Planul de măsuri care ar urma să fie aplicate în transportul feroviar,
subteran și aerian, după 15 mai
Telex » Știri 10 mai 2020
Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC) a postat în transparență decizională propunerea privind setul de măsuri de prevenire și control al virusului SARS-CoV-2, pentru companiile de sub autoritatea MTIC, măsuri aplicabile după ridicarea stării de urgență, începând cu data de 15 mai 2020. Măsurile – pe care le prezentăm mai jos – au la bază recomandările Institutului Național de Sănătate Publică. Cei interesaţi pot transmite observații și propunerile referitoare la setul de măsuri la adresa de mail consultare.publica@mt.ro.
PLANUL DE
MĂSURI PRIVIND TRANSPORTUL DE CĂLĂTORI
♦ Transport feroviar
CFR Călători
▪ Menţinerea regulii de ocupare a locurilor în vagoane pe pricipiul „un loc liber, un loc ocupat” – cu condiţia suportării costurilor suplimentare (50%) de la bugetul de stat;
▪ Introducerea obligativităţii purtării măştii de protecţie la bordul trenurilor CFR Călători;
▪ Mănuşile de unică folosinţă recomandate la bordul trenurilor CFR Călători;
▪ Rămâne suspendată posibilitatea de achiziţionare de legitimaţii de călători fără loc rezervat – cu condiţia suportării costurilor suplimentare de la bugetul de stat;
▪ Se menţine regula ca şeful de tren/conductorul doar să vizualizeze biletul de călători, fără să-l atingă;
▪ Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor;
▪ Este interzisă introducerea vagoanelor de tip restaurant în componenţa garniturilor;
▪ Pentru toaletele din vagoane este obligatorie asigurarea apei curente, săpun lichid şi dezinfectant de mâini;
▪ Pentru vagoanele de tip cușetă sau vagoanele de dormit, se permite transportul unui singur pasager per compartiment, cu excepția membrilor aceleiași familii.
METROREX
1. Măsuri de distanţare socială/comunicare către călători
▪ Pentru informarea corectă a publicului călător asupra măsurilor de protecţie împotriva Covid-19, atât la punctele de vânzare, cât şi în trenuri, Metrorex a expus la loc vizibil afişe de tipul ghid cu regulile de bază ce trebuie respectate pe timpul călătoriei cu metroul;
▪ În cele 53 de staţii de metrou existente s-a implementat sistemul de plată contactless cu cardul bancar direct la aparatele de taxare pentru a limita utilizarea bancnotelor;
▪ Plata cu cardul bancar este, de asemenea, disponibilă la toate casieriile din reţeaua de metrou, inclusiv la casieriile speciale, în timpul programului de funcţionare a acestora. La ghişeele acestor casierii există autocolante care semnalizează vizual călătorii privind acceptarea la plată a cardurilor emise sub siglele Visa, Mastercard, Visa Electron şi Maestro. De asemenea, automatele de vândut cartele existente în staţiile de metrou beneficiază de acest sistem de plată modern;
▪ S-au afişat stickere de avertizare pentru distanţare socială, la cabinele de acces metrou;
▪ În dreptul punctelor de vânzare a titlurilor de călătorie şi în dreptul automatelor de vândut cartele au fost amplasate autocolante de avertizare pentru păstrarea de către călători a distanţei sociale;
▪ În staţiile de metrou, prin intermediul instalaţiilor de sonorizare, se fac anunţuri cu privire la păstrarea distanţei sociale şi a respectării măsurilor impuse de autorităţi;
▪ Montarea de coșuri destinate măștilor/mănușilor utilizate;
▪ Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor, atât pentru transportul în picioare, cât și pentru transportul pe scaune, astfel încât să se păstreze distanța de minimum un metru între pasageri;
▪ Accesul în stațiile de metrou se va realiza în mod controlat, astfel încât, pe peroanele de așteptare, pasagerii să poată păstra distanța de minimum un metru între ei.
Programul de transport
▪ pe Magistralele 1+3 – cu un număr de 32 trenuri care vor circula în perioadele de vârf de trafic la interval minimum de 6 minute, iar pe distanţa comună a celor două magistrale, Nicolae Grigorescu – Eroilor, se va asigura un interval minim de 2-3 minute;
▪ pe Magistrala 2 – cu un număr de 21 trenuri care vor circula în perioadele de vârf de trafic la interval minim de 3 minute;
▪ pe Magistrala 4 – cu un număr de 4 trenuri care vor circula în perioadele de vârf de trafic la interval minim de 11 minute, până la darea în funcţiune a sistemului de siguranţă a traficului pe distanţa Parc Bazilescu – Străuleşti.
2. Măsuri de igienizare vagoane şi staţii
▪ Trenurile de metrou sunt igienizate zilnic prin intermediul unei proceduri industriale, denumită nebulizare 3D, care asigură o dezinfecţie eficientă a trenurilor, dar şi a traseelor de ventilaţie cu care trenurile sunt dotate;
▪ Atât spaţiile publice, cât şi suprafeţele comune cu care călătorii intră în contact pe timpul călătoriei cu metroul sunt igienizate temeinic şi în mod frecvent;
▪ Se utilizează soluţie biocidă pentru dezinfectat suprafeţe la toate posturile din staţii (cabine, casierii, spaţii tehnice, grupuri sanitare etc).
3. Dimensionarea capacităţii de transport
▪ Metrorex dispune de un total de 65 de trenuri, cu care se pot asigura pe Magistrala 2 un interval de circulaţie între trenuri de 2-3 minute, pe Magistrala 1 şi Magistrala 3 un interval de circulaţie între trenuri de 3-6 minute şi pe Magistrala 4 un interval de circulaţie între trenuri de 10-12 minute.
4. Alte masuri
▪ Au fost întreprinse demersuri către Jandarmeria Română și Brigada de poliție pentru transportul public în vederea asigurării ordinii publice la accesurile de metrou în scopul ordonării călătorilor, menţinerii distanţării sociale şi limitării supraaglomerării, mai ales la orele cu trafic de vârf în zilele lucrătoare, respectiv în intervalele orare 06-09 şi 16-19.
♦ TRANSPORT AERIAN
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti
1. Măsuri pentru eşalonarea curselor şi procedura de operare
▪ Pentru a evita aglomerările şi – implicit – pentru a respecta distanţa de 1 metru între pasageri, la cursele care urmează să decoleze de la Aeoportul Internaţional „Henri Coandă” Bucureşti (AIHCB), companiile aeriene/ agenţii de handling vor informa pasagerii să se prezinte la aeroport cu 3 ore înainte de ora programată pentru decolare;
▪ În vederea asigurării distanţei de protecţie între persoane se vor reconfigura atât traseele de deplasare a persoanelor, cât şi suprafeţele de staţionare temporară în zonele nerestricţionate. Se face referire la parcările publice din faţa terminalelor de pasageri, la peroanele de la intrarea în terminalele de pasageri, la sălile de aşteptare din interiorul terminalelor de pasageri, la ghişeele de înregistrare (check-in, ticketing), la zonele de alimentaţie publică (restaurante, baruri, cafenele), la birourile de informare şi zona de aşteptare. Acest lucru este necesar pentru efectuarea controlului accesului, prin prezentarea cărţii de îmbarcare sau a documetului echivalent;
▪ În parcarea din faţa Terminalului Plecări se va amenaja un spaţiu (aproximativ 1200 m²) pe care se vor amplasa 6 corturi (cu dimensiunile de 20m x 10m) destinate grupării pasagerilor, înainte de accesul în terminal. Corturile vor fi dotate cu scaune, sistem de afişare a zborurilor, vendomate sucuri/snacksuri etc.:
▪ Toţi pasagerii care sosesc la AIHCB vor fi directionaţi în zona de triere situată în parcarea aferentă Terminalului Plecări;
▪ În corturi se vor grupa pasagerii pentru cursele care pot fi deservite simultan şi care nu pot intra în terminal din cauza măsurilor de distanţare socială;
▪ Pentru a preveni accesul în terminalele de pasageri al unor persoane care prezintă simptomatologie, se impune obligativitatea termoscanării, în măsura în care normele legale o permit;
▪ Pentru operarea după ridicarea restricţiilor impuse de autorităţi se vor utiliza toate insulele de check-in disponibile în Terminalul Plecări (în prezent, operarea se efectuează doar în extinderea Terminalului Plecări, la 50% din capacitate);
▪ Pentru a asigura măsurile de menţinere a distanţării sociale se vor crea culoare tendiflex, în interiorul cărora se vor marca pe pardoseala, cu autocolante (floor-graphic), linii de demarcaţie pentru păstrarea distanţei de 1 metru între pasageri (faţă-spate şi lateral);
▪ Ghişeele de check-in se vor dechide cu 4 ore înainte de ora de plan de decolare a aeronavei;
▪ Se vor elimina toate banchetele din zona publică a Terminalului Plecări, astfel încât să nu se creeze premisele staţionării pasagerilor, înainte de procesarea acestora la ghişeele de check-in. Banchetele vor fi poziţionate în zona corturilor amplasate în exteriorul Terminalului Plecări;
▪ Personalul aeroportului va avea obligaţia de a purta mască în spaţiile închise şi de a verifica pe teren respectarea acestei măsuri de protecţie;
▪ Vor fi luate măsuri privind adaptarea signalisticii şi a mesajelor video care rulează pe monitoarele indoor din zona de control de securitate, astfel încât să fie prezentate instrucţiuni cu privire la menţinerea distanţării sociale;
▪ Se vor reconfigura banchetele din ariiile porţilor de îmbarcare, prin scoaterea unui scaun din ansamblul de 3 scaune, pentru păstrarea distanţei optime între pasageri;
▪ Pentru cursele internaţionale cu îmbarcare pe platformă, se va asigura îmbarcarea în autobuze începand cu locurile din spate ale avionului, evitându-se aglomerarea autobuzelor care transportă pasagerii la aeronavă (maximum 50% din capacitate);
▪ Debarcarea pasagerilor din aeronavă se va efectua începând cu rândurile din faţă ale aeronavei, pentru a asigura fluiditatea activităţii. Se va evita aglomerarea autobuzelor care transportă pasagerii spre aerogară (maximum 50% din capacitate).
2. Măsuri suplimentare de protecţie şi de menţinere a distanţării sociale şi comunicarea către pasageri
▪ Mesaje de păstrare a distanţei de 2 metri între persoane, amplasate pe pardoseală, în zonele de frontieră Plecări şi Sosiri. Semnele vor fi amplasate la distanţe de minimum 2,3 m între ele. S-au amplasat circa 40 de semne;
▪ Banda pentru limita de confidenţialitate faţă de ghişeul de control paşapoarte a fost amplasată la o distanţă crescută faţă de cea existentă iniţial. S-au amplasat circa 100 m de banda de confidenţialitate, mai vizibilă, de culoare galbenă, cu o lăţime cel puţin dublă faţă de varianta iniţială;
▪ Afişe cu mesajul „păstraţi distanţa de minimum 2 m”, bilingve. S-au amplasat minimum 30 de afişe în zonele publice ale terminalelor;
▪ Afişe cu paşii care trebuie urmaţi în scopul prevenirii infecţiei COVID-19.
▪ Afişe cu informaţii despre COVID-19, amplasate în terminalele AIHCB (zone publice şi zone restricţionate);
▪ 6 afişe pentru pubelele de colectare a deşeurilor biologice;
▪ în total s-au amplasat circa 350 de afişe şi materiale informative, reprezentând peste 200 m² de materiale informative;
▪ Se efectuează anunţuri (bilingve) în terminale, pentru păstrarea distanţei recomandate (2 m). Anunţurile se transmit automat, la un interval de 2 minute;
▪ Montarea de panouri de material transparent în zonele în care există contact direct între pasageri şi angajaţi ai AIHCB (ghişee de check-in, punctele de control acces pasageri în care personalul DSA verifică cărţile de îmbarcare/documente echivalente, punctul control acces personal – PCA55, punct control acces sală recuperare bagaje Sosiri – PCA 49, punct control acces Corp Logistic, filtre X-Ray, porţi de îmbarcare, birouri bagaje pierdute, recepţii saloane protocol etc.);
▪ Dotarea punctelor de control acces pasageri cu dezinfectanţi destinaţi pasagerilor în vederea dezinfectării mâinilor înainte de intrarea spre filtrele de control de securitate;
▪ Montarea corturilor de triaj în proximitatea Terminalului Plecări, pentru triajul pasagerilor care sosesc la aeroport în vederea zborului;
▪ Înfiinţarea unor spaţii adecvate de carantinare pentru clarificarea suspiciunilor legate de pasagerii care prezintă simptomatologie COVID-19;
▪ Amplasarea a 100 de panouri informative/roll-up suplimentare, cu suport din material PVC, cu dimensiunea de 0,9 m x 2 m;
▪ Amplasarea a aproximativ 1000 de autocolante (floorsticker) cu repere/mesaje „păstraţi distanta de 1 m”, aplicabile pe pardoseală, 0,9 m x 0,3 m;
▪ Identificarea zonelor predispuse aglomerării şi a modalităţilor de afişare specifice;
▪ Semnalizarea specifică a zonelor exterioare care vor fi folosite drept „tampon” şi care pot prelua temporar – şi într-un mod controlat – eventualele „extensii” ale cozilor de aşteptare din terminal, pentru cazurile în care, în interior, se atinge limita de siguranţă sanitară;
▪ Stabilirea mesajelor suplimentare care trebuie transmise, precum şi periodicitatea acestora;
▪ Evaluarea punctelor de adunare în situaţii de urgenţă, prin prisma distanţării sociale, şi actualizarea afisajului din aceste zone;
▪ Distanţarea pasagerilor pe scările rulante/trotuarele rulante se va asigura prin marcaje pe trepte şi pe mâna curentă;
▪ Asigurarea permanentă a necesarului de săpun şi dezinfectant de mâini în interiorul grupurilor sanitare şi amplasarea unor postere privind modul corect de spălare a mâinilor;
▪ Restaurantele şi cafenelele din terminalele AIHCB îşi vor desfăşura activitatea în condiţiile stabilite de autorităţi;
▪ Reactivarea programului „Airport helper” prin utilizarea personalului din cadrul serviciilor Relaţii Externe, Protocol, Asistenţă Pasageri cu Mobilitate Redusă etc., pentru monitorizarea respectării regulilor de distanţare socială, îndrumarea pasagerilor şi defluirea acestora;
▪ Echiparea cu EIP a personalului aeroportuar, în funcţie de gradul de expunere;
▪ Stabilirea necesităţii de termoscanare a pasagerilor, în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă, respectiv identificarea punctelor adecvate pentru aplicarea procedurii de termoscanare.
3. Măsuri de natură tehnico-logistică, curăţenie şi dezinfecţie a facilităţilor şi protecţia persoanelor
▪ Aproximativ 10 operaţiuni zilnice de dezinfecţie aer/suprafeţe cu substanta biocida la o concentratie maxima. Dezinfectiile au fost efectuate în regim non-stop pe fluxurile sosiri/plecări ale ambelor aeroporturi ale CNAB (Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa „Aurel Vlaicu”);
▪ Dezinfectarea ambulanţelor CNAB, a ambulifturilor şi a cabinetului medical;
▪ Dezinfectarea aeronavelor şi autobuzelor care deservesc pasagerii;
▪ Dezinfectarea tuturor grupurilor sanitare la interval de 2 ore sau ori de câte ori este necesar;
▪ Dezinfectarea tăvilor de la filtrele de securitate, cel puţin o dată pe tură sau la solicitare;
▪ Dezinfectarea tuturor uşilor de acces (inclusiv birouri) – o dată/tură sau la solicitare;
▪ Asigurarea de substanşe dezinfectante pentru uzul pasagerilor (în toalete, pe fluxuri etc.);
▪ Asigurarea unor facilităţi (în măsura posibilităţilor şi a constrângerilor legale) pentru procurarea de măşti de protecţie pentru pasageri, având în vedere că măsurile de purtare a acestor elemente de protecţie vor fi obligatorii după ridicarea restricţiilor impuse de autorităţi;
▪ Montarea unor dispensere cu dezinfectant/serveţele dezinfectante pentru mâini în zonele de acces în Terminale, în zonele de tranzit, control acces şi în zonele de control paşapoarte. Pasagerii vor fi atenţionaţi (prin afişe) să utilizeze substanţele dezinfectante, înainte de a prezenta documentele de călătorie la control;
▪ Dezinfectarea periodică a mâinii curente a scărilor rulante şi fixe, trotuarelor rulante, cărucioarelor de bagaje, benzilor de bagaje, lifturilor;
▪ Dezinfectarea de cel puţin 8 ori/zi a zonelor publice;
▪ Amplasarea de covoare dezinfectante în zonele intens circulate din terminalele AIHCB şi asigurarea umectării permanente cu biocide;
▪ Decontaminarea zilnica a cladirilor administrative ale CN AB.
▪ Dezinfectarea periodică, pe parcursul unei zile, a paturilor cu role, sistemului de benzi şi echipamentele de control de securitate, respectiv a tăvilor destinate controlului de securitate.
TAROM
1. Măsuri privind protecţia echipajului de cabină şi de zbor
▪ Echipajul de cabină are obligaţia să poarte echipament de protecţie (mască, mănuşi, vizieră);
▪ Dotarea aeronavelor cu substanţe dezinfectante şi echipamente de protecţie de rezervă;
▪ Instruirea personalului cu privire la utilizarea echipamentului de protecţie şi înlăturarea echipamentelor utilizate în condiţii de siguranţă sanitară;
▪ Dezinfectarea după fiecare interacţiune cu pasagerii, bunurile acestora sau spaţiile/zonele atinse de aceştia;
▪ Interzicerea accesului în cabină a personalului de sol de la escală, cu excepţia celui dedicat pentru curăţenie şi dezinfecţie sau a personalului tehnic;
▪ Utilizarea mănuşilor în manevrarea documentaţiei operaţionale, utilizarea propriilor instrumente de scris;
▪ Purtarea mănuşilor şi a măştii de protecţie în cazul în care este necesară părăsirea cabinei de pilotaj, dezinfectarea după terminarea sarcinilor în afara cabinei de pilotaj;
▪ Interzicerea accesului în cabina de pilotaj a oricărei persoane care nu este membră a echipajului de zbor;
▪ Purtarea măştii în cabina de pilotaj;
▪ Purtarea cu precădere a hainelor cu mâneci lungi;
▪ Dezinfectarea mâinilor după fiecare utilizare a spaţiilor sau echipamentelor comune din aeronavă;
▪ Interzicerea unor echipamente sau materiale de protecţie care ar putea obstrucţiona accesul la echipamentele de urgenţă, ar împiedica accesul la măştile de oxigen, ar împiedica accesul la căile de evacuare de urgenţă sau ar limita contactul vizual sau auditiv cu echipajul de cabină.
2. Măsuri privind protecţia pasagerilor
▪ Limitarea/suspendarea serviciului la bord pe rute/destinaţii în funcţie de nivelul de risc declarat de autorităţi;
▪ Oferirea de apă îmbuteliată la cerere şi/sau alimente preambalate;
▪ Limitarea circulaţiei pasagerilor în zona din faţă a aeronavei;
▪ Limitarea utilizării de către pasageri a toaletei din faţă;
▪ Includerea de anunţuri la bord cu privire la păstrarea distanţei de siguranţă, limitarea serviciului la bord, evitarea circulaţiei în avion.
3. Dezinfectarea aeronavelor/ spaţiilor comune
▪ Program de dezinfecţie dupa fiecare rotaţie;
▪ Dezinfectarea sălii de briefing.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național