Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Piața și prețurile

Piața și prețurile

Numărul 35, 4-10 sep. 2024  »  La început a fost cuvântul...

Cum este normal, mass-media acordă o mare atenție evoluției prețurilor în strânsă legătură cu puterea de cumpărare a populației. Din păcate, noțiunile cu care operează nu sunt bine cunoscute de toți autorii diverselor „producții” publicistice. Astfel, la un post TV de știri s-a folosit expresia „prețurile tarifare”; or, însăși definiția de „tarife”, include, în orice variantă, „prețul” sau „prețurile”. Așa că exemplul conține, incontestabil, un pleonasm, supărător atât în privința conținutului, cât și a formei.

La rândul lui, reporterul unui post de radio afirma că „inflația a determinat nu numai creșterea tarifelor oficiale, ci și modificarea în plus a prețurilor pentru multe utilități”. În acest caz, se pot observa câteva erori importante. În primul rând, nu „inflația” determină „majorarea prețurilor”, ci „creșterea generalizată a prețurilor” are ca efect „modificarea” nefavorabilă a ratei inflației. Pe de o parte, se cere reamintit că „inflația” înseamnă ea însăși „o creștere” și tocmai de aceea se recurge la indicatorul „rata inflației”. Apoi, „tarifele” desemnează tocmai o operațiune, de regulă oficială, în materie de „prețuri”, cu precădere la servicii, dar cea mai mare parte a „utilităților” (transportul în comun, serviciile poștale, furnizarea de energie termică și electrică etc.) se află sub un regim „tarifar”.

Erori asemănătoare se găsesc și în următoarea frază într-un editorial apărut în presa cotidiană: „plafonarea adaosului comercial nu ține totdeauna seama de consecințele care decurg de aici asupra producătorilor, reflectate în prețurile cu ridicata”. Acest exemplu arată o insuficientă cunoaștere a modului în care se formează prețurile cu amănuntul, respectiv „prețul cu ridicata”, plus „adaosul comercial”. Prin urmare, „prețul cu ridicata” nu are cum să influențeze „adaosul comercial”. Rezultă, din toate aceste cazuri, că este nevoie de un „adaos” de rigurozitate, dacă „se ține seama” și în comunicarea publică de „prețul” care se cere „pus” pe calitatea activității gazetărești. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.