Noi reglementări privind sprijinul financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de COVID-19, publicate în Monitorul Oficial
Numărul 41, 20-26 oct. 2020 » Direct de la sursă
În Monitorul Oficial nr. 954 din 16 octombrie 2020 a fost publicată OUG nr. 174/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative care reglementează activitatea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de COVID-19. Între modificările şi completările efectuate prin acest act normativ se regăsesc următoarele:
♦ În ceea ce priveşte OUG nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014- 2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene, noul act normativ prevede, între altele, că băncile efectuează plățile către beneficiari în temeiul contractului de acordare a ajutorului de stat și încarcă în aplicația electronică extrasele de cont. MEEMA verifică îndeplinirea condiției privind menținerea activității timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date. Verificarea utilizării fondurilor potrivit destinațiilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se face pe bază de eșantion de 1%, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.
A fost reformulat alineatul (2) al articolului 11, respectiv „În situația în care un beneficiar de ajutor de stat cu statut de întreprindere legată nu se încadrează în categoria IMM-urilor și a depus o singură cerere de finanțare, valoarea grantului pentru capital de lucru nu poate depăși 150.000 de euro la data plății grantului”. Iniţiatorii au precizat că, întrucât era în contradicție totală cu celelalte prevederi ale OUG nr. 130/2020 și ale Regulamentului (UE) nr 2020/460 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 și (UE) nr. 508/2014 în ceea ce privește anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiții în sistemele de sănătate ale statelor membre și în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacție la epidemia de COVID-19 – Inițiativa pentru investiții ca reacție la coronavirus, care urmează a fi utilizat pentru finanțarea activităților curente ale IMM-urilor, a fost necesară modificarea, alineatului (2) al articolului 11, are acum următorul cuprins: „(2) Dacă un beneficiar de ajutor de stat prevăzut la art. 12 face parte din categoria întreprinderilor legate și a depus mai multe cereri de finanțare pentru obținerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăși 250.000 euro echivalent în lei la data plății grantului pentru capital de lucru”.
Pentru reglementarea situației finanțării întreprinderilor legate care nu se încadrează în categoria IMM şi în corelare cu modificarea alin.2 al articolului 11, după alineatul 4 al articolului 11 se introduc alineatele (5), (6) și (7) și vor avea următorul cuprins: „(5) În situația în care un beneficiar de ajutor de stat cu statut de întreprindere legată care nu se încadrează în categoria IMM-urilor a depus o singură cerere de finanțare în condițiile prevăzute la alin (7), valoarea grantului pentru capital de lucru nu poate depăși 150.000 de euro la data plății grantului. (6) Fondurile pentru granturile destinate capitalului de lucru pentru beneficiarii prevăzuți la alin. (5) se vor aloca de la bugetul de stat și nu includ cofinanțarea beneficiarilor prevăzută la alin. (3). (7) Termenele și condițiile de acordare a ajutorului de stat pentru întreprinderile menționate la alin. (5) se aprobă prin ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri, în calitate de furnizor de ajutor de stat, ulterior autorizării schemei în condițiile legii.”
La articolul 18 alin (2) s-a modificat baza de aplicare a procentului cofinanțării, respectiv s-a înlocuit sintagma „din valoarea grantului solicitat” cu sintagma „din valoarea proiectului de investiții solicitat”, pentru corelare cu art. 21 lit e) și anexa nr. 4 la O.U.G. nr 130/2020. După modificare, alin. (2) al articolului 18 are următorul cuprins: „(2) Granturile pentru investiții prevăzute la alin. (1) nu includ cofinanțarea proprie a beneficiarilor stabilită în procent de minimum 15% din valoarea proiectului de investiții solicitat pentru finanțare de către beneficiarii din regiunile mai puțin dezvoltate și 30% din valoarea proiectului de investiții solicitat pentru finanțare de către beneficiarii din regiunea București-Ilfov.”
Actul normativ stipulează, de asemenea, că pentru finalizarea implementării schemei de ajutor de stat aferente, cheltuielile realizate de MEEMA în parteneriat cu AIMMAIPE și STS sunt eligibile pentru sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare 2021-2027, în condițiile legii, pentru asigurarea resurselor umane și materiale necesare activității de monitorizare a durabilității proiectelor derulate și a investițiilor realizate de beneficiari, implicit a realizării indicatorilor de proiect, în perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2025.
De asemenea, pentru stimularea întreprinderilor cu grad de rentabilitate redus prin obținerea unui punctaj maxim, astfel încât să se asigure o sustenabilitate financiară a acestora după perioada de criză, a fost necesară modificarea Anexei 4, literele a) şi c), care au acum următorul conţinut:
♦ OUG nr. 84/2020 pentru stabilirea unor măsuri necesare în vederea implementării Programului Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate – POAD. Potrivit noului act normativ, Anexa nr 1 - Reguli generale de eligibilitate a cheltuielilor și tipuri de cheltuieli eligibile efectuate în implementare Articolul 3 litera a) punctul 3 - la Ordonanță se modifică și va avea următorul cuprins: „ 3. cheltuieli de deplasare și cazare pentru personalul angajat în structura care asigură gestionarea, controlul și auditul programului și pentru personalul angajat in cadrul instituției beneficiarului și al organizațiilor partenere, potrivit prevederilor HG nr. 714/2018 privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării în interesul serviciului, cu evitarea dublei finanțări”.
♦ Aceeaşi modificare a fost adusă şi la anexa nr. 1 din OUG nr. 133/2020 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de elevi cei mai defavorizați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional acordate din fonduri externe nerambursabile, precum și unele măsuri de distribuire a acestora, la articolul 3 litera a), punctul 3.
♦ Alineatul (2) al articolului 6 din OUG nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 82/2020, s-a modificat astfel: „(2) Decontarea prevăzută la alin. (1) se face în limita a 350.000.000 euro din Programul operațional «Infrastructură mare», echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna mai 2020, iar diferența de până la 1.200.000.000 euro se asigură din fonduri externe nerambursabile alocate României prin facilitate de finanțare REACT-EU, în cadrul Programului operațional «Infrastructură mare».”
♦ OUG nr. 115/2020 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de persoane cele mai defavorizate care beneficiază de mese calde pe bază de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, acordate din fonduri externe nerambursabile, precum și unele măsuri de distribuire a acestora s-a modificat la articolul 3 alineatul (2), litera a), care va avea următorul cuprins: „a) persoanele care au împlinit vârsta de 75 de ani sau peste această vârstă, care beneficiază de indemnizația socială pentru pensionari sau alte drepturi prin legi cu caracter special, plătite prin case teritoriale de pensii. În cazul în care destinatarii finali beneficiază de mai multe indemnizații sau venituri din pensii aflate în plată, iar valoarea cumulată a acestora depășește valoarea indemnizației sociale pentru pensionari, aceștia nu beneficiază de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde;”.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice