Peste jumătate dintre tinerii din ECE sunt implicați într-un plan de succesiune a afacerii de familie
Numărul 21, 29 mai - 4 iun. 2024 » Analize și sinteze
Peste jumătate (51%) dintre membrii NextGen din Europa Centrală și de Est (ECE) au cunoștință despre existența unui plan de succesiune în cadrul afacerii de familie, însă o pondere de 15% susține că nu a fost implicată în elaborarea acestuia, reiese din datele celui mai recent raport PwC CEE NextGen, citat de Agerpres. Conform cercetării, mai mult de 40% dintre afacerile de familie din zona ECE nu au un plan de succesiune, în condițiile în care peste două treimi (64%) dintre acestea sunt conduse încă de prima generație de antreprenori care le-au înființat. Astfel, până la ora actuală, doar 36% dintre aceste afaceri au trecut de prima generație, comparativ cu situația de la nivel global, unde aproape o treime (32%) dintre aceste afaceri sunt conduse de fondatori, iar 68% au trecut la următoarele generații.
"Ecosistemul afacerilor de familie din România este încă tânăr, fiind înființat în urmă cu nici 35 de ani, astfel că majoritatea companiilor sunt la prima generație. Având în vedere că mulți dintre antreprenorii din primul val au acum 60 sau 70 de ani, se pregătesc pentru succesiune, un proces care nu se concentrează doar pe simpla transmitere a proprietății către următoarea generație sau pe asigurarea averii prin stabilirea unei structuri juridice adecvate, ci înseamnă instituirea unei guvernanțe familiale și transmiterea cunoștințelor, a experienței și a valorilor către generația tânără. Deși aproape trei sferturi dintre fondatori spun că păstrarea afacerii în familie este un obiectiv cheie pe termen lung, conform sondajului NextGen, mulți nu au luat încă măsuri pentru acest obiectiv, cum ar fi o politică de guvernanță a afacerii", explică Mihai Anița, partener și lider al serviciilor de Audit la PwC România.
Potrivit sursei citate, majoritatea celor din generația următoare (NextGen) spun că o problemă-cheie în planificarea succesiunii este indisponibilitatea generației actuale de a se pensiona, în timp ce 53% susțin că acest aspect este dificil de abordat.
În ceea ce privește preluarea afacerilor, șase din zece (60%) reprezentanți NextGen afirmă că știu clar care sunt pașii pe care trebuie să îi facă pentru a se pregăti în viitorul rol în cadrul afacerii de familie și doar 11% s-au declarat ca fiind nesiguri.
De asemenea, peste jumătate (52%) dintre respondenții tineri apreciază că a fi lideri ai afacerii sau membri în Consiliul de Administrație reprezintă o provocare, iar 40% consideră că au capacitatea de a deține un astfel de rol.
Tot peste jumătate dintre respondenții NextGen din ECE cunosc existența unui plan de succesiune în cadrul afacerii lor de familie, dar o minoritate semnificativă (15%) spune că nu a fost implicată în elaborarea bussines-ului
La capitolul tehnologii inovative, 75% din totalul respondenților din NextGen (față de 82% la nivel global) sunt personal interesați de Inteligența Artificială Generativă, în timp ce majoritatea consideră că nivelul lor de cunoștințe este unul ridicat. La polul opus, doar 7% dintre cei chestionați au declarat că au implementat AI în organizațiile lor, iar aproape 40% că "încă nu".
Raportul PwC CEE NextGen a fost realizat pe un eșantion de 180 de antreprenori din regiunea ECE, inclusiv din România.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice