Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Paul Anghel (ANPC): Atenție la prețuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Paul Anghel (ANPC): Atenție la prețuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Telex » Știri ieri, 9:42  

Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenți la prețuri în perioada reducerilor de iarnă și să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze. „În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificați prețurile prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dumneavoastră”, a scris, pe Facebook, Paul Anghel, citat de Agerpres.

În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranță dacă se întocmește o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziționeze și cu prețurile actuale ale acestora, fiind astfel informați cu privire la reducerile de prețuri. „Verificați stocul existent; verificați prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA); verificați dacă prețul include și costul de livrare; în cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comandă, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul; dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului”, a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, informații despre datele de identificare, caracteristicile esențiale ale produsului, prețul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare și modalități de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului, durata minimă a contractului, funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale precum și existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări între comercianți și consumatori), consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informații într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoană juridică și în cazul în care nu este un comerciant - persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislația în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

„Pentru siguranța contului dumneavoastră, când doriți să achiziționați online cu plata prin card bancar, căutați «https» în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, a menționat Paul Anghel.

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

„Există mai multe comparatoare de prețuri unde poate fi verificată evoluția în timp a prețurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face că magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale”, atenționează Paul Anghel.

Astfel, prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință/prețului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preț.

În ceea ce privește contractul, reprezentantul ANPC a afirmat că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata și este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator dorește să renunțe la achiziție după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunța la contract. „Odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe rețeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existența dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

„Comerciantul este obligat să vă ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maximum 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării”, mai spune el.

Reprezentantul ANPC menționează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanțiile bunurilor, respectiv stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Paul Anghel precizează că garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat și este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deși există și excepții în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi și de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificațiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.

„Contactați vânzătorul dacă aveți o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a transmis Paul Anghel pe rețeaua de socializare.

Acesta a atras atenția și asupra comercianților și piețelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziționate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, „capacitatea autorităților de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.