MyWIZ - Business în cloud
ONPCSB a publicat Recomandările FATF – Standardele internaționale privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului și proliferării

ONPCSB a publicat Recomandările FATF – Standardele internaționale privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului și proliferării

Numărul 7, 23 feb. - 1 mar. 2022  »  Direct de la sursă

Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a publicat, pe site-ul instituției, Recomandările FATF – Standardele internaționale privind combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului și proliferării. Recomandările Grupului de Acțiune Financiară Internațională (FATF) prevăd un cadru comprehensiv și conform de măsuri, pe care țările trebuie să le implementeze în vederea combaterii spălării banilor și a finanțării terorismului, precum și a finanțării proliferării armelor de distrugere în masă.

În acest context amintim că CECCAR a tradus în limba română și a publicat Îndrumările cu privire la o abordare bazată pe riscuri pentru profesia contabilă, elaborate de FATF, ce au scopul de a sprijini implementarea recomandărilor FATF de către profesioniștii contabili.

Țările au diverse cadre legislative, administrative și operaționale și diferite sisteme financiare, astfel încât nu este posibil ca toate să ia măsuri identice pentru combaterea acestor amenințări. Din acest considerent, Recomandările FATF prevăd măsurile esențiale pe care țările trebuie să le aplice pentru: a identifica riscurile și a dezvolta politicile și coordonarea, la nivel național; a cerceta infracțiunile de spălare a banilor, finanțare a terorismului și finanțare a proliferării; a aplica măsuri preventive în sectorul financiar și alte sectoare desemnate; a stabili competențe și responsabilități pentru autoritățile competente (de exemplu autoritățile de investigare, de aplicare a legii și de supraveghere) și alte măsuri instituționale; a facilita cooperarea internațională.

Cele 40 de Recomandări originale ale FATF au fost elaborate în anul 1990, ca o inițiativă de a combate încercările de utilizare improprie a sistemelor financiare de către persoane care spălau banii proveniți din traficul de droguri. În anul 1996, Recomandările au fost revizuite pentru prima dată, pentru a evidenția evoluția trendurilor și tehnicilor de spălare a banilor (SB), și pentru a extinde scopul acestora dincolo de spălarea banilor proveniți din droguri. În octombrie 2001, FATF și‐a extins mandatul pentru a putea aborda aspectele legate de finanțarea terorismului și a organizațiilor teroriste, făcând pași importanți în vederea elaborării celor Opt (ulterior Nouă) Recomandări Speciale privind Finanțarea Terorismului. Recomandările FATF au fost revizuite, a doua oară, în anul 2003, și acestea, alături de Recomandările Speciale, au fost aprobate de 180 țări, în prezent fiind universal recunoscute ca standarde internaționale pentru combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului (CSB/CFT).

Urmare a finalizării celei de-a treia runde de evaluare mutuală a membrilor săi, FATF a revizuit și actualizat Recomandările FATF, în strânsă cooperare cu Organismele Regionale de tip FATF (FRSBs) și organizațiile care au statut de observator, inclusiv Fondul Monetar Internațional, Banca Mondială și Organizația Națiunilor Unite. Revizuirile au avut în vedere noile amenințări emergente, clarificarea și întărirea multora dintre obligațiile existente, menținând, totodată, stabilitatea necesară și rigoarea Recomandărilor.

Standardele FATF au fost, de asemenea, revizuite, pentru întărirea obligațiilor în cazul situațiilor cu risc ridicat și pentru a permite țărilor să adopte o abordare mai concentrată în domeniile cu risc crescut sau în care implementarea ar putea fi îmbunătățită. Țările ar trebui, mai întâi, să identifice, să evalueze și să înțeleagă riscul de spălare a banilor și de finanțare a terorismului cu care se confruntă, și apoi să adopte măsuri adecvate pentru a diminua riscul. Abordarea pe bază de risc permite țărilor, în cadrul cerințelor FATF, să adopte un set de măsuri mai flexibile, în vederea direcționării mai eficiente a resurselor lor și al aplicării măsurilor preventive proporționale cu natura riscului, în scopul concentrării eforturilor lor, în cel mai eficient mod.

Standardele FATF includ Recomandările propriu-zise și Notele de interpretare a acestora, împreună cu definițiile aplicabile din Glosar. „Măsurile prevăzute de standardele FATF ar trebui implementate de toți membrii FATF și FRSB, iar implementarea lor este riguros evaluată, în cadrul procedurilor de Evaluare Mutuală, și prin procedeele de evaluare ale FMI și BM, pe baza metodologiei comune de evaluare a FATF. Câteva dintre Notele Interpretative și definițiile din Glosar cuprind exemple care ilustrează modul în care cerințele trebuie puse în aplicare. Aceste exemple nu sunt elemente obligatorii ale Standardelor FATF și sunt incluse doar în scop de îndrumare. Nu s-a intenționat furnizarea unor exemple comprehensive și, deși sunt considerate ca fiind indicatori de sprijin, acestea nu sunt relevante în toate cazurile”, se precizează în documentul publicat de ONPCSB.

Cele 40 de recomandări, grupate pe capitole tematice, sunt următoarele:

A. Politicile de combatere a spălării banilor și finanțării terorismului (CSB/CFT) și coordonare

1. Evaluarea riscurilor și aplicarea abordării pe bază de risc

2. Cooperarea și coordonarea, la nivel național

B. Spălarea banilor și confiscarea

3. Infracțiunea de spălare a banilor

4. Confiscarea și măsuri asiguratorii

C. Finanțarea actelor de terorism și finanțarea proliferării

5. Infracțiunea de finanțare a actelor de terorism

6. Sancțiuni financiare țintite, legate de finanțarea terorismului și a actelor de terorism

7. Sancțiuni financiare țintite, legate de finanțarea proliferării

8. Organizațiile non‐profit

D. MĂSURI PREVENTIVE

9. Legile de păstrare a confidențialității instituțiilor financiare

Identificarea clienților și păstrarea înregistrărilor

10. Identificarea clienților

11. Păstrarea înregistrărilor

Măsuri suplimentare pentru clienții și activitățile specifice

12. Persoanele expuse politic

13. Bănci corespondente

14. Serviciile de transfer de bani sau valori

15. Noi tehnologii

16. Transferuri electronice

Încredere, controale și grupuri financiare

17. Recurgerea la terți

18. Controale interne și sucursale și filiale străine

19. Țările cu risc ridicat

Raportarea tranzacțiilor suspecte

20. Raportarea tranzacțiilor suspecte

21. Dezvăluirea de informații către terți și confidențialitatea

Afacerile și profesiunile non-financiare desemnate (DNFBP)

22. DNFBP: cunoașterea clientelei

23. DNFBP: Alte măsuri

E. Transparența și beneficiarul real al persoanelor și construcțiilor juridice

24. Transparența și beneficiarul real al persoanelor juridice

25. Transparența și beneficiarul real al aranjamentelor juridice

F. Atribuții și responsabilități ale autorităților competente și alte măsuri instituționale

Reglementare și supraveghere

26. Reglementarea și supravegherea instituțiilor financiare

27. Competențele supraveghetorilor

28. Reglementarea și supravegherea DNFBP

Operaționalitatea și aplicarea legii

29. Unitățile de Informații Financiare

30. Responsabilitățile autorităților de aplicare a legii și de investigație

31. Competențele autorităților de aplicare a legii și de investigație

32. Curierii care transportă numerar

Cerințe generale

33. Statistici

34. Îndrumare și feedback

Sancțiuni

35. Sancțiuni

G. Cooperarea internațională

36. Instrumente internaționale

37. Asistența juridică reciprocă

38. Asistența juridică reciprocă: blocare și confiscare

39. Extrădarea

40. Alte forme de cooperare

Documentul integral poate fi consultat pe site-ul ONPCSB.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.