OUG nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale, publicată în Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020
Numărul 11-12, 24 mar. - 6 apr. 2020 » Curier legislativ
1. Modificări la Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților
- Se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ unde aceștia sunt înscriși;
- NU pot beneficia de zilele libere persoanele aflate în concediu de odihnă /fără plată, șomaj tehnic, cele aflate în concediu pentru îngrijirea copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere;
- Cererea pentru acordarea zilelor libere va fi însoțită de o copie a certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor și de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni, potrivit Legii nr. 19/2020, și nici nu se află în una din situațiile descrise mai sus.
- În ceea ce privește modul de plată a zilelor libere acordate părinților, s-a stabilit că pentru fiecare zi liberă, angajatorul acordă părintelui o indemnizație în cuantum de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Indemnizația este asimilată veniturilor din salarii și supusă impozitării și plății contribuțiilor, conform Codului Fiscal.
Angajatorii pot cere numai indemnizația netă, încasată efectiv de părinte.
Procedura de decontare către angajator a sumelor necesare pentru plata indemnizației pentru zilele libere acordate părinților va apărea prin HG în 30 de zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 19/2020 (adică până la 17 aprilie 2020).
2. Sprijin de la stat sub forma subvenționării șomajului tehnic
În timpul stării de urgență, pentru perioada suspendării contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului (art 52 alin 1 lit c din Codul muncii. Atenție pentru REVISAL), în cazul întreruperii temporare a activității, indemnizația de care beneficiază salariații va fi suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Nivelul indemnizației va fi de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 (5429 lei *75% =4.072 lei).
Indemnizația se acordă astfel:
- pentru companii care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor autorităților publice, subvenția se va acorda în baza unui certificat pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
- pentru companii care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Este vorba despre companii cu încasări diminuate în luna anterioară cu cel puțin 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 - subvenția se va acorda în baza unei declarații pe propria răspundere în care se specifică diminuarea încasărilor și faptul că angajatorul nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.
Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzută pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a ordonanței.
* * *
Indemnizația primită (în ambele situații) este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii potrivit Codului fiscal. Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a CAS și CASS aferente indemnizației se efectuează de angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
NU se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă (pentru indemnizația de 75%).
Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, prin poștă electronică, la AJOFM sau agenția de ocupare a forței de muncă a municipiului București.
Conținutul documentației ce trebuie depuse:
- cerere (modelul cererii este prezentat în OUG nr. 30/2020);
- lista persoanelor care beneficiază de indemnizație.
Documente se depun în luna curentă pentru plata indemnizațiilor din luna anterioară.
OUG nr. 30 poate fi consultată în Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial