Percepție și interpretare
Numărul 12, 30 mar. - 5 apr. 2022 » La început a fost cuvântul...
Volumul uriaș de informații, difuzat de mass-media, impune, pentru o bună receptare, nu numai o selecție riguroasă, ci și un efort deosebit de evaluare, de interpretare, iar demersurile în acest sens ar fi mai percutante dacă s-ar găsi în toate împrejurările cele mai potrivite forme de exprimare. Or, din păcate, se înregistrează prea des derapaje lingvistice și logice. Așa, de exemplu, într-un comentariu din presa locală se afirma că „în actul managerial, corectitudinea morală și verticalitatea permit să se procedeze cu discernământ în percepția corectă a evenimentelor actuale”. „Corectitudinea morală” este exact echivalentul termenului de „verticalitate”; prin urmare, nu avem de-a face cu două noțiuni diferite. La fel, „discernământul” reprezintă o dovadă a unei „percepții corecte”, deci, nici în acest caz, nu este vorba despre diferențe de conținut, de sens.
Erori asemănătoare s-au „comis” și într-o intervenție televizată. Unul dintre participanți a spus, între altele: „Fiecare board de conducere are obligația de a interpreta datele realității în mod just, fezabil și durabil”. În afară de faptul că noțiunea de „board” definește tocmai o echipă de conducere, trebuie remarcat că o „atitudine justă” implică „abordări fezabile și durabile”. Aici, evident, s-a încălcat raportul dintre parte și întreg.
Același raport a fost ignorat și de moderatorul unei emisiuni de radio, prin fraza următoare: „Actul decizional și adoptarea planurilor de afaceri au marcat demarajul unei acțiuni bazate pe dovezi obiective”. Constatăm că orice „acțiune” implică un „act decizional”, iar acesta, la rândul lui, are drept componentă „elaborarea planurilor”, după cum „dovezile” sunt, prin însăși natura lor... „obiective”. Putem, deci, conchide că erorile de exprimare asemenea celor prezentate au propriile cauze „obiective”, respectiv deficitul de preocupare pentru o comunicare publică „fezabilă”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice
Litoralul, o imensă scenă a artei de calitate