„Performanța se obține prin îmbinarea rigorii profesionale cu pasiunea și responsabilitatea”
Numărul 8, 5-11 martie 2019 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Marieta Hodivoianu, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Giurgiu
Alexandra Rizea: Interviul pe care vi-l solicităm se înscrie în preocuparea generală și constantă a publicației noastre de a prezenta evoluțiile profesioniștilor contabili în cariera pentru care au optat. Din această perspectivă, ce aveți dvs. de relevat din propria experiență de viață și de activitate practică?
Marieta Hodivoianu: Ați inclus în întrebarea pe care mi-ați adresat-o o sintagmă-cheie: opțiunea pentru profesie. Într-adevăr – și în cazul meu – este vorba despre identificarea unei vocații care stă la baza acestei opțiuni. Am în vedere, în primul rând, confirmarea în practică a valabilității și viabilității opțiunii mele. O „vechime” de aproximativ 25 de ani în contabilitatea insituțiilor publice reprezintă, pentru mine, o perioadă în care numeroase acumulări cantitative de experiență s-au transformat în salturi calitative. Concret, consider că, prin accederea la profesia contabilă, am dobândit un orizont mai larg, îmbinând cunoștințele atât din domeniul instituțiilor publice, de unde, așa cum am arătat, provin, cât și din domeniul privat. Am fost, astfel, pregătită pentru noi și noi provocări, cărora consider că le-am făcut față. După cum bine se știe, în esență, contabilitatea este un joc al cifrelor și conturilor, cu reguli și chei de control matematic determinate, însă performanța se obține pe acest fond doar prin îmbinarea rigorii profesionale cu pasiunea, cu responsabilitatea – toate subsumate principiului director al întregii activități a CECCAR: slujirea interesului public.
Cu siguranță, după acumulările în sfera preocupărilor la care v-ați referit, aveți multe de transmis colegilor aflați la început de drum ca învățăminte, ca idei și modalități de acțiune prin care pot – la rândul lor – să-și împlinească aspirațiile. Ce anume ați scoate, cu precădere, în evidență?
Colegilor aflați la început de drum le recomand, înainte de toate, să-și iubească profesia. Este premisa fără de care nu poate exista o carieră de succes. De aici, de pe această temelie, vor veni, pe parcurs, rezultatele mult așteptate. Bineînțeles, nu în ultimul rând, le recomand să studieze în permanență, pentru a fi „la zi” cu tot ceea ce reprezintă noutăți în domeniul profesiei noastre, cu accent pe cunoașterea și aplicarea corectă a legislației financiar-contabile. Iubind profesia de expert contabil vor obține mulțumiri sufletești, precum și în celelalte domenii care alcătuiesc viața noastră. Este foarte important să manifestăm, în tot ceea ce întreprindem, maximum de seriozitate, iar cel care deține calitatea de expert contabil trebuie să-și asume responsabilitatea pentru toate lucrările efectuate.
Care sunt principalele modalități de acțiune, la nivelul Filialei CECCAR Giurgiu, menite să consolideze pozițiile profesioniștilor contabili în raporturile cu clienții, pentru susținerea membrilor în vederea ridicării nivelului pregătirii profesionale și pentru promovarea intereselor lor pe piața serviciilor de profil?
La nivelul Filialei CECCAR Giurgiu au fost organizate numeroase întâlniri cu reprezentanții mediului privat, precum și cu oficialii unor asociații profesionale, ceea ce ne-a permis să dezbatem împreună cele mai importante teme legate de stimularea proceselor pozitive din viața economico-sociale a județului, dezbateri din care s-au desprins și o serie de soluții viabile pentru atingerea obiectivului amintit. În același timp, în virtutea obligațiilor noastre profesionale, efectuăm lucrări destinate unor instituții publice precum: DIICOT, alte structuri ale Parchetului, Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Inspectoratului de Poliție Giurgiu, instanțe judecătorești. Lucrările aferente sunt apreciate de beneficiari, ceea ce ridică prestigiul și autoritatea membrilor filialei pe piața serviciilor contabile. Toate acestea sunt și rezultatul acțiunilor filialei în sfera ridicării nivelului de pregătire profesională a membrilor, îndeosebi prin cursuri cu lectori bine pregătiți, specializați în diferite domenii, îndeosebi în legislația financiar-contabilă. Astfel de acțiuni se constituie și în utile schimburi de experiență între noi, profesioniștii contabili.
Faptele și datele la care v-ați referit ne oferă și punctul de plecare pentru umătoarea întrebare: ce măsuri s-au întreprins și urmează să se întreprindă în filială pentru orientarea activității curente și de perspectivă potrivit concluziilor formulate la recentul Congres al profesiei contabile?
Cu siguranță, anul 2019 reprezintă o nouă provocare pentru noi, profesioniștii contabili, mai ales în ceea ce privește capacitatea de a face față noilor și multiplelor informații survenite într-un termen relativ scurt, prin folosirea pe o scară tot mai largă a instrumentelor oferite de schimbările de ordin tehnologic. Cele trei teme ale Congresului, respectiv gândirea integrată, globalizarea și noile tehnologii, pun în evidență faptul că profesia contabilă trebuie să se reinventeze permanent, să se adapteze imperativelor realității aflată în continuă mișcare, în neîntreruptă evoluție. În această ordine de idei, subliniez importanța aprecierilor formulate de prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, președintele Consiliului Superior al CECCAR, la Congresul profesiei contabile din toamna trecută, când, referindu-se la cele trei obiective principale, a relevat că „trebuie să ne aplecăm și să înțelegem că paradigma de lucru a acestei profesii, atât în ceea ce privește modelul de business, cât și modul de efectuare, se va schimba radical. Acest proces a și început. Este evident că, din punctul de vedere al mediului de afaceri, acest concept nou, de gândire integrată, schimbă puțin filosofia, în sensul în care crearea de valoare nu mai trebuie concentrată doar din perspectiva capitalului financiar, adică din cea a remunerării acționarilor. Trebuie luate în calcul toate celelalte capitaluri care folosesc la derularea și evoluția unei afaceri. Vorbim despre capitalul uman, capital tehnologic, mediu, societatea în ansamblul ei. Iată cum rolul mediului de business trece oarecum din mediul eminamente privat către interesul public”. Aceste considerații includ, atât la nivel individual, cât și la nivelul filialei, orientările de bază prevăzute în programul nostru de activitate, atât în ceea ce privește pregătirea profesională, cât și implicarea activă în procesul de dezvoltare economico-socială a județului Giurgiu.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice