^1) prin care se reglementează faptul că antrepozitarul autorizat nu este obligat să constituie garanție pentru produsele energetice care sunt deplasate din România pe teritoriul Uniunii Europene, exclusiv pe cale maritimă, în cazul în care celelalte state membre implicate sunt de acord;

Introducerea unor clarificări pentru aplicarea art. 336 pct. 19 din Codul fiscal, în sensul că operațiunile de ambalare nu cuprind și activitățile de post ambalare a produselor accizabile, în vederea eliberării pentru consum. Activitățile de post ambalare reprezintă realizarea unei ambalări suplimentare a produselor accizabile care sunt deja ambalate individual;

Reașezarea Normelor metodologice în vederea corelării cu modificările și 
completările aduse art. 439 din Codul fiscal prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung;

Definirea băuturilor nealcoolice în sensul art. 439 alin. (2) lit. d) și e) din 
Codul fiscal;

Introducerea unor precizări privind produsele care nu intră sub incidența art. 439 alin. (2) lit. d) și e) din Codul fiscal, în sensul că nu se consideră băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat, băuturile pentru care consumatorul decide cantitatea de zahăr ce se adăugă în conținutul acestora, produsele care nu pot fi consumate ca atare ca băuturi, precum și băuturile preparate pe loc la care nu poate fi determinată cantitatea de zahăr la momentul vânzării;

Clarificarea situațiilor în care nu este considerată producție și vânzare de 
băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat, respectiv servirea în cadrul serviciilor de restaurant și catering astfel cum sunt definite la pct. 18 de la Titlul VII - “Taxa pe valoarea adăugată” din Normele metodologice;

Introducerea unor clarificări privind cantitatea de zahăr adăugat și nivelul total de zahăr, conținute în produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. d) și e) din Codul fiscal;

Introducerea unor reglementări referitoare la produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. d) și e) din Codul fiscal, pentru care nivelul total de zahăr este exprimat în grame/unitate de măsură pentru masă, în sensul că operatorii economici prevăzuți la art. 444 din Codul fiscal, pentru calcularea accizelor, trebuie să realizeze transformarea din unitatea de măsură pentru masă în unitatea de măsură pentru volum;

Reglementarea modalității de notificare, precum și a unei anexe în care este 
prevăzut modelul acestei notificări având în vedere obligația operatorilor economici care produc, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între  5g – 8 g/100 ml și băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml, instituită prin Legea nr. 296/2023, de a notifica acest fapt autorității vamale teritoriale;

Stabilirea unei contravenții în cazul în care operatorii economici care produc, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între  5g – 8 g/100 ml și băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml, nu respectă obligația notificării.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.