Card Cadou Edenred - ofera un cadou personalizat la ocazii speciale
Piața de e-Commerce din România, pe podium în Europa Centrală și de Est

Piața de e-Commerce din România, pe podium în Europa Centrală și de Est

Numărul 2, 22-28 ian. 2025  »  Conectarea la era digitală

Piața locală de comerț electronic a ajuns pe locul al treilea în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia, în contextul în care costurile de promovare ocazionate de evenimentul „Black Friday 2024” au crescut cu până la 25% față de anul anterior, relevă o analiză realizată de o agenție specializată în marketing online, relatează Agerpres. Astfel, potrivit agenției Gun Media, în cursul anului 2024, din rândul tendințelor se remarcă optimizarea bugetelor de promovare și a canalelor de vânzare în rândul magazinelor online, în încercarea de maximizare a profitului.

„De asemenea, antreprenorii s-au orientat spre strategii de marketing mai complexe, care să conțină promovare online, PR, branding și abordarea tendințelor momentului, cum e live stream shoppingul, alături de utilizarea de videoclipuri scurte pentru promovarea produselor. În plus, intrarea pe piață a retailerilor precum Trendyol a intensificat concurența între magazinele online din România, care au fost nevoite să își ajusteze și să își intensifice eforturile de marketing și optimizare a campaniilor. Astfel, businessurile de profil au fost nevoite să apeleze la diverse strategii de adaptabilitate și au investit constant în tehnologii noi. Deși piața a fost dominată și de platforme ca Shein și Temu, retailerii locali nu văd în ele concurenți direcți. Motivele constau în calitatea scăzută a acestor produse și faptul că businessurile autohtone consideră că se diferențiază și prin segmentele de piață și brandingul creat”, se precizează în analiza de specialitate.

La nivelul anului trecut, aproape zece milioane de români au accesat Shein și Temu, într-o singură lună.

În ceea ce privește utilizarea AI în e-commerce, aceasta s-a limitat anul acesta la aplicații de personalizare a experienței cumpărătorilor și automatizarea serviciului cu clienții în online (chat-uri), dar și la optimizarea gestionării stocurilor.

În legătură cu evenimentul „Black Friday” din 2024, Gun Media remarcă tendințe precum o creștere de 20%-25% a costurilor de promovare în rândul comercianților, un clasament al categoriilor care au înregistrat rezultate bune fiind condus de magazinele pentru cumpărături mari: home & deco, electrocasnice, sanitare, IT, dar și o scădere pe categorii non-esențiale, cum sunt segmentele beauty și fashion.

Un studiu realizat de Mkor, bugetul mediu individual alocat de români pentru cumpărăturile de Black Friday a fost de aproximativ 400 de euro, în creștere cu 20% față de anul precedent.

Conform datelor, per total, Black Friday 2024 a fost marcat de o evoluție între 5% și 15% a numărului de tranzacții și a valorii vânzărilor.

„Cu toate acestea, analizele arată o scădere a numărului de produse vândute comparativ cu anii anteriori, o consecință directă a inflației care a crescut semnificativ prețurile, în unele cazuri cu 20-30%. Inflația a afectat în mod special sectoarele de fashion și de beauty, unde majorarea prețurilor a fost cel mai puternic simțită. Astfel, profitabilitatea business-urilor active pe aceste categorii a fost cel mai probabil afectată negativ, chiar dacă au existat creșteri ale valorii totale a vânzărilor”, susțin specialiștii.

La nivel de industrie, se preconizează că trendul de creștere va continua și în 2025, pe fondul progresului tehnologic și extinderii infrastructurii digitale, menite să suporte o piață e-commerce din ce în ce mai dinamică și competitivă.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.