Particularităţi privind procedura de dizolvare, lichidare şi radiere a ONG-urilor
Numărul 42, 7-13 nov. 2017 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: ONG, dizolvare, lichidare, radiere, operaţiuni tehnice de lichidare, bilanţ de lichidare
Clasificare JEL: M41, G33
➔ Introducere
În decursul desfăşurării activităţii lor, asociaţiile și fundaţiile participă la o multitudine de evenimente sociale, economice şi legislative care pot influenţa continuitatea acesteia potrivit obiectului de activitate. Printre situaţiile care pot determina schimbări în modul de funcţionare se regăsește şi încetarea activităţii. Aceasta se realizează prin manifestarea de voinţă a membrilor fondatori concretizată prin hotărârea adunării generale în care se decide dizolvarea potrivit actului constitutiv și desemnarea unui lichidator în vederea începerii operaţiunilor tehnice de lichidare a patrimoniului.
Procedura de dizolvare, lichidare și radiere a asociaţiilor și fundațiilor este distinctă de aceeași procedură aplicabilă societăţilor comerciale. Cadrul legislativ care o reglementează este reprezentat de Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.
➔ Procedura de dizolvare, lichidare și radiere a ONG-urilor
Dizolvarea organizaţiilor neguvernamentale se realizează având la bază hotărârea adunării generale a membrilor fondatori supusă aprobării instanţei judecătorești.
Ca urmare a sentinței civile de aprobare a dizolvării, se desemnează lichidatorul, care va începe procedura de lichidare sub controlul cenzorilor. Demersurile de lichidare nu se vor încheia înainte de șase luni de la publicarea sentinței de dizolvare.
- inventarierea patrimoniului;
- întocmirea bilanţului de început al lichidării.
- plata obligaţiilor faţă de terţi;
- încasarea eventualelor creanţe;
- păstrarea registrelor contabile și a actelor de proprietate a bunurilor aflate în patrimoniu;
- ţinerea unui registru pentru operaţiunile contabile care se efectuează cu această ocazie;
- repartizarea bunurilor, respectiv a sumelor obţinute din valorificarea patrimoniului;
- depunerea numerarului existent în conturi şi/sau în casieria ONG ori în contul unei alte asociaţii sau fundaţii.
Bilanţul de partaj reprezintă operaţiunile tehnice prin care se vor închide toate conturile, astfel încât acestea să fie cu valoarea zero. În cazul societăţilor comerciale, în cadrul bilanţului de partaj li se distribuie asociaţilor bunurile și capitalul rămase. În această etapă se întocmeşte bilanţul de lichidare având toate conturile zero, care va fi înregistrat la Administrația financiară de care aparţine sediul ONG.
- un memorandum. Acesta constituie o sinteză a activităţii desfășurate de lichidator de la momentul învestirii (sentința de dizolvare) și până la finalizarea operaţiunilor tehnice de radiere. Documentul este structurat de regulă în două capitole. În prima parte sunt menţionate datele de identificare ale entităţii şi obiectul său de activitate şi sunt enumeraţi membrii fondatori. În cea de-a doua parte se detaliază activitatea desfășurată de ONG de la momentul dizolvării și până la finalizarea lichidării, precizându-se inclusiv operaţiunile contabile care au fost efectuate ca urmare a demersurilor întreprinse;
- bilanţul de lichidare. Acesta este reprezentat de situaţiile financiare întocmite după terminarea lichidării conform art. 263 și 268 din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum este precizat în formularul S1039 „Situaţii financiare întocmite după terminarea lichidării”, şi trebuie să fie aprobat de adunarea generală și vizat de cenzorul ONG;
- registrul-jurnal. În registrul-jurnal aferent perioadei de lichidare se vor evidenţia toate operaţiunile contabile efectuate;
- balanţa de verificare. Fie că este analitică sau sintetică, balanţa de verificare la data finalizării operaţiunilor de lichidare va avea toate soldurile finale zero;
- certificatul de atestare fiscală. Documentul, emis atât de Administrația financiară, cât și de Direcția impozite și taxe locale în raza cărora ONG își are sediul social, certifică absenţa obligaţiilor faţă de bugetul de stat;
- o declaraţie notarială. Se menționează că lichidatorul își asumă operaţiunile de lichidare și că acestea au fost finalizate.
Demersul pentru radierea ONG din Registrul asociaţiilor și fundațiilor îi aparţine lichidatorului desemnat şi presupune înaintarea unei cereri de radiere la judecătorie, în temeiul art. 70 alin. (3) din OG nr. 26/2000. Procedura de radiere a organizaţiilor neguvernamentale se realizează în termen de 30 de zile de la publicarea operaţiunilor de lichidare la grefa judecătoriei, dacă nu se înregistrează contestații la bilanţul de lichidare.
Studiu de caz
Asociaţia X, care are ca obiect de activitate sprijinirea bolnavilor ce necesită tratament în străinătate, prin acordarea de finanţare, consultanţă, intermedierea de servicii medicale şi reprezentare în faţa instituţiilor abilitate, a început procedurile de lichidare.
În perioada lichidării, ca urmare a constatării existenţei în contul bancar a sumei de 3.459,70 lei, s-a decis retragerea numerarului și plata către o persoană fizică, pe baza unui contract de sponsorizare, a sumei de 3.559,70 lei în scopul recuperării medicale neuromotorii a acesteia.
Casa Conturi la bănci Total active circulante Total active – Datorii (4.639,39 lei – 0 lei) Capital Rezultatul reportat (excedent) Excedent din exerciţiul curent Total capitaluri proprii | 100,00 4.539,39 4.639,39 4.639,39 670,00 2.237,90 1.731,49 4.639,39 |
Au fost întreprinse următoarele operaţiuni de lichidare:
În luna martie 2016:
1.000 lei | 628 „Alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi” | = | 401 „Furnizori” | 1.000 lei |
1.000 lei | 401 „Furnizori” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 1.000 lei |
30,51 lei | 627 „Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 30,51 lei |
30,51 lei | 121 „Excedent sau deficit” | = | 627 „Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate” | 30,51 lei |
1.000 lei | 121 „Excedent sau deficit” | = | 628 „Alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi” | 1.000 lei |
În luna aprilie 2016:
20 lei | 627 „Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 20 lei |
20 lei | 121 „Excedent sau deficit” | = | 627 „Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate” | 20 lei |
În luna mai 2016:
3.459,70 lei | 581 „Viramente interne” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 3.459,70 lei |
3.459,70 lei | 5311 „Casa în lei” | = | 581 „Viramente interne” | 3.459,70 lei |
3.559,70 lei | 6582 „Donaţii şi subvenţii acordate” | = | 5311 „Casa în lei” | 3.559,70 lei |
29,18 lei | 627 „Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | 29,18 lei |
29,18 lei | 121 „Excedent sau deficit” | = | 627 „Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate” | 29,18 lei |
3.559,70 lei | 121 „Excedent sau deficit” | = | 6582 „Donaţii şi subvenţii acordate” | 3.559,70 lei |
Casa Conturi la bănci Total active circulante Datorii către asociaţi Total active – Datorii Capital Rezultatul reportat (excedent) Deficit curent Total capitaluri proprii | 0 0 0 0 0 670,00 2.237,90 -2.907,90 0 |
2.237,90 lei | 1171 „Rezultatul reportat reprezentând excedentul nerepartizat sau deficitul neacoperit privind activităţile fără scop patrimonial” | = | 121 „Excedent sau deficit” | 2.237,90 lei |
670 lei | 101 „Capital” | = | 121 „Excedent sau deficit” | 670 lei |
➔ Concluzii
În prezent, în ceea ce priveşte dizolvarea, lichidarea și radierea asociaţiilor și fundațiilor, aspectele metodologice sunt foarte bine sistematizate din perspectiva reglementărilor juridice, contabile și fiscale.
Se apreciază că lichidatorul are o sarcină semnificativă întrucât buna desfășurare a operaţiunilor de lichidare se realizează sub mandatul său. Complexitatea activităţii nu constă doar în valorificarea patrimoniului, încasarea creanţelor și plata creditorilor, ci și în clarificarea situaţiei din punct de vedere fiscal acolo unde este necesar, de pildă în cazuri precum absenţa unor declaraţii sau chiar a unor situaţii financiare anuale ori neachitarea unor obligaţii fiscale până la momentul lichidării.
- Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial nr. 454/18.06.2008, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.969/2007 privind aprobarea reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, publicat în Monitorul Oficial nr. 846/10.12.2007, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, publicat în Monitorul Oficial nr. 704/20.10.2009.
- Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, publicată în Monitorul Oficial nr. 39/31.01.2000, cu modificările și completările ulterioare.
(Copyright foto: kantver / 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național