Noi reglementări privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili
Numărul 41, 3-9 nov. 2021 » Curier legislativ
În Monitorul Oficial nr. 1.051 din 3 noiembrie 2021 a fost publicat Ordinul nr. 1.721/2021 al ANAF privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili. Inițiatorii precizează că, în vederea creșterii eficienței activității de administrare a contribuabililor, a îmbunătățirii colectării veniturilor bugetare, cât și pentru întărirea relației de parteneriat cu contribuabilii, a fost necesară reorganizarea activității de administrare a contribuabililor. Una dintre acțiunile de aducere la îndeplinire a măsurii de îmbunătățire a colectării o constituie administrarea și monitorizarea distinctă a unor categorii de contribuabili, definite pe baza unor criterii de selecție, respectiv contribuabilii mari și contribuabilii mijlocii.
În prezent, contribuabilii mari sunt administrați de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, potrivit prevederilor OPANAF nr. 3609/2016. „Toate analizele realizate prezintă contribuabilii mari ca fiind eșantionul agenților economici cu cea mai mare importanță fiscală, aceștia fiind selectați astfel încât ponderea lor în totalul veniturilor bugetare preconizate a se încasa la nivelul bugetelor administrate de ANAF să se situeze la cca 50%. În urma analizării criteriilor de selecție prevăzute de OPANAF nr. 3609/2016, a rezultat necesitatea revizuirii acestora ținându-se cont de obiectivul urmărit pentru o bună gestionare a acelor contribuabili care au o bună capacitate financiară și care pot aduce venituri semnificative la bugetul general consolidat”, precizează ANAF în Referatul de aprobare.
Astfel, prin OPANAF nr. 1721/2021au fost menținute criteriile de selecție a contribuabililor mari, respectiv criteriile specifice, criteriul de bază și criteriul de continuitate. De asemenea, la selecția contribuabililor mari s-a avut în vedere realitatea economico-financiară existentă în prezent, precum și reducerea transferului de competență a contribuabililor între organele fiscale centrale, pentru a respecta restricțiile impuse de pandemia COVID-19.
Astfel, ca urmare a aportului redus al acestor contribuabili în totalul veniturilor bugetare încasate, prin noul act normativ se reglementează:
♦ excluderea din rândul contribuabililor eligibili a contribuabililor:
▪ pentru care s-a deschis procedura insolvenței prin sentință definitivă;
▪ declarați insolvabili potrivit art.265 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;
▪ declarați inactivi conform prevederilor art.92 din Codul de procedură fiscală sau care și-au suspendat activitatea la Registrul Comerțului;
♦ eliminarea a două criterii de selecție, respectiv criteriul de reprezentare fiscală și criteriul participării directe;
♦ redefinirea regulilor specifice de selecție, în sensul menținerii în categoria marilor contribuabili a celor pentru care s-a deschis procedura insolvenței ori au fost declarați inactivi în anul în care s-a efectuat selecția.
În acest sens, au fost menținuți contribuabilii mari administrați în prezent de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, cu excepția celor care: ▪ au fost declarați insolvabili potrivit art. 265 din Codul de procedură fiscală, până la data intrării în vigoare a Ordinului; ▪ s-au aflat în procedura insolvenței deschisă prin sentință definitivă pronunțată până la data de 31 decembrie 2020; ▪ au fost declarați în inactivitate temporară înscrisă în Registrul Comerțului, potrivit legii, până la data de 31 decembrie 2020; ▪ au fost declarați inactivi potrivit dispozițiilor art. 92 din Codul de procedură fiscală, până la data de 31 decembrie 2020; ▪ au fost selectați anterior intrării în vigoare a ordinului, conform criteriului de reprezentare fiscală și al participării directe.
Potrivit ANAF, această reglementare are în vedere considerentul menținerii stabilității în administrarea aceluiași organ fiscal central a acelor contribuabili ale căror rezultate financiare au fost grevate temporar de situația generală economică impusă de pandemia COVID-19 și pentru care, într-un interval mediu de timp, se poate previziona o relansare a activității economice.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională