PFA sau microîntreprindere în anul 2016?
Numărul 2, 5-11 aprilie 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
ABSTRACT
Certified Natural Person or Micro-Entity in 2016?
The new Fiscal Code, approved by Law no. 227/2015, which became effective on January 1, 2016, includes significant changes regarding the tax burden for persons wishing to establish a business and those who already have one. Contrary to 2015, when certified natural persons had a clear fiscal advantage, in 2016 other forms of organization will be more convenient from this perspective, the calculus showing that micro-entities will have a lower taxation than certified natural persons. As such, this article aims to present the advantages and disadvantages of a micro-entity in comparison to a certified natural persons.
Key terms: certified natural person, micro-entity, tax rate, contributions to the retirement fund, social security contribution
Noul Cod fiscal, aprobat prin Legea nr. 227/2015, intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, aduce modificări importante în ceea ce privește povara fiscală pentru persoanele care doresc să înceapă ori au deja o afacere. Spre deosebire de situația din anul 2015, când persoana fizică autorizată prezenta un avantaj fiscal clar, în anul 2016 alte forme de organizare vor fi mai convenabile din acest punct de vedere, calculele arătând că microîntreprinderea va avea o taxare mai redusă decât PFA. Prin urmare, în acest articol dorim să prezentăm avantajele și dezavantajele unei microîntreprinderi în comparație cu o PFA.
În ceea ce privește microîntreprinderea, începând cu anul 2016 plafonul până la care o persoană juridică se poate înregistra ca microîntreprindere a crescut de la 65.000 euro la 100.000 euro. Prin urmare, dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere va obține venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanță și management în veniturile totale va fi de peste 20% inclusiv, aceasta va plăti impozit pe profit de 16%, începând cu trimestrul în care s-a depășit oricare dintre aceste limite.
- 1% pentru microîntreprinderile care au cel puțin doi salariați;
- 2% pentru microîntreprinderile care au un singur salariat;
- 3% pentru microîntreprinderile care nu au niciun salariat.
Totodată, pentru persoanele juridice române nou-înființate care au cel puțin un salariat și sunt constituite pe o durată mai mare de 48 de luni, iar acționarii/asociații lor nu au deținut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este de 1% pentru primele 24 de luni de la data înregistrării. Mai mult, Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, prevăd că microîntreprinderile nou-înființate începând cu 1 ianuarie 2016 intră sub incidența dispozițiilor din paragraful anterior. Deci, cu alte cuvinte, vorbim despre circumstanțe foarte prielnice pentru a începe o afacere.
- au persoane angajate cu contract individual de muncă cu timp parțial, dacă fracțiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;
- au încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remunerația acestora este cel puțin la nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
În ceea ce privește impozitarea PFA, Codul fiscal aduce numeroase noutăți. Poate una dintre cele mai importante modificări este aceea că o persoană fizică independentă care este și salariată va plăti contribuție la fondul de pensii (CAS), lucru care nu se întâmpla în 2015. Totuși, cota de contribuție obligatorie scade la nivelul contribuției individuale de 10,5%. Dacă PFA dorește, poate opta pentru cota integrală de contribuție de asigurări sociale corespunzătoare condițiilor normale de muncă, de 26,3%. Totodată, s-a eliminat baza de calcul minimă la determinarea contribuției de sănătate, care era salariul minim brut pe țară.
- 16% impozit pe venit, aplicat asupra venitului realizat minus cheltuielile aferente activității;
- 5,5% contribuția individuală de asigurări sociale de sănătate (CASS), care se plătește în continuare în anul 2016 și nu se plafonează, ci se calculează la venit;
- 10,5% contribuția individuală la fondul de pensii, noutate absolută, care se plătește plafonat superior la de cinci ori salariul mediu brut pe economie, de-a lungul unui an (12 luni). Este important de menționat că salariul mediu brut pentru anul 2016, prevăzut de Legea nr. 340/2015 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016, este de 2.681 lei.
Astfel, per total vorbim de o impozitare de 32% pentru PFA. Mai mult decât atât, chiar dacă o PFA va plăti contribuția de 10,5% la fondul de pensii, ea nu va asigura decât o treime din stagiul de cotizare. Dacă PFA vrea să iasă la pensie, legiuitorul îi permite, opțional, să plătească și contribuția angajatorului, de 15,8%. Astfel, prin intermediul noului formular 600 „Declarație privind îndeplinirea condițiilor de încadrare în categoria persoanelor asigurate obligatoriu în sistemul public de pensii”, persoanele fizice autorizate vor putea alege plata cotei integrale de 26,3% a contribuției la fondul de pensii. Odată exercitată, opțiunea de a plăti cota integrală nu va mai putea fi anulată în cursul anului respectiv, ci doar în anul următor.
- dacă venitul realizat în anul precedent, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate în scopul desfășurării activității independente, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuția de asigurări sociale, raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, depășește 35% din câștigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfășoară activități impuse în sistem real;
- dacă venitul lunar estimat depășește 35% din câștigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfășoară activități impuse în sistem real și își încep activitatea în cursul anului fiscal sau în cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea în sistem real;
- dacă valoarea lunară a normelor de venit, obținută prin raportarea normelor anuale de venit la numărul lunilor de activitate din cursul anului, depășește 35% din câștigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care în anul fiscal în curs desfășoară activități impuse pe bază de norme de venit.
Cu alte cuvinte, dacă o persoană fizică ce desfășoară activități independente a realizat în anul 2015 un venit net lunar mai mare de 938 lei (35% x 2.681 lei (salariul mediu brut pe economie) = 938 lei/lună – baza impozabilă pentru calculul contribuției la asigurările sociale), se presupune că în anul 2016 intră în categoria asiguraților obligatoriu în sistemul public de pensii, deci va declara și va plăti CAS. În același timp, dacă estimează că în anul 2016 va avea un venit net lunar mai mare de 938 lei, în 2016 va intra în categoria asiguraților obligatoriu în sistemul public de pensii, deci, la fel ca în situația precedentă, va declara și va plăti CAS. Dacă PFA a realizat în anul fiscal precedent venituri sub nivelul plafonului minim de 938 lei, nu datorează plăți anticipate cu titlu de contribuții de asigurări sociale și deci nu are nici obligația de declarare a acestora.
Pentru a exemplifica numeric, aplicând obligatoriu cota individuală de CAS de 10,5% la plafonul minim de 938 lei, rezultă 10,5% x 938 lei/lună = 98,49 lei/lună sau 98,49 lei/lună x 12 luni = 1.182 lei/an. Dacă PFA optează pentru plata cotei integrale de 26,3%, va datora ca plăți anticipate 26,3% x 938 lei/ lună = 247 lei/lună, iar pentru tot anul 2016 suma de 247 lei/lună x 12 luni = 2.964 lei. Plata se efectuează trimestrial, în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, deci până la 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie și 25 decembrie.
Exemplu
În cele ce urmează am realizat pentru anul 2016 o comparație între o microîntreprindere și o PFA din perspectiva impozitării și a venitului net rămas contribuabilului după achitarea tuturor impozitelor și contribuțiilor. Am presupus un contribuabil care realizează anual venituri de 100.000 lei, având cheltuieli de 30.000 lei.
PFA care plătește cota obligatorie și PFA care plătește cota integrală a contribuției la fondul de pensii
PFA – asigurat care plătește cota obligatorie | |
Venituri | 100.000 |
Cheltuieli | 30.000 |
CAS (10,5%) | 7.350 |
CASS (5,5%) | 3.850 |
Impozit pe venit (16%) | 9.408 |
Total taxe | 20.608 |
Taxe lunare | 1.717 |
Venit rămas | 49.392 |
PFA – asigurat care plătește cota integrală | |
Venituri | 100.000 |
Cheltuieli | 30.000 |
CAS (26,3%) | 18.410 |
CASS (5,5%) | 3.850 |
Impozit pe venit (16%) | 7.638 |
Total taxe | 29.898 |
Taxe lunare | 2.492 |
Venit rămas | 40.102 |
Microîntreprindere fără salariați și microîntreprindere cu un salariat
Microîntreprindere fără salariați | |
Venituri | 100.000 |
Cheltuieli | 30.000 |
Impozit pe venitul microîntreprinderilor (3%) | 3.000 |
Impozit pe dividende (5%) | 3.350 |
CASS pe dividende (5,5%) | 3.685 |
Total taxe | 10.035 |
Taxe lunare | 836 |
| |
Venit rămas | 59.965 |
Microîntreprindere cu un salariat | |
Venituri | 100.000 |
Cheltuieli | 30.000 |
Impozit pe venitul microîntreprinderilor (2%) | 2.000 |
Impozit pe dividende (5%) | 3.400 |
CASS pe dividende (5,5%) | 3.740 |
Total taxe | 9.140 |
Taxe lunare | 762 |
Angajat cu salariu minim pe economie – cost angajator (aproximativ 1.500 lei/lună) | 18.000 |
Venit rămas | 42.860 |
După cum se poate observa, în anul 2016, pentru o persoană care este antreprenor începător sau care obține venituri independente, din punctul de vedere al presiunii fiscale microîntreprinderea este mult mai avantajoasă. În exemplul de mai sus, în cazul microîntreprinderii nu am inclus cheltuielile pe care aceasta le va avea cu un expert contabil pentru realizarea situațiilor financiare și a declarațiilor obligatorii, dar chiar și cu aceste cheltuieli venitul rămas va fi superior celui al PFA. De asemenea, am considerat că asociatul nu este și salariat, astfel încât va fi nevoit ca pentru dividende să plătească și 5,5% CASS. Altfel spus, dacă asociatul este și salariat, indiferent de firma în care are acest statut, impozitul pe dividende va fi de 5%. În anul 2016 sunt valabile condițiile de mai sus și pentru dividendele aferente profitului anilor precedenți. Deci cine hotărăște să încaseze dividende în acest an plătește 5% sau, dacă nu obține și alte venituri pentru care plătește CASS, 10,5% (5% + 5,5%). Din anul 2017, indiferent dacă asociații sau acționarii obțin și alte venituri pentru care plătesc CASS, impozitul pe dividende va fi de 5%, la care se va adăuga 5,5% CASS.
În concluzie, putem spune că, matematic, în cazul unei microîntreprinderi impozitele au un cuantum mai redus. Avantajul PFA sau al profesiei independente este însă că persoana în cauză poate dispune întotdeauna de venituri după ce le-a încasat. În schimb, în cazul microîntreprinderii patrimoniul unui asociat este total distinct de patrimoniul societății, astfel încât veniturile realizate de societate rămân ale societății, iar persoana fizică, fie ea administrator sau asociat, nu are dreptul să dispună de fondurile acesteia decât pentru societate. Prin urmare, pentru ca o persoană să beneficieze, ca asociat, de veniturile realizate de societate, trebuie să aștepte cel puțin întocmirea primului bilanț contabil, pentru a încasa dividende.
BIBLIOGRAFIE
- Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 22/13.01.2016.
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național