ONU avertizează că va fi nevoie de sute de miliarde de dolari pentru decarbonizarea transportului maritim
Numărul 39, 4-10 oct. 2023 » Lumea în care trăim
Investiții de sute de miliarde de dolari vor fi necesare până în 2050 pentru decarbonizarea transportului maritim, o rotiță esențială din comerțul mondial, dar care este responsabilă pentru 3% din emisiile mondiale de gaze cu efect de seră, avertizează ONU, relatează AFP, preluată de Agerpres. Transportul maritim și navele sale gigantice reprezintă peste 80% din volumul schimburilor comerciale mondiale, iar emisiile sale de gaze cu efect de seră au crescut cu 20% în decursul unui deceniu, ca urmare a mondializării economiei și a delocalizării lanțurilor de producție, subliniază Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD), în raportul său anual cu privire la transportul maritim.
Chiar dacă decarbonizarea este urgentă "trebuie găsit un echilibru între sustenabilitatea ecologică, respectarea reglementărilor și exigențele economice pentru a asigura transportului maritim un viitor prosper, echitabil și rezilient", a subliniat secretarul general al UNCTAD, Rebeca Grynspan.
Însă, nota de plată pentru decarbonizarea transportului maritim va fi una colosală. UNCTAD estimează că, până în 2050, va fi nevoie de o sumă cuprinsă între 8 și 28 de miliarde de dolari pe an pentru decarbonizarea navelor și investiții mult mai importante, cuprinse între 28 și 90 de miliarde de dolari pe an, vor fi necesare pentru a pune la punct infrastructura globală pentru utilizarea carburanților fără emisii de carbon.
În plus, aceste costuri vor afecta în mod disproporționat micile state insulare și țările cele mai puțin dezvoltate care depind puternic de transportul maritim, subliniază UNCTAD. În acest sens, UNCTAD preconizează introducerea unui sistem universal care ar permite evitarea unei "decarbonizări cu două viteze".
Potrivit UNCTAD, taxele sau contribuțiile "plătite în raport cu emisiile navelor pot încuraja la acțiune, la promovarea competitivității carburanților alternativi și la reducerea decalajului de costuri cu carburanții convenționali", explică directorul de tehnologie și logistică din cadrul UNCTAD, Shamika N. Sirimanne. "Aceste fonduri ar putea, de asemenea, facilita investițiile în porturi ale micilor state insulare și țărilor cele mai puțin dezvoltate, punând accentul pe adaptarea la schimbările climatice, reformarea comerțului și transporturilor precum și pe conectivitatea digitală", a adăugat Shamika N. Sirimanne.
În prezent, 99% din flota mondială depinde încă de carburanții convenționali. Raportul UNCTAD precizează că 21% din navele aflate în prezent în faza de comandă sunt concepute pentru combustibili alternativi.
În paralel are loc un fenomen de învechire a flotei mondiale. La începutul lui 2023, navele comerciale aveau în medie 22,2 ani, adică cu doi ani mai mult decât în urmă cu zece ani și peste jumătate din flota mondială are peste 15 ani, arată statisticile UNCTAD.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial