MyWIZ - Business în cloud
Piața berii din România a rămas stabilă în 2020: creștere în volum cu 0,5%, până la 16,75 milioane hectolitri

Piața berii din România a rămas stabilă în 2020: creștere în volum cu 0,5%, până la 16,75 milioane hectolitri

Numărul 13, 7-13 apr. 2021  »  Analize și sinteze

Numărul producătorilor a crescut la 86 în 2020, față de 68 în 2019

Piața berii a rămas stabilă în 2020, înregistrând o creștere cu 0,5% în volum, până la 16,75 milioane hectolitri, se arată în raportul anual al Asociației Berarii României, citat de Agerpres. Ponderea sectorului HORECA în vânzările de bere s-a înjumătățit, de la 15% în 2019, până la 8% în 2020.

„2020 a fost un an cu multe provocări pentru societate și pentru piața de bere din România. Restricțiile impuse din cauza situației generate de coronavirus au afectat puternic sectorul ospitalității și, implicit, industria noastră. Pierderile cauzate de închiderea HORECA au fost compensate parțial de achizițiile din comerțul cu amănuntul, mutându-se consumul de bere acasă, precum și de faptul că a fost un an cu vreme bună. Totodată, presupunem că piața s-a menținut la nivelul anului anterior și datorită faptului că mulți români din afara țării, din cauza restricțiilor din statele unde își desfășurau activitatea, au revenit pentru o perioadă acasă, au stat alături de familie și și-au petrecut aici concediile”, a declarat Dragoș Constantinescu, președintele Asociației Berarii României, într-un comunicat.

Înainte de pandemie, berea servită în sectorul ospitalității genera 443 milioane de euro în economia românească, în vreme ce anul trecut a generat doar puțin mai mult de jumătate, respectiv 241 milioane de euro. „Pe fondul crizei sanitare, din dorința de a păstra distanțarea socială și de a evita călătoria necesară returnării ambalajelor, românii au optat în 2020 pentru ambalajele de unică folosință, fie că vorbim de sticlă sau de plastic. Astfel, sticla nereturnabilă a înregistrat o creștere de 58% față de 2019, lucru datorat în mare măsură opririi sau diminuării activității în Horeca. Ambalajul tip PET a avut un avans de 2,2%, ceea ce marchează o contra-tendință, după 5 ani de scădere constantă, în care a pierdut 9 puncte procentuale (pp) din ponderea deținută între ambalaje”, a adăugat Julia Leferman, director general al Asociației.

Chiar și în condițiile unei stagnări în volum a pieței, sectorul de bere continuă să aibă un impact pozitiv semnificativ asupra economiei românești. Industria berii asigură la nivelul întregii țări, direct și indirect, un număr de aproape 61.000 locuri de muncă, acoperă exclusiv din producția locală aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% dintre ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura României.

Potrivit sursei citate, eforturile investiționale ale producătorilor de bere membri ai Asociației sunt semnificative, acestea ridicându-se la 72,8 milioane euro în 2020. Investițiile cumulate ale membrilor Berarii României în cei 17 ani de la înființarea Asociației au atins 1,7 miliarde euro.

În ceea ce privește preferințele consumatorilor în funcție de tipurile de ambalaje, structura pieței berii pe parcursul pandemiei Covid-19 nu a păstrat tendințele ultimilor ani. „După o creștere constantă de peste 5 pp între 2015 și 2019, sticla a scăzut anul trecut față de 2019 cu 2,6%. A crescut preferința pentru ambalajele de unică folosință. Astfel, sticla nereturnabilă a înregistrat o creștere de 58% față de 2019, iar ambalajul tip PET un avans de 2,2%. Totodată, berea ambalată la doză a crescut anul trecut cu 1,7 pp, păstrând tendința de creștere a ultimilor ani”, se arată în raport.

Pe de altă parte, berea la draft a scăzut cel mai mult, din cauza închiderii parțiale sau totale a sectorului ospitalității pe parcursul ultimului an, de la 3,4% în 2019 la 2% anul trecut. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj este: sticlă - 27,4%, doză - 23,9%, butoi - 2%, PET - 46,7%.

Reprezentanții Asociației Berarii României susțin că piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2020, importurile au înregistrat o creștere de 0,15 milioane hl, atingând un total de 0,65 milioane hl.

În ceea ce privește exporturile, acestea au crescut ușor în 2020, cu 0,04 milioane hl față de anul anterior, atingând un total de 0,53 milioane hl.

În topul tipurilor de bere consumate de români, berea lager a continuat să domine preferințele în 2020, cu o pondere de 93,8%, în ușoară creștere față de anul anterior. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 3,2% din piață, iar categoria specialități, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc. 1,6% din piață. Berea fără alcool a deținut o pondere de 1,4%. În ceea ce privește dinamica segmentelor în 2020, tendința de creștere înregistrată în ultimii ani de mixurile de bere și berile aromatizate s-a menținut, chiar dacă 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (față de peste 32% anul anterior), în timp ce specialitățile de bere au scăzut cu 28%.

Raportul mai arată că numărul producătorilor de bere a crescut la 86 în 2020, față de 68 în 2019.

Datele menționate sunt extrase din raportul BDO Business Advisory și studiul Brewers of Europe despre impactul economic al sectorului berii din România, ediția 2020.

Asociația Berarii României include șase producători, care furnizează 85% din cantitatea de bere consumată în România.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.