MyWIZ, secretul contabililor de succes
Obligația depunerii anuale a declarației privind beneficiarul real, eliminată pentru anumite categorii de entități

Obligația depunerii anuale a declarației privind beneficiarul real, eliminată pentru anumite categorii de entități

Numărul 48-49, 22 dec. 2021 - 11 ian. 2022  »  Direct de la sursă

Update: Legea nr. 315/2021 privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1.240 din 29 decembrie 2021.

Președintele Klaus Iohannis a semnat marți, 28 decembrie, decretul pentru promulgarea Legii privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Actul normativ modifică, așa cum am mai informat, și aspecte referitoare la depunerea declarației privind beneficiarul real, în sensul că anumite entități raportoare nu vor mai fi obligate să depună anual această declarație. Astfel, potrivit formei transmise spre promulgare a actului normativ, persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului depun la înmatriculare, și ori de câte ori intervine o modificare, o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăților, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale și societăților deținute integral sau majoritar de stat. Anterior acestei modificări, Legea nr. 129/2019 prevedea că această declarație se depune și anual.

Obligația depunerii anuale a declarației privind beneficiarul real se menține însă pentru persoanele juridice ce au în structura acționariatului entități înmatriculate/înregistrate și/sau care au sediul fiscal în jurisdicții necooperante din punct de vedere fiscal și/sau în jurisdicții cu grad înalt de risc de spălare a banilor și/sau finanțare a terorismului și/sau în jurisdicții aflate sub monitorizarea organismelor internaționale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanțare a terorismului, care, conform noilor reglementări promulgate astăzi, „depun anual o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăților, în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale”. Conform noilor reglementări, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) „asigură publicarea pe pagina sa de Internet a listelor actualizate ale jurisdicțiilor menționate mai sus, elaborate de organismele internaționale abilitate”.

Actul normativ prevede, totodată, că persoanele juridice înmatriculate în registrul comerțului anterior datei de intrare în vigoare a reglementărilor promulgate astăzi, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale și societăților deținute integral sau majoritar de stat, depun o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice pe care o actualizează ori de câte ori intervine o modificare, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăților. Această obligație se consideră a fi îndeplinită pentru persoanele juridice care au depus cel puțin o declarație privind beneficiarul real ulterior datei de intrare în vigoare a noilor reglementări.

Legea promulgată astăzi prevede că, în cazul în care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit. Declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali, respectiv numele, prenumele, data și locul nașterii, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința, precum și modalitățile în care se exercită controlul asupra persoanei juridice. Sunt introduse și prevederi referitoare la transmiterea electronică a declarației, fiind specificat că „declarația poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la oficiul registrului comerțului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier sau prin ghișeul oficiului registrului comerțului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale”.

Potrivit noilor reglementări, obligația transmiterii informațiilor prevăzute în declarație „este îndeplinită și prin includerea, la înmatriculare, în actul constitutiv, a datelor de identificare a beneficiarilor reali și a modalităților în care se exercită controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioară a datelor de identificare a beneficiarilor reali nu instituie obligația întocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora îndeplinindu-se în condițiile prevăzute de lege.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.