MyWIZ, secretul contabililor de succes
„Pentru a crea valoare, un profesionist contabil are obligația de a adopta o viziune și o atitudine integrată”

„Pentru a crea valoare, un profesionist contabil are obligația de a adopta o viziune și o atitudine integrată”

Numărul 9, 12-18 martie 2019  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Cristina Ioana Bumba, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Satu Mare

Alexandra Rizea: Vă rugăm – așa cum ne-am adresat și până acum interlocutorilor noștri – să vă referiți la experiența personală în alegerea și exercitarea profesiei, la principalele momente ale carierei dvs.

Cristina Ioana Bumba: Consider că alegerea profesiei reprezintă un moment crucial în viața fiecărei persoane. În varianta ideală, profesia reprezintă activitatea care ne place cel mai mult, către care avem o înclinație naturală, activitate care ne trezește interesul și pentru care dispunem de cunoștințele și abilitățile necesare. Din fericire pentru mine, mă consider foarte aproape de această variantă ideală.

Ce loc atribuiți, pe drumul de la ideal la real, procesului de formare profesională?

Îi atribui un rol deosebit de important. În ceea ce mă privește, am obținut licența în vara anului 1996 în specializarea Finanțe-Bănci, la Academia de Studii Economice din București. Acesta a fost și este fundamentul de neînlocuit al formării mele profesionale. În primii ani de activitate în domeniul ales, am lucrat în sistemul bancar, întâi la Banca Națională a României și apoi la OTP Bank România. Paradoxal, activitatea într-o bancă comercială m-a făcut să mă situez – metaforic vorbind – de cealaltă parte a „baricadei”, în sensul că am făcut analiza situațiilor financiare întocmite de companii și am participat la monitorizarea activității lor din punct de vedere financiar. În acest fel, am ajuns să cunosc și ceea ce este caracteristic activității firmelor, inclusiv din punct de vedere contabil. Este experiența care a contat foarte mult în opțiunea mea, fapt confirmat, în 2004, de înscrierea la stagiu la Filiala CECCAR Satu Mare. În 2007 am devenit expert contabil și, în același an, am înființat societatea de expertiză contabilă CONTEX BUSINESS SRL. Firma s-a dezvoltat și s-a consolidat de la un an la altul. În acest moment, oferim servicii la peste 80 de societăți comerciale. Pasiunea, munca asiduă, profesionalismul, apropierea de clienții noștri în vederea găsirii soluțiilor la problemele cu care se confruntă, toate acestea au făcut ca firma să se bucure de recunoaștere pe piața serviciilor de profil din Satu Mare. Vreau neapărat să menționez aici și să mulțumesc echipei care mi-a fost și îmi este alături în toți acești ani și sper să reușim și pe viitor să performăm așa cum am reușit în toți acești ani de muncă susținută.

Datele și faptele prezentate vă oferă, desigur, o imagine de sinteză a caracteristicilor generale ale profesiei contabile. Care ar fi acestea, în opinia dvs.?

În orice profesie este imperios necesară așezarea acesteia pe principii solide, menite să asigure standarde înalte de profesionalism, cu accent pe calitate. În prezent, profesia noastră se află într-un proces continuu de schimbare, de adaptare la nou. O adevărată provocare o reprezintă, așa cum știm cu toții, cunoașterea și aplicarea corectă a legislației în vederea sprijinirii mediului de afaceri în contextul dat. Din punctul meu de vedere, cel mai important element care definește profesia contabilă este factorul uman, iar cele mai importante calități ale acestuia sunt: educația, etica, rationamentul profesional, adică, așa cum am mai subliniat, factorii determinanți ai calității serviciilor pe care le prestăm.

Sunt, pe fond, înseși principiile definitorii ale întregii activități a CECCAR. Cum se reflectă ele la nivel individual și la nivelul filialei din care faceți parte?

Ca membru al CECCAR, profesionistul contabil are cele mai favorabile condiții să se perfecționeze continuu, astfel încât să poată oferi serviciile de calitate la care m-am referit. Filiala CECCAR Satu Mare sprijină perfecționarea nostră profesională mai ales prin organizarea de cursuri de specialitate adaptate vieții economice și sociale actuale, la scară județeană și națională. Trăim într-o eră a vitezei, a multidisciplinarității, în care raționamentul  profesionistului contabil trebuie să primeze în fața unor simple înregistrări de date. În calitate de membri ai CECCAR, suntem stimulați, inclusiv prin schimburi de experiență, să fim inovativi, practici, creativi, vizionari, dar, totodată, realiști, să avem cunoștințe temeinice și în domeniile cu care interferăm în exercitarea profesiei. În ceea ce privește zona în care ne desfășurăm activitatea, trebuie să remarc că județul Satu Mare are un potențial deosebit de dezvoltare, potențial ce se cere tot mai bine valorificat. Tocmai cunoașterea acestui potențial îi determină pe investitorii străini să vină și să continue să vină în județul nostru. Noi trebuie să le oferim servicii cel puțin pe măsura celor de care au avut parte în țările de unde provin și, pentru aceasta, trebuie să ne specializăm continuu, cu sprijinul filialei CECCAR. Această specializare vizează și oferirea de servicii tot de înaltă calitate investitorilor români, sprijinirea capitalului autohton constituind – și pentru noi – un obiectiv prioritar.

Pentru că ați abordat și această temă, vă rugăm să vă referiți la contextul economico-social județean în legătură cu perspectivele dezvoltării și consolidării pieței serviciilor contabile în zona în care vă desfășurați activitatea.

Consider că viitorul pieței serviciilor pe care le oferim, atât la nivel județean, cât și la nivelul întregii țări, este condiționat de capacitatea noastră de a furniza servicii integrate de contabilitate și consultanță în afaceri. Sunt cei doi poli pe care se sprijină șansele noastre de succes. Având în vedere tipologia clienților actuali de pe piață, simt ca este din ce în ce mai necesar să extindem aria noastră de acțiune și să oferim, pe lângă serviciile de contabilitate financiară și de gestiune, consiliere la înființarea de firme și pe parcursul existenței lor, optimizarea fiscală la nivel de companii și/sau grup de companii, managementul riscurilor, raportări specifice grupurilor, variante de restructurare, de dezvoltare, selecția surselor de finanțare, elaborarea planurilor de afaceri. Se manifestă din ce în ce mai mult tendința de a se renunța la funcția suport a profesionistului contabil în favoarea unui loc central în strategia și managementul companiilor.

Referindu-ne, în încheiere, la perspectivele anului 2019, atât în plan individual, cât și la nivelul Filialei CECCAR, ce anume considerați mai important de subliniat în vederea realizării obiectivelor stabilite?

Abordarea pur tehnică a profesiei contabile nu mai este suficientă într-o lume marcată de globalizare și de dezvoltarea accelerată a tehnologiei. Aceasta a fost tema Congresului profesiei contabile din toamna trecută – Gândirea integrată, globalizarea și tehnologia – viitorul profesiei –, fapt ce a demonstrat, încă odată, capacitatea CECCAR de a evalua corect și de a anticipa direcțiile de dezvoltare într-o largă perspectivă națională, europeană și mondială. Pentru a crea valoare, un profesionist contabil are obligația de a adopta o viziune și o atitudine integrată. Așa cum spunea președintele Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, în discursul susținut la deschiderea lucrărilor Congresului, „este evident că, din punctul de vedere al mediului de afaceri, acest concept nou, de gândire integrată, schimbă puțin filosofia, în sensul în care crearea de valoare nu mai trebuie concentrată doar din perspectiva capitalului financiar, adică din cea a remunerării acționarilor. Trebuie luate în calcul toate celelalte capitaluri care folosesc la derularea și evoluția unei afaceri”. În ceea ce privește însușirea noilor tehnologii, consider că acestea ne vor ajuta foarte mult în gestionarea timpului alocat diverselor activități prestate zi de zi. Prin tehnologizare vom putea, în sfârșit, să alocăm mai mult timp acelor servicii care adaugă valoare atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru autoritățile de reglementare. Toate acestea se oglindesc în programele de activitate ale Filialei CECCAR Satu Mare pe anul 2019 și ele constituie premise certe pentru atingerea de noi cote de performanță, astfel încât să ne exercităm profesia și în funcție de cerințele zilei de mâine, ceea ce ne va ridica prestigiul și autoritatea pe piața serviciilor contabile.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.