O expoziție de excepție. Theodor Pallady, un pictor pentru toate timpurile
Numărul 1, 12-18 ian. 2022 » Eveniment
Dintre manifestările cultural-artistice care reprezintă un veritabil „cap de afiș” la acest început de an se detașează prin valoare, prin mesaj, prin semnificații cele patru expoziții dedicate marelui artist plastic Theodor Pallady, la împlinirea a 150 de ani de la naștere. Cea mai importantă prezentare din acest „ciclu” o constituie expoziția intitulată Din opera grafică a lui Theodor Pallady, găzduită de Muzeul Colecțiilor de Artă de pe Calea Victoriei nr. 111, vizavi de Ministerul Economiei. Este o secție a marelui Muzeu Național de Artă al României, aflat tot pe Calea Victoriei, în grupul de clădiri ale fostului Palat Regal.
Cele peste o sută de lucrări de grafică ale lui Theodor Pallady poartă amprenta procesului său de devenire artistică, la Paris, unde i-a avut colegi pe celebrii Henri Matisse și Albert Marquet. În același timp, originalitatea lui este dominantă în fiecare lucrare. Logica liniară a proporțiilor se delimitează atât de canoanele clasice, cât și de grandilocvența și sentimentalismul școlilor de pictură și desen pe care le-a frecventat. Ceea ce nu înseamnă că lucrările sale sunt lipsite de sensibilitate, de un suflu poetic inimitabil. Selecția integrează lucrări de grafică realizate în tehnici diferite, precum creion, acuarelă, guașă, peniță, gravură, abordând o serie extinsă de subiecte: peisaje, naturi statice, portrete, compoziții din principalele perioade de creație. Expoziția este concepută printr-o structurare cronologică; astfel, dintre lucrările timpurii ale artistului sunt prezente câteva compoziții alegorice din perioada 1896-1900 și o suită de impresii din Moldova din perioada 1906-1916, care sunt urmate de peisajele din Franța, în special din Paris, dar și din Dobrogea sau București, unde a revenit anual cu participări la expoziții.
O altă categorie de lucrări integrate în expoziție o reprezintă schițele rapide, precum și nudurile feminine realizate în atelier sau în interioare pariziene, toate datate din anii 1920-1940.
Prin tot ceea ce a creat, Theodor Pallady a fost unul dintre cei mai prestigioși artiști moderni, apreciat drept un pictor „din toate timpurile”.
Mai notăm că, la împlinirea a 85 de ani, în 1956, a primit titlul de „Maestru emerit al artei”. Atunci s-a organizat și Expoziția retrospectivă Theodor Pallady. Curând după aceea, la 16 august 1956, a trecut în eternitate.
Nu ne propunem, firește, o cronică de specialitate. Ghizii Muzeului vor aborda subiectele în temă în timpul vizitei, astfel încât opera lui Pallady să fie receptată și înțeleasă în toată dimensiunea ei, nu numai națională, ci și universală.
Expoziția despre care relatăm este și un prilej de evocare a ceea ce reprezintă Muzeul Colecțiilor de Artă. Înainte de toate, atrage atenția monumentalitatea clădirii, care a fost, inițial, Palatul Romanit, reprezentativ pentru începuturile arhitecturii moderne din București. Edificiul a fost ales, în 1978, pentru a adăposti colecțiile de artă donate statului, răspândite pe teritoriul Capitalei și avariate în urma puternicului cutremur din 4 martie 1977. În prezent, are 30 de expoziții permanente cu lucrări ale lui Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Ioan Andreescu, Nicolae Tonitza, Gheorghe Petrașcu, Lucian Grigorescu, Iosif Iser, Camil Ressu, Francisc Șirato, Alexandru Ciucurencu, Dimitrie Ghiață. Acestora li se adaugă grafică europeană și japoneză, mobilier francez, covoare orientale, precum și icoane din Transilvania. Edificiul a fost restaurat ultima oară în intervalul 2008-2013. Este amenajat astfel încât să sugereze configurația originară și atmosfera specifică fiecărei colecții.
Expoziția dedicată lui Theodor Pallady poate fi vizitată, până la 3 aprilie 2022, în zilele de miercuri, joi, vineri, sâmbătă și duminică, între orele 10.00 și 18.00. Respectarea regulilor impuse de prelungirea pandemiei este obligatorie.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice