Noi reglementări în comerțul online transfrontalier: achiziții în UE fără blocaje sau redirecționări automate
Numărul 5, 13-19 feb. 2018 » Conectarea la era digitală
Persoanele care fac cumpărături online vor avea acces transfrontalier mai larg și mai ușor la produse, rezervări de hoteluri, închirieri de mașini sau bilete la concerte în alte state membre ale UE, conform noilor reguli care interzic blocarea geografică nejustificată, dezbătute și votate de Parlamentul European (PE).
Adoptarea noilor reglementări are loc în contextul în care consumatorii din UE manifestă o cerere tot mai mare de cumpărături online transfrontaliere, însă, conform rezultatelor unui studiu efectuat de Comisia Europeană, 63% dintre paginile de internet nu permit cumpărătorilor să facă achiziții din alt stat membru. În cazul bunurilor, cea mai mare blocare geografică s-a constatat la echipamentele electromenajere (86%), iar în cazul serviciilor, la rezervările online în domeniul timpului liber, cum ar fi bilete la evenimente sportive (40%).
Cumpărătorii online transfrontalieri vor fi tratați precum cei locali, având acces la aceleași prețuri
Potrivit noilor reguli, consumatorii vor putea alege pagina de internet de pe care să cumpere bunuri sau servicii, fără să fie blocați sau redirecționați automat către o altă pagină din cauza naționalității, locului de rezidență sau chiar a unei locații temporare.
- cumpără bunuri (de exemplu, aparate electromenajere, electronice, haine) care sunt livrate către un stat membru spre care comerciantul are ofertă de livrare în condițiile sale generale sau care sunt colectate de la o locație agreată de ambele părți, într-un stat membru în care comerciantul oferă această opțiune (comercianții nu sunt obligați să livreze în toate statele UE, dar cumpărătorii trebuie să aibă opțiunea de a colecta pachetul de la o locație agreată cu comerciantul);
- primește servicii furnizate electronic care nu sunt protejate de copyright, cum ar fi servicii de stocare de date, cloud, firewall, găzduire pagini de internet;
- cumpără un serviciu care este furnizat în locația comerciantului sau în altă locație unde operează comerciantul, cum ar fi hoteluri, evenimente sportive, închirieri de mașini, festivaluri de muzică sau bilete de intrare în parcuri de distracții.
„Regulile interzic și tratamentul diferit pentru cumpărători în funcție de țara de origine a cardului de credit sau de debit. Furnizorii vor putea permite ce modalități de plată doresc, dar nu vor putea discrimina împotriva unui brand specific de instrumente de plată, pe baza naționalității”, subliniază reprezentanții PE.
Conținutul protejat de copyright este exclus pentru moment
Conținutul digital protejat de copyright, cum ar fi cărți electronice, muzică ce poate fi descărcată sau jocuri online, nu face obiectul acestor noi reguli, pentru moment. Cu toate acestea, Comisia Europeană va trebui să evalueze după doi ani de la intrarea în vigoare a acestei legislații dacă interzicerea blocării geografice trebuie extinsă pentru a cuprinde și acest tip de conținut. Serviciile audio-vizuale și de transport sunt, de asemenea, excluse pentru moment.
Acordul referitor la regulamentul privind blocarea geografică trebuie aprobat formal de Consiliul UE. Noile reguli se vor aplica la nouă luni după publicarea în Jurnalul Oficial al UE, adică înainte de sfârșitul anului 2018.
(Copyright foto: feelart / 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice