Necesar și optim
Numărul 29-30, 27 iul.-9 aug. 2022 » La început a fost cuvântul...
În conjunctura actuală, mass-media din țara noastră și-a orientat mai perseverent preocupările spre măsurile anticriză. Această orientare ar fi mai eficientă dacă, în toate cazurile, s-ar respecta cerințele elementare gramaticalo-logice. Astfel, într-un editorial din presa tipărită se sublinia că „sunt necesare măsuri în plus care trebuie să se adauge la cele adoptate până acum, respectiv altele suplimentare impuse de evoluțiile din economie”. Care ar fi deosebirea dintre „în plus” și „suplimentar”? Și apoi, dacă se recurge la noțiunea de „necesar”, de ce mai este nevoie de acel „trebuie”?
În aceeași ordine de idei, reținem din intervenția unui participant la o dezbatere televizată aserțiunea potrivit căreia „fenomenele și procesele actuale în materie de inflație prefigurează ceea ce se va întâmpla în viitor cu creșterea prețurilor”. Păi, dacă este vorba despre ceva care „prefigurează”, mai este nevoie de precizat că se are în vedere... „viitorul”? Că doar n-ar putea să fie „prefigurat”... trecutul.
De asemenea, într-o emisiune radiofonică se sublinia că „trebuie să asigurăm un echilibru optim între cerere și ofertă, inclusiv prin diagnoze și prognoze corecte și fidele în raport cu realitățile”. Această frază ne îndreptățește, la rândul ei, să ne întrebăm: poate fi realizat „nivelul optim” în absența „echilibrului”? Totodată, ar fi posibil ca redarea „fidelă” a realității să nu fie „corectă”? Se observă, deci, că este cu adevărat „necesar”, în materie de comunicare publică, să se respecte proprietatea termenilor, ceea ce, indubitabil, este o cale „optimă” de exprimare inteligibilă și, implicit, corectă. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național