„Pasiunea pentru profesie ne conferă forța și înțelepciunea necesare pentru a face față situațiilor cu care ne confruntăm în ultima vreme”
Numărul 15, 21-27 apr. 2021 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Roxana Aldea, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Constanța
Alexandra Rizea: Dat fiind interesul cititorilor publicației noastre față de parcursul profesional al colegilor de breaslă, vă rugăm să prezentați principalele elemente care au definit și definesc cariera pentru care ați optat.
Roxana Aldea: Mi-am început drumul cu câțiva ani în urmă când am ales să urmez cursurile ASE București, Facultatea de Contabilitate și Informatică de Gestiune, urmate, în cadrul aceleiași universități, de masterul „Concepte și practici de audit la nivel național și internațional”. Am devenit expert contabil și consider că mă aflu încă la început de drum; învăț și mă perfecționez de peste opt ani. Este un proces dinamic și sunt conștientă că se va desfășura pe tot parcursul vieții. Fac parte din rândurile celor norocoși, care au avut un punct de pornire în profesie, „crescând de mică” într-un cabinet de contabilitate a cărui activitate este caracterizată prin pasiune, printr-o mare responsabilitate, climat în care nu am fost lăsată „să greșesc”. Am luat drept reper profesioniștii contabili alături de care am avut șansa și plăcerea să lucrez și de la care am încercat să „fur meserie”. Este cert: performanța adevărată se „naște” din pregătiri minuțioase.
Pornind de la cele relatate de dvs., cum evaluați locul și rolul calității de membru al CECCAR în procesul consolidării poziției profesiei contabile pe piața serviciilor de profil, inclusiv în vreme de pandemie?
Cu siguranță, calitatea de membru al CECCAR reprezintă cel mai înalt nivel de atestare profesională. Noi, membrii CECCAR, avem un rol extrem de important în primul rând prin modul în care oferim clienților noștri o imagine fidelă a poziției și performanței financiare a societăților, prin furnizarea de informații de calitate, relevante, credibile pentru instituții și partenerii de afaceri, investitori, creditori. Prin respectarea Codului etic al profesioniștilor contabili, printr-o atitudine morală de necontestat, contribuim la creșterea prestigiului profesiei noastre, câștigarea și consolidarea încrederii utilizatorilor informației contabile reprezentând garanția afirmării noastre pe piața de profil. Având în vedere că în pandemie au apărut situații cu care nu ne-am mai întâlnit, inclusiv în planul măsurilor de ordin legislativ, ne-am adaptat, am reacționat într-o manieră adecvată.
Vă propunem să aprofundăm această temă prin evidențierea factorilor care determină succesul în profesie, în afaceri, în condițiile excepționale provocate tocmai de pandemia de COVID-19.
Consider că unul dintre cei mai importanți factori care ne permit să gestionăm riscurile și provocările este pasiunea pentru profesie, care ne conferă forța și înțelepciunea necesare pentru a face față situațiilor cu care ne confruntăm în ultima vreme. Cred că de aici pleacă și dorința de a ne dezvolta, de a ne forma continuu în domeniul în care activăm. Aici mă refer îndeosebi la noile cerințe ale clienților, având în vedere, în special, transformările din economie, din întreaga noastră societate. Cum profesionistul contabil este un pilon la nivelul fiecărei organizații economico-sociale, acționăm astfel încât să ne ridicăm la standardele impuse de dinamica realităților la care m-am referit. Profesia contabilă este într-o continuă evoluție, iar în aceste vremuri am avut posibilitatea să arătăm că suntem pregătiți, că putem face față provocărilor, dar și oportunităților. În acest context pot să adaug că succesul în profesie și în afaceri este dat și de modul în care ne practicăm „meseria”, de responsabilitate, de disciplină, de perseverența în studiu, de integritate și, nu în ultimul rând, de carismă.
În ce măsură implicarea civică, individuală și la nivelul filialei CECCAR a contribuit și contribuie la dezvoltarea economico-socială a județului Constanța?
Filiala noastră a organizat cursuri și seminare care contribuie la dezvoltarea profesională continuă a membrilor, ceea ce ne permite să fim un real sprijin pentru clienții noștri, agenții economici, în adoptarea deciziilor pentru succesul afacerii lor. Totodată, filiala organizează întâlniri interactive cu reprezentanți ai instituțiilor publice, precum Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Inspectoratul Teritorial de Muncă. În acest fel, profesioniștii contabili au acces la o mai bună cunoaștere a stărilor de fapt din diverse domenii de activitate, ne ajutăm reciproc în procesul aplicării legislației în vigoare, schimburile de idei directe dintre noi constituind un factor stimulativ în eforturile comune pentru identificarea posibilităților de rezolvare a cerințelor mediului de afaceri. La aceste întâlniri dezbatem și clarificăm aspecte majore ale evoluțiilor la scara județului, în strânsă corelație cu ceea ce se întâmplă în întreaga noastră economie, inclusiv sub impactul evoluțiilor regionale și la nivelul Uniunii Europene.
Luând în considerare datele și faptele pe care le-ați prezentat, cum vedeți perspectivele profesiei contabile mai ales prin prisma schimbărilor determinate de avântul noilor tehnologii, specifice erei digitale?
Cu siguranță, noile tehnologii sunt de un real ajutor pentru noi. Informația circulă mult mai repede, între toți actorii activităților economico-sociale. În general, profesia noastră se bazează pe tehnologie, iar dezvoltarea continuă a domeniului IT este în concordanță cu nevoile profesioniștilor contabili. Prin digitalizarea informației ne bucurăm de mai mult timp pentru prestarea de servicii integrate. Folosind noile aplicații inteligente în domeniul contabilității, devenim mult mai eficienți, oferim mai ușor consultanță de strictă actualitate, conferim valoare adăugată rapoartelor de analiză. Era digitală a luat avânt, iar acum, mai mult ca oricând, fructificăm schimbările rapide, pe care le-am primit cu bucurie. Astfel, inclusiv instituțiile „au fost obligate” să se adapteze și să lucreze mai mult în online. Ne propunem să-i ajutăm, la rândul nostru, pe antreprenori să lucreze cât mai mult în online, să-și semneze electronic documentele, să le poată transmite mai operativ, deoarece volumul de informații este foarte mare în această perioadă, iar tehnologia ne ajută să comprimăm, să sintetizăm aceste informații, să le facem să circule mai rapid între cei implicați în activitățile care fac obiectul profesiei noastre, profesie care se afirmă tot mai puternic în economia județului și a țării, în întreaga noastră societate.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național