Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Particularităţi privind procedura de dizolvare, lichidare şi radiere a ONG-urilor

Particularităţi privind procedura de dizolvare, lichidare şi radiere a ONG-urilor

Numărul 42, 7-13 nov. 2017  »  Expertiza și auditul afacerilor

lect. univ. dr. Ioana-Tania Stoean
Universitatea Naţională de Apărare „Carol I” din Bucureşti

REZUMAT
Obiectivul principal al articolului este acela de a prezenta aspecte semnificative privind activităţile şi înregistrările contabile care se efectuează în cadrul procedurii de dizolvare, lichidare şi radiere a organizaţiilor neguvernamentale. Motivul alegerii acestei teme îl reprezintă faptul că operaţiunile de lichidare şi activităţile care se întreprind în fiecare dintre cele trei etape (dizolvare, lichidare şi radiere) în cazul unui ONG sunt mai puţin cunoscute decât procedura de lichidare a societăţilor comerciale, având o anumită particularitate.
Operaţional, rolul lichidatorului, care preia conducerea ONG de la pronunțarea hotărârii de dizolvare până la pronunțarea hotărârii de radiere, devine unul esenţial întrucât acesta va începe operaţiunile tehnice de lichidare și va întocmi bilanţul final de lichidare.

Termeni-cheie: ONG, dizolvare, lichidare, radiere, operaţiuni tehnice de lichidare, bilanţ de lichidare

Clasificare JEL: M41, G33

➔ Introducere

În decursul desfăşurării activităţii lor, asociaţiile și fundaţiile participă la o multitudine de evenimente sociale, economice şi legislative care pot influenţa continuitatea acesteia potrivit obiectului de activitate. Printre situaţiile care pot determina schimbări în modul de funcţionare se regăsește şi încetarea activităţii. Aceasta se realizează prin manifestarea de voinţă a membrilor fondatori concretizată prin hotărârea adunării generale în care se decide dizolvarea potrivit actului constitutiv și desemnarea unui lichidator în vederea începerii operaţiunilor tehnice de lichidare a patrimoniului.

Procedura de dizolvare, lichidare și radiere a asociaţiilor și fundațiilor este distinctă de aceeași procedură aplicabilă societăţilor comerciale. Cadrul legislativ care o reglementează este reprezentat de Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.

➔ Procedura de dizolvare, lichidare și radiere a ONG-urilor

Dizolvarea organizaţiilor neguvernamentale se realizează având la bază hotărârea adunării generale a membrilor fondatori supusă aprobării instanţei judecătorești.

Ca urmare a sentinței civile de aprobare a dizolvării, se desemnează lichidatorul, care va începe procedura de lichidare sub controlul cenzorilor. Demersurile de lichidare nu se vor încheia înainte de șase luni de la publicarea sentinței de dizolvare.

Potrivit art. 62 și 63 din OG nr. 26/2000, lichidatorul are următoarele prerogative:
  • inventarierea patrimoniului;
  • întocmirea bilanţului de început al lichidării.
Cele două etape sunt absolut necesare întrucât cunoașterea elementelor care compun patrimoniul reprezintă premisele pe care lichidatorul le va avea în vedere la efectuarea operaţiunilor tehnice de lichidare a acestuia;
  • plata obligaţiilor faţă de terţi;
  • încasarea eventualelor creanţe;
  • păstrarea registrelor contabile și a actelor de proprietate a bunurilor aflate în patrimoniu;
  • ţinerea unui registru pentru operaţiunile contabile care se efectuează cu această ocazie;
  • repartizarea bunurilor, respectiv a sumelor obţinute din valorificarea patrimoniului;
  • depunerea numerarului existent în conturi şi/sau în casieria ONG ori în contul unei alte asociaţii sau fundaţii.

Bilanţul de partaj reprezintă operaţiunile tehnice prin care se vor închide toate conturile, astfel încât acestea să fie cu valoarea zero. În cazul societăţilor comerciale, în cadrul bilanţului de partaj li se distribuie asociaţilor bunurile și capitalul rămase. În această etapă se întocmeşte bilanţul de lichidare având toate conturile zero, care va fi înregistrat la Administrația financiară de care aparţine sediul ONG.

La sediul judecătoriei care a dispus dizolvarea ONG se vor depune următoarele înscrisuri:
  • un memorandum. Acesta constituie o sinteză a activităţii desfășurate de lichidator de la momentul învestirii (sentința de dizolvare) și până la finalizarea operaţiunilor tehnice de radiere. Documentul este structurat de regulă în două capitole. În prima parte sunt menţionate datele de identificare ale entităţii şi obiectul său de activitate şi sunt enumeraţi membrii fondatori. În cea de-a doua parte se detaliază activitatea desfășurată de ONG de la momentul dizolvării și până la finalizarea lichidării, precizându-se inclusiv operaţiunile contabile care au fost efectuate ca urmare a demersurilor întreprinse;
  • bilanţul de lichidare. Acesta este reprezentat de situaţiile financiare întocmite după terminarea lichidării conform art. 263 și 268 din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum este precizat în formularul S1039 „Situaţii financiare întocmite după terminarea lichidării”,  şi trebuie să fie aprobat de adunarea generală și vizat de cenzorul ONG;
  • registrul-jurnal. În registrul-jurnal aferent perioadei de lichidare se vor evidenţia toate operaţiunile contabile efectuate;
  • balanţa de verificare. Fie că este analitică sau sintetică, balanţa de verificare la data finalizării operaţiunilor de lichidare va avea toate soldurile finale zero;
  • certificatul de atestare fiscală. Documentul, emis atât de Administrația financiară, cât și de Direcția impozite și taxe locale în raza cărora ONG își are sediul social, certifică absenţa obligaţiilor faţă de bugetul de stat;
  • o declaraţie notarială. Se menționează că lichidatorul își asumă operaţiunile de lichidare și că acestea au fost finalizate.

Demersul pentru radierea ONG din Registrul asociaţiilor și fundațiilor îi aparţine lichidatorului desemnat şi presupune înaintarea unei cereri de radiere la judecătorie, în temeiul art. 70 alin. (3) din OG nr. 26/2000. Procedura de radiere a organizaţiilor neguvernamentale se realizează în termen de 30 de zile de la publicarea operaţiunilor de lichidare la grefa judecătoriei, dacă nu se înregistrează contestații la bilanţul de lichidare.

Studiu de caz

Asociaţia X, care are ca obiect de activitate sprijinirea bolnavilor ce necesită tratament în străinătate, prin acordarea de finanţare, consultanţă, intermedierea de servicii medicale şi reprezentare în faţa instituţiilor abilitate, a început procedurile de lichidare.

În perioada lichidării, ca urmare a constatării existenţei în contul bancar a sumei de 3.459,70 lei, s-a decis retragerea numerarului și plata către o persoană fizică, pe baza unui contract de sponsorizare, a sumei de 3.559,70 lei în scopul recuperării medicale neuromotorii a acesteia.

Bilanţul înainte de lichidare se prezintă astfel:
- lei -
Casa
Conturi la bănci
Total active circulante
Total active – Datorii (4.639,39 lei – 0 lei)
Capital
Rezultatul reportat (excedent)
Excedent din exerciţiul curent
Total capitaluri proprii
100,00
4.539,39
4.639,39
4.639,39
670,00
2.237,90
1.731,49
4.639,39

Au fost întreprinse următoarele operaţiuni de lichidare:

În luna martie 2016:

–  Achiziţia serviciilor de lichidare a ONG:
1.000 lei628
„Alte cheltuieli cu serviciile
executate de terţi”
= 401
„Furnizori”
1.000 lei
–  Plata serviciilor de lichidare:
1.000 lei  401
„Furnizori”
= 5121
„Conturi la bănci
în lei”
1.000 lei
 –  Plata comisioanelor bancare:
30,51 lei627
„Cheltuieli cu serviciile
bancare şi asimilate”
=  5121
„Conturi la bănci
în lei”
30,51 lei
–  Închiderea contului de excedent/deficit:
30,51 lei121
„Excedent sau deficit”
= 627
„Cheltuieli cu serviciile
bancare şi asimilate”
30,51 lei
1.000 lei121
„Excedent sau deficit” 
=628
„Alte cheltuieli cu serviciile
executate de terţi”
1.000 lei

În luna aprilie 2016:

–  Plata comisioanelor bancare:
20 lei 627
„Cheltuieli cu serviciile
bancare şi asimilate”
=  5121
„Conturi la bănci
în lei”
20 lei
–  Închiderea contului de excedent/deficit:
20 lei121
„Excedent sau deficit”
= 627
„Cheltuieli cu serviciile
bancare şi asimilate”
20 lei

În luna mai 2016:

–  Ridicarea numerarului de la bancă:
3.459,70 lei581
„Viramente interne”
= 5121
„Conturi la bănci
în lei”
3.459,70 lei
–  Înregistrarea numerarului în casierie:
3.459,70 lei5311
„Casa în lei”
=581
„Viramente interne”
3.459,70 lei
–  Plata sponsorizării pe baza contractului:
3.559,70 lei6582
„Donaţii şi subvenţii
acordate”
=5311
„Casa în lei”
3.559,70 lei
–  Plata comisioanelor bancare:
29,18 lei627
„Cheltuieli cu serviciile
bancare şi asimilate”
=5121
„Conturi la bănci
în lei”
29,18 lei
–  Închiderea contului de excedent/deficit:
29,18 lei121
„Excedent sau deficit”
=627
„Cheltuieli cu serviciile
bancare şi asimilate”
29,18 lei
3.559,70 lei121
„Excedent sau deficit”
=6582
„Donaţii şi subvenţii
acordate”
3.559,70 lei
Bilanţul înainte de partaj se prezintă astfel:
- lei -
Casa
Conturi la bănci
Total active circulante
Datorii către asociaţi
Total active – Datorii
Capital
Rezultatul reportat (excedent)
Deficit curent
Total capitaluri proprii
0
0
0
0
0
670,00
2.237,90
-2.907,90
0
Deficitul înregistrat în exerciţiul curent a fost acoperit din excedentul reportat realizat în anii a­n­teriori:
2.237,90 lei1171
„Rezultatul reportat
reprezentând excedentul
nerepartizat sau deficitul
neacoperit privind activităţile
fără scop patrimonial”
=121
„Excedent sau deficit”
2.237,90 lei
Deficitul înregistrat în exerciţiul curent a fost acoperit din capitalul subscris și vărsat de membrii fon­datori:
670 lei101
„Capital”
=121
„Excedent sau deficit”
670 lei
➔ Concluzii

În prezent, în ceea ce priveşte dizolvarea, li­chidarea și radierea asociaţiilor și fundațiilor, as­pectele metodologice sunt foarte bine sistematizate din perspectiva reglementărilor juridice, contabile și fiscale.

Se apreciază că lichidatorul are o sarcină sem­nificativă întrucât buna desfășurare a operaţiunilor de lichidare se realizează sub mandatul său. Com­plexitatea activităţii nu constă doar în valorificarea patrimoniului, încasarea creanţelor și plata credito­rilor, ci și în clarificarea situaţiei din punct de vede­re fiscal acolo unde este necesar, de pildă în cazuri precum absenţa unor declaraţii sau chiar a unor si­­tuaţii financiare anuale ori neachitarea unor obli­gaţii fiscale până la momentul lichidării.

BIBLIOGRAFIE
  1. Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial nr. 454/18.06.2008, cu modificările și completările ulterioare.
  2. Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.969/2007 privind aprobarea reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, publicat în Monitorul Oficial nr. 846/10.12.2007, cu modificările și completările ulterioare.
  3. Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, publicat în Monitorul Oficial nr. 704/20.10.2009.
  4. Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, publicată în Monitorul Oficial nr. 39/31.01.2000, cu modificările și completările ulterioare.

(Copyright foto: kantver / 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.