Sondaj: Românii sunt încă rezervați să revină complet la stilul de viață pre-pandemic
Numărul 13, 6-12 apr. 2022 » Roza vânturilor
Românii sunt reticenți în ceea ce privește socializarea, după doi ani de pandemie, în condițiile în care 52% afirmă că sunt în continuare rezervați privind reluarea stilului de viață pre-pandemic. „Pandemia COVID-19 a modificat nevoile de mobilitate ale oamenilor și obiceiurile lor sociale, lucru evident mai ales acum, după ridicarea restricțiilor. 52% dintre respondenții români la un sondaj realizat de Free Now, o platformă europeană de mobilitate care oferă servicii de taxi și ridesharing în România, spun că sunt în continuare rezervați privind reluarea stilului de viață pre-pandemic, iar alți 24% declară că încă evită să-și facă planuri de ieșit în oraș. Cu toate acestea, aproape două treimi dintre ei simt nevoia să recupereze experiențele amânate în timpul pandemiei”, se precizează într-un comunicat al platformei de mobilitate, citat de Agerpres. Românii se consideră persoane foarte sociabile, așa cum declară aproape jumătate dintre respondenți, dar chiar și dintre aceștia, 24% au spus că vor să socializeze mai puțin decât în 2019, ca efect post-pandemie și fiind încă preocupați de limitarea răspândirii virusului. În plus, 1 din 2 respondenți a spus că și-a anulat planurile de ieșit în public de când au fost ridicate restricțiile, din cauza anxietății sociale.
În ciuda reticențelor privind socializarea, 62% dintre respondenții români simt nevoia să recupereze activitățile care au fost limitate în timpul pandemiei. Dintre acestea, cel mai mult le-au lipsit călătoriile (48%), întâlnirile cu familia și cu prietenii fără restricții (47%), adunările sociale în scop recreativ (37%), ieșitul la cumpărături fără restricții (25%) și participarea la evenimente culturale (25%).
Petrecerile, participarea la festivaluri de muzică sau la concerte mari și la evenimente sportive s-au aflat, de asemenea, pe lista activităților pe care ar vrea să le recupereze acum. 13% dintre respondenții români au dus dorul socializării cu colegii de la locul de muncă, interacțiune care, drept urmare a pandemiei, a devenit din ce în ce mai mult mediată de tehnologie.
De asemenea, pandemia a influențat obiceiurile de călătorie ale românilor. În topul activităților care declanșează anxietatea românilor se află călătoriile cu mijloacele de transport în comun (30%), aparența reflectată în comportamentul celorlalți că lucrurile s-au „întors la vremurile de dinainte de pandemie” (30%), precum și faptul că oamenii nu mai respectă normele legate de distanțarea socială (25%) și nu mai poartă măști (23%), pe lângă călătoriile pe distanțe lungi sau în străinătate (15%).
În ceea ce privește deplasările urbane, principalele criterii care influențează în continuare preferințele românilor de mobilitate sunt siguranța, prețul, confortul, curățenia și viteza. Astfel, 1 din 4 români a clasat serviciile de ridesharing și car-sharing pe primul loc atunci când vine vorba de alegerea opțiunii de mobilitate urbană, urmate de taxi (12%) și micromobilitate cu scutere, trotinete sau biciclete (11%).
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice