MyWIZ, secretul contabililor de succes
Piaţa hotelieră din România ar putea să îşi revină din toamnă; grad de ocupare de 50-60% la finalul acestui an

Piața hotelieră din România ar putea să își revină din toamnă; grad de ocupare de 50-60% la finalul acestui an

Telex » Știri 17 iunie 2020  

Piaţa hotelieră ar putea să înceapă să îşi revină din toamnă dacă reporneşte în sezonul vacanţelor, gradul de ocupare fiind estimat la 50%-60% la finalul acestui an pentru hotelurile operate de branduri recunoscute, potrivit unei analize de profil citată de Agerpres. „Industria hotelieră continuă să fie atractivă pentru dezvoltatorii şi investitorii imobiliari, în ciuda incertitudinilor din perioada următoare. Puternic afectaţi de criza generată de coronavirus, mulţi operatori hotelieri mizează pe redeschiderea în lunile de vacanţă pentru a debloca activitatea şi a începe să recupereze teren. Piaţa ar putea reveni la un grad de ocupare de 50%-60% pentru hotelurile operate de branduri recunoscute spre finalul acestui an, în scenariul în care situaţia epidemiologică rămâne stabilă sau chiar începe să se îmbunătăţească”, apreciază consultanţii Colliers International.

În luna martie, prima luna oficială de pandemie, hotelurile din România s-au confruntat cu o scădere de 68% a numărului de turişti, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). În Bucureşti, gradul de ocupare a fost de doar 15% în martie şi aprilie, iar majoritatea hotelurilor şi-au închis porţile pentru a face faţă economic scăderii semnificative a cifrelor de afaceri.

Potrivit sursei citate, declinul a fost mai mare decât în alte colţuri ale lumii, ţinând cont că în Europa numărul de turişti s-a redus, în martie, cu doar 19%, iar la nivel mondial scăderea a fost de 57%, arată raportul World Tourism Organization.

„Vestea bună este că, în România, peste 50% din industria ospitalităţii este asigurată de turismul intern, care are toate premisele să se relanseze mai repede decât turismul internaţional. În ceea ce priveşte turismul din Bucureşti, o pondere importantă, de peste 60% din cerere, este creată de turismul de afaceri. Deşi este posibil ca turistul corporate să îşi schimbe comportamentul, alegând, în unele cazuri, întâlnirile online în detrimentul deplasărilor, totuşi, ne aşteptăm ca acest segment al pieţei să fie primul care deblochează cererea venită din partea turiştilor străini, chiar în viitorul foarte apropiat”, explică Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services în cadrul Colliers International. Astfel, media gradului de ocupare în Bucureşti ar putea ajunge la 40%-45% la finalul acestui an, iar venitul pe cameră disponibilă al hotelurilor din Capitală ar putea înregistra acelaşi nivel ca cel de dinainte de pandemie, de aproximativ 87 euro, într-un an sau chiar un an şi jumătate de la momentul declarării pandemiei.

Aproape 50% din numărul total de camere din Capitală sunt operate de către branduri internaţionale sau branduri locale bine reprezentate şi se bucură de un grad de încredere mult mai mare decât hotelurile operate local, cu un nivel de recunoaştere mic. Prin urmare, este posibil să aibă loc, ca primă tendinţă, mutarea din structuri de cazare locale către hotelurile operate de branduri cu renume, chiar dacă preţul plătit va fi mai mare. „Diferenţa de cost acceptată va fi preţul pe care turistul îl va plăti în schimbul unui grad de siguranţă mai mare oferit de operatorii care au posibilitatea financiară să implementeze cerinţele de siguranţă şi igienă impuse de autorităţi şi care doresc să îşi menţină imaginea pe care o au în piaţă referitoare la nişte standarde de calitate superioară”, completează Raluca Buciuc.

România nu are un risc economic foarte mare pe fondul încetinirii activităţii sectorului turistic, acesta reprezentând momentan doar 3% din Produsul Intern Brut (PIB), faţă de Spania (12%), de exemplu, sau Ungaria, unde această pondere ajunge la 7%. Astfel, consultanţii Colliers International se aşteaptă ca turismul să fie susţinut într-o proporţie mai mare de alte sectoare economice, care îşi vor reveni mai repede, cum ar fi sectorul serviciilor sau transporturile şi logistica.

De altfel, fondurile alocate la nivel mondial pentru relansarea economiei vor avea consecinţe directe în revenirea industriei hoteliere. La nivel local, nu a fost anunţat încă un pachet de măsuri specifice acestei industrii, fapt care îngreunează realizarea unui plan de afaceri pentru redeschiderea hotelurilor, dar măsuri precum scutirea de la taxele locale sau a plăţii impozitului pe venit pentru o anumită perioadă, ajutorul acordat pentru plata salariilor angajaţilor sau a implementării măsurilor de siguranţă ar putea ajuta operatorii să treacă cu bine peste această perioadă grea, subliniază consultanţii Colliers International.

„În segmentul hotelurilor, şantierele au continuat activitatea de construcţie şi în timpul carantinei cauzate de Covid-19. Proprietarii de hoteluri, însă, s-au găsit într-o fază de îngheţare a activităţii, deocamdată fără un orizont clar, chiar dacă au continuat să rămână activi sau au fost nevoiţi să închidă unităţile şi să ia măsuri drastice, precum reducerea personalului. Partea pozitivă este că au putut beneficia de măsurile luate de autorităţi pentru sprijinirea întreprinderilor şi de disponibilitatea şi flexibilitatea creditorilor, care au acordat amânări de plăţi şi au reformulat modelul de afaceri în noul context”, a spus Anca Merdescu, Associate Director of Investment Services at Colliers International. „În perspectivă, există încă multă incertitudine pe fondul evoluţiei pandemiei de Covid-19 şi al implicaţiilor privind călătoriile. Cu toate acestea, dacă ar fi să ne gândim de acum încolo, considerând că afacerile hoteliere din România se aflau într-o fază de creştere înainte de actualul context, iar nivelul de îndatorare nu este foarte mare, efectul cel mai probabil în viitorul apropiat va fi diminuarea profiturilor, în unele cazuri semnificativă, dar, cel puţin în ceea ce priveşte hotelurile afiliate la mărci internaţionale, nu ne aşteptăm la situaţii mai drastice, cum ar fi închiderea afacerii sau vânzarea la preţuri reduse, sub piaţă”, a concluzionat Anca Merdescu.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.