Opțiuni și soluții
Numărul 49, 14-20 dec. 2022 » La început a fost cuvântul...
Concentrarea atenției presei tipărite și audiovizuale asupra temelor de mare importanță din perioada actuală ar avea mult de câștigat sub aspect calitativ dacă, în toate cazurile, s-ar respecta riguros regulile lingvistico-logice. Bunăoară, în editorialul unei reviste, se afirma: „A alege cea mai bună opțiune în vreme de criză reprezintă o abordare inteligentă și corectă~. În legătură cu această frază se pun cel puțin trei întrebări: care ar fi deosebirea dintre „a alege” și „a opta”? Dacă soluția nu este „inteligentă”, ar putea fi „corectă”? Și viceversa: o soluție „corectă” ar putea fi... „neinteligentă”?
La succesul în afaceri s-a referit și un comentator de radio în următorii termeni: „Pregătirea prealabilă a planurilor de business a facilitat o poziționare optimă în ipostaza de protagoniști principali”. Când este vorba despre „pregătiri”, evident, acestea sunt totdeauna... „prealabile”, în vreme ce „poziționarea” reprezintă echivalentul „ipostazei”. Cât privește rolul de „protagonist”, acesta nu poate fi îndeplinit de un personaj secundar. Însăși noțiunea de „protagonist” indică un rol poziționat... „principal”.
Încă un exemplu în temă a oferit, de această dată, o emisiune de televiziune, la care un participant la o dezbatere a remarcat: „În fața dificultăților se retrag înapoi numai cei care nu cunosc adevărata realitate”. Unde s-ar putea „retrage” cineva? Oare „înainte”, și nu „înapoi”? Cât despre raportul dintre „realitate” și „adevăr”, apare limpede că primul termen este sinonim cu cel de-al doilea. Desigur, în materie de comunicare publică, exprimările „incorecte” sunt o „realitate”, adică un „adevăr” cât se poate de... „real”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național