Ponderea întreprinderilor inovatoare a scăzut în perioada 2014-2016 cu 2,6% față de intervalul 2012-2014
Numărul 7, 27 feb. - 5 mar. 2018 » Breviar statistic
- inovația în întreprinderile din România a înregistrat un declin în perioada 2014-2016, comparativ cu intervalul 2012-2014;
- din 1.246 întreprinderi mari, 223 au fost inovatoare, ceea ce înseamnă că mai puțin de una din 5 întreprinderi mari a inovat;
- din 27.563 întreprinderi mici și mijlocii, 2.702 au fost inovatoare, ceea ce înseamnă că aproximativ una din 10 întreprinderi mici și mijlocii a inovat.
Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovația în industrie și servicii arată că, în perioada 2014-2016, în rândul întreprinderilor din mediul de afaceri, ponderea companiilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau îmbunătățite semnificativ a fost de 10,2%, în scădere cu 2,6 puncte procentuale față de perioada 2012-2014. Din rândul acestora, 4,8% au fost întreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing, în timp ce 2,5% au fost societăți care au introdus sau implementat numai produse și/sau procese noi sau îmbunătățite semnificativ. Din numărul total de întreprinderi 2,9% au introdus atât produse și/sau procese noi, cât și metode de organizare și/sau de marketing noi sau îmbunătățite semnificativ.
În perioada 2014-2016, față de intervalul anterior analizat, 2012-2014, ponderea inovatorilor a scăzut la două din cele trei categorii de inovatori. Ponderea întreprinderilor care au implementat numai metode de organizare și/sau de marketing noi sau semnificativ îmbunătățite a scăzut cu 1,5% puncte procentuale. Dacă în perioada 2012-2014 ponderea întreprinderilor cu produse și/sau procese inovatoare a fost de 3,5%, în perioada 2014-2016 s-a înregistrat o scădere cu 1%.
Ponderea acelor inovatori care au introdus atât produse și/sau procese, cât și metode de organizare și/sau de marketing a rămas aproximativ constantă.
Întreprinderile mari au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii
În perioada 2014-2016, întreprinderile mari, cu 250 salariați și peste, au fost mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), respectiv cu 10-249 salariați. Din numărul întreprinderilor mari, 17,9% au fost inovatoare, în timp ce din rândul întreprinderilor mici și mijlocii numai 9,8% au fost inovatoare. Față de perioada anterioară, 2012-2014, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a înregistrat o scădere cu 9,1 puncte procentuale, de la 27% la 17,9% în 2014-2016. Aceeași tendință de scădere s-a manifestat și în rândul IMM-urilor inovatoare, care, de la o pondere de 12,2% în perioada 2012-2014, au ajuns la o pondere de numai 9,8%, înregistrându-se o scădere cu 2,4 puncte procentuale.
Mai puțină inovație atât în sectorul industriei, cât și în cel al serviciilor
În perioada 2014-2016, față de perioada anterioară 2012-2014, în ambele sectoare economice (industrie și servicii) s-a înregistrat o scădere a potențialului inovator al întreprinderilor. În sectorul industriei s-a consemnat o diminuare cu 2,3 puncte procentuale, de la 12,6% în perioada 2012-2014 la 10,3% în perioada 2014-2016. În sectorul serviciilor, scăderea este mai mică cu 3,1 puncte procentuale, de la 13,1% în perioada 2012-2014 la 10% în perioada 2014-2016.
O mai bună cooperare în întreprinderile inovatoare românești
Față de perioada 2012-2014, a existat o cooperare mai bună între întreprinderi, ponderea companiilor care au cooperat crescând cu 2,5 puncte procentuale, de la 15,4% în perioada 2012-2014, la 17,9% în perioada 2014-2016. Cooperarea este mai activă în rândul întreprinderilor inovatoare din sectorul industriei, unde s-a înregistrat o pondere de 21,9%, spre deosebire de sectorul serviciilor unde ponderea întreprinderilor care au cooperat în perioada 2014-2016 a fost de 13,8%.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național