Monitorul european al educației și formării 2016
Numărul 33, 15-21 noiembrie 2016 » Direct de la sursă
În România, participarea adulților la procesul de învățare pe tot parcursul vieții este cea mai scăzută din UE: doar 1,3%
Ediția din acest an a Monitorului educației și formării, publicat de Comisia Europeană, evidențiază anumite progrese făcute de România în 2015. Totodată, raportul atrage atenția asupra ratei mari de părăsire timpurie a sistemelor de educație și formare și ponderii scăzute de absolvenți de studii superioare din România, dar și asupra nivelului scăzut al cheltuielilor publice destinate educației.
În România, rata de părăsire timpurie a școlii a continuat să crească în 2015 până la 19,1% (17,8% în 2012), în timp ce media europeană a scăzut până la 11%. Astfel, țara noastră înregistrează a treia cea mai ridicată valoare din UE în acest clasament. Totodată, elevii din mediul rural, din familiile sărace și romii sunt cei mai expuși riscului de abandon școlar și de sărăcie educațională.
Ponderea preșcolarilor români care se bucură de educație și îngrijire până la începerea învățământului obligatoriu a rămas constantă în ultimii patru ani (86,4%), sub media europeană de 94,3%. Cu toate acestea, documentul relevă că este de așteptat ca participarea la învățământul preșcolar să crească în următorii ani, grație introducerii tichetului social pentru copiii din familiile sărace.
De asemenea, ediția din acest an a Monitorului educației și formării menționează că ponderea absolvenților de studii superioare din România a crescut în anul precedent până la 25,6%, astfel încât aceasta este în prezent foarte aproape de obiectivul național, dar este în continuare una dintre cele mai scăzute din UE, unde se înregistrează o medie de 38,7%.
Asigurarea relevanței învățământului superior pentru piața muncii rămâne o provocare, însă raportul remarcă efortul României de modernizare a programei școlare în direcția învățării bazate pe competențe. Cu toate acestea, calificările și programele de studii pentru educația și formarea profesională nu sunt adaptate suficient la nevoile pieței forței de muncă, iar participarea adulților la procesul de învățare pe tot parcursul vieții este cea mai scăzută din UE: doar 1,3% din populația României cu vârsta cuprinsă între 25 și 64 de ani, față de media europeană de 10,7%.
Monitorul educației și formării 2016 al Comisiei Europene este cea de-a cincea ediție a acestui raport anual, care prezintă modul în care evoluează sistemele europene de educație și formare, prin reunirea unei game largi de date. Acesta măsoară progresele realizate în îndeplinirea obiectivelor principale ale Strategiei Europa 2020 în domeniul educației, care fac parte din cadrul mai amplu al strategiei pentru creștere și locuri de muncă în UE.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național