Peste jumătate dintre consumatorii din UE iau în calcul impactul cumpărăturilor lor asupra mediului
Numărul 46, 3-9 dec. 2019 » Roza vânturilor
Discrepanțele dintre diferitele regiuni ale UE în ceea ce privește condițiile pentru consumatori se micșorează, consumatorii sunt mai conștienți de amprenta lor de mediu, iar normele în materie de protecție a consumatorilor contribuie la consolidarea încrederii în piață – acestea sunt câteva dintre principalele constatări ale ediției 2019 a Tabloului de bord al condițiilor pentru consumatori, publicat zilele trecute de Comisia Europeană.
Astfel, sondajul relevă că, în contextul conștientizării tot mai mari a fenomenului încălzirii climatice și a problemei contaminării planetei cu materiale plastice, un procentaj tot mai important de consumatori din UE iau în calcul impactul cumpărăturilor lor asupra mediului. Consumatorii din UE care sunt cei mai sensibili la problemele de mediu sunt cei din țările din sudul (59 %) și estul Europei (57 %). În rândul comercianților cu amănuntul, cei mai mulți (71 %) consideră că mențiunile „ecologic” utilizate pentru produsele sau serviciile din sectorul lor sunt fiabile.
Condițiile pentru consumatori s-au depreciat în Europa de Vest, însă continuă să se îmbunătățească în alte părți ale UE, țările din sudul și estul UE recuperând în bună măsură decalajul față de media UE. „Cu toate acestea, între țara cu cel mai mare punctaj (Suedia, 71%) și cea care a primit cel mai mic punctaj (Croația, 53%) rămâne totuși un decalaj important”, spun autorii studiului.
Peste 70% dintre consumatorii din UE au încredere că vânzătorii cu amănuntul le respectă drepturile. „Regăsim aceeași tendință și de partea cealaltă, peste 70% din comercianții cu amănuntul afirmând că nu le este greu să respecte legislația în materie de protecție a consumatorilor. În plus, majoritatea comercianților cu amănuntul din UE apreciază drept adecvat felul în care se asigură respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului și de siguranță a produselor în sectorul lor. Sunt apreciate în mod deosebit măsurile luate pentru asigurarea respectării legislației în materie de siguranță a produselor, trei sferturi dintre comercianții cu amănuntul având remarci pozitive cu privire la activitatea de monitorizare realizată de autoritățile publice”, se menţionează într-un comunicat al Executivului comunitar.
Ponderea consumatorilor care cumpără bunuri sau servicii online a ajuns la aproximativ 60% în 2018 și continuă să crească, în ciuda unor disparități notabile, care variază de la 84% în Danemarca la aproximativ 20% în România și Bulgaria. Cu toate acestea, consumatorii au mult mai puțină încredere să cumpere bunuri sau servicii dintr-o altă țară din UE (48 %) decât să cumpere de pe piața internă (72 %).
Tabloul de bord al condițiilor pentru consumatori monitorizează condițiile de la nivel național în trei domenii: 1. cunoaștere și încredere; 2. respectarea și asigurarea respectării legislației; 3. soluționarea plângerilor și a litigiilor.
Tabloul de bord examinează și progresele înregistrate în ceea ce privește integrarea pieței UE a comerțului cu amănuntul și comerțul electronic. Principalele surse de date le reprezintă sondajele reprezentative realizate în rândul consumatorilor și al comercianților cu amănuntul din statele membre ale UE și din Islanda și Norvegia.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice