Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Modificări la reglementările privind competențele speciale ale organului fiscal central

Modificări la reglementările privind competențele speciale ale organului fiscal central

Numărul 43, 30 oct. - 5 nov. 2024  »  Curier legislativ

A fost publicat, în Monitorul Oficial, OPANAF nr. 6.551/2024 privind modificarea și completarea OPANAF nr. 3.775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit art.35 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul contribuabilului nerezident care nu are pe teritoriul României un sediu permanent, competența revine organului fiscal central stabilit prin ordin al președintelui ANAF. În temeiul art.35 din Codul de procedură fiscală, a fost elaborat OPANAF nr.3775/2015. În contextul unor recente modificări legislative, precum și pentru clarificarea unor aspecte procedurale, a fost promovat acest nou act normativ (OPANAF nr. 6.551/2024), care aduce următoarele amendamente OPANAF nr. 3775/2025:

♦ eliminarea din categoria contribuabililor administrați de Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, a contribuabililor nerezidenți persoane juridice care nu au pe teritoriul României un sediu permanent și care organizează și exploatează activitatea de jocuri de noroc în România, ca urmare a modificării art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, prin OUG nr.82/2023. Potrivit acestei modificări, licența de organizare a jocurilor de noroc și autorizația de exploatare a jocurilor de noroc se acordă doar societăților înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană, care au înregistrat un sediu permanent în România;

♦ stabilirea competenței de administrare în sarcina Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți și a Administrațiilor județene ale finanțelor publice numai pentru reprezentanțele societăților și ale organizațiilor economice străine pentru care contribuabilul nerezident care le-a înființat nu are un sediu permanent în România. „Menționăm că societățile nerezidente care au pe teritoriul României un sediu permanent sunt adminstrate, potrivit legii, de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent desemnat. Potrivit art.44 din Legea societăților nr.31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dezmembrămintele fără personalitate juridică pot fi sucursale, agenții, reprezentanțe sau alte sedii secundare. Ca urmare, și reprezentanțele societăților nerezidente care au pe teritoriul României un sediu permanent sunt adminstrate, potrivit legii, de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent desemnat”, menționează ANAF;

♦ completarea competenței de administrare a Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți și a Administrațiilor județene ale finanțelor publice, după caz, și pentru soluționarea cererilor de restituire indirectă depuse, potrivit Codului fiscal, de personalul diplomatic al misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România și al reprezentanțelor organismelor internaționale menționate la art.2 alin.(4) și art.3 din ordin.

♦ potrivit art.6 lit.b) din OPANAF nr.3775/2015, cu modificările și completările ulterioare, în cazul plătitorilor de venit, cu excepția contribuabililor mari și mijlocii, competența pentru administrarea obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice și juridice nerezidente, care realizează numai venituri supuse regulilor de impunere la sursă, impozitul fiind final sau cu opțiune de regularizare, revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al plătitorului de venit. În cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, competența de administrare a fost stabilită prin OPANAF nr.2021/2021, cu modificările și completările ulterioare, dat în temeiul art.33^1 din Codul de procedură fiscală, la organul fiscal competent în administrarea persoanei fizice, potrivit art.31 alin.(1) lit.a) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Ca urmare, întrucât în cazul acestor plătitori de venit nu mai este aplicabilă regula generală de administrare, în funcție de domiciliul fiscal, a fost completat art.6 din ordin, cu noua competență de administrare;

♦ art.7 din OPANAF nr.3775/2015 stabilește competența de administrare a persoanelor nerezidente care nu au pe teritoriul României un sediu permanent, cu excepția celor prevăzute la art.2 alin.(1) din ordinul menționat, și care au obligația sau optează să își desemneze, potrivit legii, un împuternicit în România sau pentru care se numește un curator fiscal, potrivit legii, la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau curatorului fiscal, după caz. Având în vedere excepțiile prevăzute de reglementările legale în vigoare și luând în considerare că regula generală de administrare este în funcție de domiciliul fiscal, a completat art.7 din ordin, cu noua competență de administrare pentru cazurile în care împuternicitul/curatorul este contribuabil mare sau mijlociu ori persoană fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.