Performanțe și contraperformanțe
Numărul 34, 10-16 septembrie 2019 » La început a fost cuvântul...
În recente analize, studii, dezbateri găzduite de mass-media s-au făcut referiri frecvente la nevoia de performanțe în diferite domenii de activitate. Fără îndoială, tema prezintă un interes deosebit, iar abordarea ei ar fi câștigat în substanță dacă nu s-ar fi „strecurat” și numeroase erori de exprimare. Așa de exemplu, într-o emisiune TV, s-a afirmat că „se impune creșterea performanței profesionale și a competenței, deopotrivă”. Or, aici avem de-a face cu o exprimare pleonastică și „deopotrivă” cu încălcarea raportului dintre parte și întreg. „Competența” este componenta esențială a „performanței profesionale”.
În aceeași ordine de idei se înscrie și un comentariu radiofonic prin următoarea formulare: „Merită să studiem opera reputatului savant și om de știință și cultură…”. Culmea ar fi ca taman un savant să nu fie… „om de știință și cultură”! De foarte multe ori, un simplu „și” poate să deformeze până și cele mai valoroase idei. Bunăoară, într-un reportaj dedicat lumii afacerilor s-a recurs la formule de genul: „vigoare și forță”, „șanse bune și oportunități”, „energic și activ”. În toate aceste cazuri, derapajul lingvistic vizează pleonasmele. Cei doi termeni din fiecare sintagmă sunt exemple de sinonime.
Pentru a încheia, să reținem tot o afirmație dintr-o emisiune TV: „Întreprinzătorul performant pledează totdeauna împotriva mediocrității”. Verbul „a pleda”, ca și substantivul „pledoarie” se folosesc numai și numai în susținerea a ceva, nu „împotriva” a ceva. Asemenea erori pot fi incluse, fără teama de a comite… greșeli, în categoria contraperformanțelor în materie de comunicare. Iată, deci, ceva care impune, cu adevărat, o acțiune „împotrivă”, ca „pledoarie” în favoarea exprimărilor corecte. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național