Operatorii de telecomunicații trebuie să pună la dispoziția utilizatorilor o fișă de sinteză cu date despre serviciile oferite
Numărul 38, 25 sep. - 1 oct. 2024 » Direct de la sursă
Furnizorii de servicii de comunicații electronice sunt obligați să pună la dispoziția utilizatorilor finali, înainte de încheierea unui contract, fie într-un spațiu comercial, fie la distanță, o fișă de sinteză care să cuprindă informații minime, într-un format standard, referitoare la serviciile de care viitorii clienți vor beneficia, informează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), într-un comunicat de presă citat de Agerpres. Reprezentanții reglementatorului pieței locale de telecomunicații precizează că fișa de sinteză reprezintă o modalitate de informare precontractuală și devine parte integrantă a contractului încheiat cu utilizatorii.
„Reglementările actuale vin în sprijinul utilizatorilor și obligă operatorii să furnizeze informațiile esențiale despre oferta aleasă de cumpărător sub forma unei fișe de sinteză a contractului. Aceasta ar trebui să fie concisă și ușor de citit, pe un suport durabil (pe hârtie, email, DVD etc.) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat și descărcat cu ușurință. Formatul fișei de sinteză se aplică tuturor contractelor de telefonie, internet sau televiziune și le permite utilizatorilor să compare mai ușor ofertele de servicii. Modelul este în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2019/2243 de stabilire a modelului fișei de sinteză a contractului”, menționează Autoritatea.
Conform prevederilor legale în vigoare, fișa de sinteză trebuie să includă: denumirea, adresa și informațiile de contact ale furnizorului, inclusiv pentru primirea unor reclamații; principalele caracteristici ale fiecărui serviciu furnizat; prețurile aferente pentru activarea serviciului de comunicații electronice, precum și orice taxă recurentă sau aferentă consumului; durata contractului și condițiile de reînnoire și încetare a acestuia; un rezumat al informațiilor privind parametrii de calitate și remediile pe care consumatorul le are la dispoziție, în cazul serviciilor de acces la internet; în ce măsură produsele și serviciile contractate sunt concepute pentru utilizatorii finali cu dizabilități.
„În cazul în care, în funcție de modalitatea de încheiere a contractului, din motive tehnice obiective, este imposibilă punerea la dispoziția utilizatorului final a fișei de sinteză a contractului la momentul încheierii contractului, aceasta se pune la dispoziție ulterior, fără întârzieri nejustificate, cel târziu la momentul livrării echipamentului terminal sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat. Obligațiile cu privire la primirea fișei de sinteză se aplică atât contractelor încheiate cu consumatorii, cât și celor încheiate cu alte categorii, precum microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizații non-profit”, se arată în comunicat.
ANCOM susține că, înainte de a sesiza orice aspect cu privire la încheierea unui contract, utilizatorii trebuie să se asigure că dețin și că au verificat documentele care alcătuiesc contractul (informarea precontractuală, fișa de sinteză, contractul de bază, condiții generale, broșura de tarife etc).
„În cazul în care furnizorul nu a pus la dispoziție fișa de sinteză la încheierea contractului de furnizare de servicii de comunicații electronice, utilizatorii pot sesiza ANCOM. În cazul în care furnizorii nu respectă clauzele din contract, consumatorii pot sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar utilizatorii finali care sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizații non-profit se pot adresa mediatorilor autorizați sau instanțelor de judecată. ANCOM poate oferi consiliere și mediere, dar nu are atribuții cu privire la sancționarea furnizorilor în astfel de situații”, notează arbitrul telecom.
InfoCentru ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile poștale, pentru a-i sprijini in alegerea și folosirea acestor servicii.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice