Ponderea întreprinderilor inovatoare a scăzut în perioada 2014-2016 cu 2,6% față de intervalul 2012-2014
Numărul 7, 27 feb. - 5 mar. 2018 » Breviar statistic
- inovația în întreprinderile din România a înregistrat un declin în perioada 2014-2016, comparativ cu intervalul 2012-2014;
- din 1.246 întreprinderi mari, 223 au fost inovatoare, ceea ce înseamnă că mai puțin de una din 5 întreprinderi mari a inovat;
- din 27.563 întreprinderi mici și mijlocii, 2.702 au fost inovatoare, ceea ce înseamnă că aproximativ una din 10 întreprinderi mici și mijlocii a inovat.
Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovația în industrie și servicii arată că, în perioada 2014-2016, în rândul întreprinderilor din mediul de afaceri, ponderea companiilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau îmbunătățite semnificativ a fost de 10,2%, în scădere cu 2,6 puncte procentuale față de perioada 2012-2014. Din rândul acestora, 4,8% au fost întreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing, în timp ce 2,5% au fost societăți care au introdus sau implementat numai produse și/sau procese noi sau îmbunătățite semnificativ. Din numărul total de întreprinderi 2,9% au introdus atât produse și/sau procese noi, cât și metode de organizare și/sau de marketing noi sau îmbunătățite semnificativ.
În perioada 2014-2016, față de intervalul anterior analizat, 2012-2014, ponderea inovatorilor a scăzut la două din cele trei categorii de inovatori. Ponderea întreprinderilor care au implementat numai metode de organizare și/sau de marketing noi sau semnificativ îmbunătățite a scăzut cu 1,5% puncte procentuale. Dacă în perioada 2012-2014 ponderea întreprinderilor cu produse și/sau procese inovatoare a fost de 3,5%, în perioada 2014-2016 s-a înregistrat o scădere cu 1%.
Ponderea acelor inovatori care au introdus atât produse și/sau procese, cât și metode de organizare și/sau de marketing a rămas aproximativ constantă.
Întreprinderile mari au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii
În perioada 2014-2016, întreprinderile mari, cu 250 salariați și peste, au fost mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), respectiv cu 10-249 salariați. Din numărul întreprinderilor mari, 17,9% au fost inovatoare, în timp ce din rândul întreprinderilor mici și mijlocii numai 9,8% au fost inovatoare. Față de perioada anterioară, 2012-2014, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a înregistrat o scădere cu 9,1 puncte procentuale, de la 27% la 17,9% în 2014-2016. Aceeași tendință de scădere s-a manifestat și în rândul IMM-urilor inovatoare, care, de la o pondere de 12,2% în perioada 2012-2014, au ajuns la o pondere de numai 9,8%, înregistrându-se o scădere cu 2,4 puncte procentuale.
Mai puțină inovație atât în sectorul industriei, cât și în cel al serviciilor
În perioada 2014-2016, față de perioada anterioară 2012-2014, în ambele sectoare economice (industrie și servicii) s-a înregistrat o scădere a potențialului inovator al întreprinderilor. În sectorul industriei s-a consemnat o diminuare cu 2,3 puncte procentuale, de la 12,6% în perioada 2012-2014 la 10,3% în perioada 2014-2016. În sectorul serviciilor, scăderea este mai mică cu 3,1 puncte procentuale, de la 13,1% în perioada 2012-2014 la 10% în perioada 2014-2016.
O mai bună cooperare în întreprinderile inovatoare românești
Față de perioada 2012-2014, a existat o cooperare mai bună între întreprinderi, ponderea companiilor care au cooperat crescând cu 2,5 puncte procentuale, de la 15,4% în perioada 2012-2014, la 17,9% în perioada 2014-2016. Cooperarea este mai activă în rândul întreprinderilor inovatoare din sectorul industriei, unde s-a înregistrat o pondere de 21,9%, spre deosebire de sectorul serviciilor unde ponderea întreprinderilor care au cooperat în perioada 2014-2016 a fost de 13,8%.
Arta Thaliei – de la viață pe scenă și de la scenă la publicul larg
Ziua Brâncuși sub semnul omagierii unei opere inestimabile
Pe întregul cuprins al țării, manifestări prin care toate artele transmit un mesaj comun, autentic umanist
Iași – opt zile de concerte memorabile
Zeița Thalia inspiră formule inovative în arta spectacolului
Ample programe științifice și culturale dedicate marilor personalități ale istoriei naționale
Ziua Culturii Naționale, prilej de celebrare a celor mai de seamă valori din patrimoniul românilor de pretutindeni
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor