„O colaborare bună cu clienții presupune muncă în echipă, bazată pe competență, responsabilitate, încredere”
Numărul 37, 26 sept. - 9 oct. 2017 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Ana Oprea, expert contabil, membru al CECCAR Filiala Călărași
Alexandra Rizea: Vă rugăm ca pe baza experienței dvs. să le împărtășiți cititorilor modul în care însușirea profesiei contabile reprezintă o opțiune care unește vocația cu interesul public.
Ana Oprea: De mică am fost – ca să spun așa – un fel de „om al cifrelor”. La școala generală, materia preferată a fost matematica. Am urmat cursurile Liceului Economic din Călărași în perioada 1977-1981. La terminarea liceului am fost angajată la ICSMI Călărași, în funcția de lucrător comercial calculator. Pot spune că în această întreprindere mi-a fost deschisă ușa către profesia contabilă de care – pur și simplu – m-am îndrăgostit. Am lucrat aici la mai multe departamente, precum cel de aprovizionare, salarizare, contabilitate, etape care au contribuit decisiv la formarea mea profesională. În anul 1997 am dobândit calificarea de contabil autorizat prin susținerea examenului la centrul Constanța. În anul 2000 m-am hotărât să mă autorizez ca persoană fizică și să-mi desfășor activitatea independent. În perioada 2006-2009 am urmat cursurile Universității „Spiru Haret” – specializarea Contabilitate și informatică de gestiune, pe care am absolvit-o cu media 9,60. În anul 2010 am dobândit calificarea de expert contabil.
Această poate prea concisă trecere în revistă a parcursului dvs. profesional relevă că acumularea, etapă de etapă, a cunoștințelor, a experiențelor care dau suport performanței prezintă un interes deosebit, deoarece indică normalitatea în ascensiunea profesională.
Evident, nu este deloc recomandabil să se „sară peste etape” sau, altfel spus, să se „ardă etapele”. În acest sens, eu atribui o importanță deosebită noțiunii de „normalitate”. Există o expresie populară, și anume că toate la timpul lor. Până la urmă, dacă nu se respectă criteriile de normalitate, însăși exercitarea profesiei la parametri adecvați este pusă sub semnul întrebării.
Ce rol atribuiți calității de membru al CECCAR în afirmarea dvs. în plan profesional și civic?
Decizia de a deveni membru al CECCAR a venit firesc, ca expresie a opțiunii mele, aș putea să spun chiar a dragostei mele pentru profesia contabilă. Sunt conștientă că această meserie necesită o informare permanentă, obiectiv care se află în centrul activității CECCAR și, în consecință, realizarea acestuia este urmărită permanent, cu bune rezultate. Este, pe fond, și o concretizare a valabilității zicalei potrivit căreia „unde-s mulți, puterea crește”. Așadar, am considerat și consider că, pentru a elabora lucrări de bună calitate, contează foarte mult să împărtășești cu alți colegi din experiența ta. Acest demers este posibil, la parametri înalți, doar prin intermediul unei organizații, în cazul nostru – CECCAR. Profesia pe care o exercităm este, cum se știe, reglementată pe principii bine fundamentate, care – tot prin intermediul CECCAR – cunosc un proces de continuă îmbunătățire, așa cum o atestă și recente acte normative.
Care au fost modalitățile de acțiune ale Filialei CECCAR Călărași de sprijinire atât a dvs., cât și a colegilor în procesul de formare profesională continuă?
Filiala CECCAR Călărași se preocupă permanent și consecvent de formarea profesională a membrilor, atât prin organizarea cursurilor de pregătire, cât și prin întâlniri periodice cu reprezentanți ai diferitelor instituții publice la nivel județean. Pot afirma cu certitudine că succesul unor asemenea acțiuni este determinat, în bună măsură, de faptul că sunt implicați specialiști cu o bogată experiență teoretică și practică. În acest mod suntem la curent cu noutățile în materie și dispunem de argumente solide pentru a interpreta corect măsurile care se iau în domeniul profesiei noastre. Astfel, activitatea pe care o numim generic „consultanță” capătă un conținut concret, sub forma unui ajutor direct în sprijinul ridicării calificării noastre profesionale. În ceea ce mă privește, am de făcut și o mențiune specială, și anume aceea că, în calitatea pe care am deținut-o, de membru titular în Comisia de disciplină a Filialei CECCAR Călărași, am avut – și am în continuare – posibilitatea de a promova și o altă componentă esențială a activității CECCAR, cea de respectare fără concesii, fără compromisuri, a principiilor etice care călăuzesc comunitatea noastră profesională.
În ce măsură, atât personal, cât și ca membru al filialei, v-ați implicat și vă implicați în efortul general de accelerare a procesului de dezvoltare economico-socială a județului Călărași?
La întâlnirile organizate de filiala noastră cu reprezentanți ai diferitelor instituții publice din județul Călărași avem posibilitatea de a cunoaște mai bine stările de fapt din viața economico-socială cu care se confruntă și, astfel, examinăm la obiect și premisele unor situații. Aș putea caracteriza o asemenea manieră de lucru prin sintagma „umăr la umăr”. Există zone de interes comun, de fapt, zone consensuale, care atestă posibilitatea practică de a acționa în comun pentru atingerea unor obiective comune. Printre acestea, aș menționa sprijinul pe care trebuie să-l acordăm sectorului privat din economia județului astfel încât forța de muncă disponibilă din mediul rural să fie îndreptată într-o mai mare măsură spre activități care să valorifice la un nivel superior marele potențial al agriculturii județului, dat fiind cernoziomul care acoperă cea mai mare parte a suprafeței agricole din județ. Este numai un aspect pe care am ținut să-l subliniez deoarece reprezintă un element esențial în procesul de implicare în conceperea și realizarea programelor de dezvoltare economico-socială a județului nostru.
Pentru că v-ați referit la un aspect a cărui valabilitate practică este de necontestat, vă propunem să abordați, în continuare, relația dintre profesioniștii contabili și clienții dvs., interesați tocmai de valorificarea potențialului economic al județului la cote tot mai înalte, întrucât, în ultimă instanță, este vorba despre maximizarea profitului. În acest context, dacă ar fi să schițați „portretul-robot” al majorității clienților dvs., pe ce anume ați pune accentul?
Pot spune că relația mea – ca, de altfel, și a colegilor mei – cu clienții se bazează pe un tip de comunicare interactiv, care permite și atingerea obiectivului nostru fundamental, și anume prestarea unor servicii de înaltă calitate. Bineînțeles, această relație trebuie să se bazeze pe încredere, ambele părți „să tragă la aceeași căruță”. O colaborare bună cu clienții presupune și munca în echipă, care se bazează pe competență, responsabilitate, încredere. Se știe că tendința principală în profesia noastră este aceea de a oferi servicii integrate, ceea ce presupune conlucrarea între colegi specializați în domenii diferite. Întrucât obiectivul comun îl constituie oferirea de servicii care să le permită clienților să fie performanți, există, deci, un numitor comun care ne motivează să acționăm într-un autentic spirit de colaborare.
Atât în ceea ce vă privește, cât și în calitate de membru al comunității profesioniștilor contabili din țara noastră, sunteți, desigur, preocupată de impactul pe care-l are era digitală. Ce intenționați să întreprindeți pentru a face față noilor exigențe impuse de tehnologiile aflate în continuu progres?
Bineînțeles, prima condiție este aceea de a cunoaște noutățile din domeniu, precum și modalitățile practice de însușire a acestora. Împreună cu numeroși colegi, pornind de la evaluările Congresului Profesiei Contabile desfășurat în urmă cu un an, am înțeles că direcția principală de perfecționare profesională o constituie răspunsul de ordin practic pe care trebuie să-l dăm la provocările și oportunitățile erei digitale. Cred că nu trebuie să conving pe nimeni că acesta este drumul de urmat. Atât la nivel personal, cât și la nivelul filialei, concepem și punem în aplicare programe de perfecționare profesională care să se înscrie organic în tendințele principale ce definesc starea actuală și perspectivele profesiei contabile.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice