Paul Anghel (ANPC): Consumatorii trebuie să citească integral contractele de credit, asigurându-se că au înțeles condițiile de creditare
Telex » Știri 26 septembrie 2022
Consumatorii trebuie să urmărească, în mod activ, să le fie respectate drepturile prin contractele de creditare dacă vor să obțină rapid bani de la o Instituție Financiară Nebancară (IFN), să citească integral contractele și să se asigure că au înțeles, clar, condițiile, avertizează directorul general al ANPC, Paul Anghel, într-o postare pe pagina sa de Facebook, relatează Agerpres. Oficialul precizează că înainte de semnarea contractului de credit, trebuie efectuate comparații între mai multe oferte de credit și subliniază totodată că important este costul creditului și nu neapărat ușurința în a obține împrumutul.
În context, Paul Anghel arată că cerințele și documentația de credit pot fi mai simplificate la Instituțiile Financiare Nebancare, însă costurile creditelor oferite de bănci sunt mult mai mici în comparație cu IFN-urile.
„Costurile creditelor oferite de bănci sunt mult mai mici în comparație cu IFN-urile. Nu toate IFN-urile au costurile la fel! Recomandarea este ca un client care dorește să acceseze un credit să analizeze Dobânda Anuală Efectivă (DAE) înainte de semnarea contractului de credit pentru a nu plăti costuri prea mari și să efectueze comparații între mai multe oferte de credit (...). Cerințele și documentația de credit pot fi mai simplificate la IFN-uri, însă ceea ce contează nu este rapiditatea/ușurința cu care obțineți creditul, ci costul creditului să fie mai redus și dumneavoastră să aveți capacitatea de a rambursa împrumutul cât mai ușor”, a precizat Paul Anghel, pe pagina de socializare.
Potrivit reprezentantului ANPC, băncile sunt mult mai bine legiferate și reglementate în comparație cu IFN-urile.
„O bancă are funcționalități mult mai complexe în comparație cu un IFN care acordă credite. Banca este o entitate a cărei activitate constă în principal în atragerea de depozite sau de alte fonduri de la public, acordarea de credite, servicii de plăți, emiterea de garanții și asumarea de angajamente, tranzacționarea în cont propriu și/sau pe cont propriu în condițiile legii, emitere și administrare mijloace de plată etc.”, precizează directorul general al ANPC.
În aceste condiții, Paul Anghel recomandă consumatorilor să citească contractul de credit înainte de semnare și să pună întrebări acolo unde sunt termeni neclari. De asemenea, clienții trebuie să realizeze o analiză pertinentă a capacității de rambursare a creditului.
Totodată, Paul Anghel atrage atenția că pe parcursul derulării unui credit pot să apară riscuri legate de creșterea dobânzii dacă dobânda este variabilă, privind cursul de schimb și de incapacitate de plată din cauza pierderii/ reducerii veniturilor.
„Citiți cu atenție informațiile privind dobânzile penalizatoare din contracte. Și atenție la creditele fără dobândă în prima etapă, este posibil ca ulterior să constatați că aveți mai mult de plătit”, subliniază oficialul ANPC.
De asemenea, cei care doresc obținerea unui credit de la un IFN, trebuie să verifice dacă în contract este precizat corect costul total al creditului, suma totală pe care trebuie să o ramburseze, dar și dacă este menționată valoarea dobânzii, dobânda penalizatoare și dobânda aferentă reeșalonării plătită în avans. Consumatorii trebuie să se asigure că dobânda penalizatoare nu este mai mare de 3 puncte procentuale peste dobânda curentă și că în contractul de credit nu există informații contradictorii.
Potențialii clienți ar trebui să verifice dacă în contract sunt menționate alte comisioane decât cele permise de lege (comision de analiză dosar, comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent, compensație în cazul rambursării anticipate, costuri aferente asigurărilor și, după caz, dobânda penalizatoare, alte costuri percepute de terți, precum și un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor), dacă se specifică clar și concis dreptul de rambursare anticipată și dacă există procedură clară de rambursare anticipată parțială sau totală și să solicite un exemplu de calcul DAE reprezentativ.
Atunci când se are în vedere contractarea unui credit, este important să fie solicitat graficul de rambursare în anuități egale sau rate descrescătoare, iar clienții nu trebuie să ofere comisionul de administrare în avans și în totalitate.
Alte sfaturi ale directorului general de la Protecția Consumatorilor se referă la solicitarea unui document care dovedește stingerea obligațiilor contractuale. În plus, clienții ar trebui să se asigure că la un credit de 60 de luni nu plătesc 59 de luni doar dobânda, după care, în ultima lună, trebuie să restituie suma împrumutată.
În postarea sa, Paul Anghel face referire la o cercetare de piață care a arătat că 60% dintre debitori nu cunosc diferența dintre o bancă și o instituție financiară nebancară (IFN). De asemenea, aceeași cercetare a evidențiat că 2 din 5 români nu au acces la produse și servicii financiare iar nivelul de utilizare a serviciilor financiare de bază este cel mai scăzut din Europa.
Acesta oferă și exemple de niveluri ale dobânzilor la credite oferite de bănci, valabile în iulie. Acestea variază de la 3,81% pentru un credit ipotecar nou contractat, în euro, la 5,5% pentru un împrumut ipotecar în lei, 5,49% pentru un credit de consum în euro și 10,96% pentru un credit de consum în lei.
„Toate sfaturile de mai sus reflectă, în principal, legislația deja aplicabilă. Astfel, nu este suficient pentru cei care vor să obțină un credit de la un IFN să se bazeze pe faptul că drepturile le vor fi respectate, din cauză că așa prevede legea. Consumatorii trebuie să urmărească, în mod activ, să le fie respectate drepturile. Iar cel mai ușor mod de a începe, este să citească integral contractele, asigurându-se că au înțeles, clar, condițiile de creditare”, a mai arătat Paul Anghel, în postarea sa pe rețeaua de socializare.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice