Potrivit unui proiect de OUG lansat în dezbatere publică, valabilitatea polițelor RCA încheiate la Euroins ar putea fi prelungită
Telex » Știri 18 august 2023
Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, în transparență decizională, un proiect de OUG pentru instituirea unei prelungiri a termenelor prevăzute la art.262 alin. (32) din Legea nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, proiect elaborat – potrivit Notei de fundamentare – la inițiativa autorității cu atribuții și responsabilități în domeniul asigurărilor, „ca urmare a constatărilor legate de situația creată de pronunțarea hotărârii de deschidere a procedurii de faliment a unei societăți de asigurare cu o cotă de piață ridicată pe segmentul RCA (Euroins, n.r.)”.
Articolul 262 alin. (32) din Legea nr. 85/2014 prevede faptul că, în termen de 90 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment la o societate de asigurare, contractele de asigurare încheiate de societatea de asigurare/reasigurare încetează de drept, cu excepția contractelor de asigurare încadrate în clasa de asigurări 15 - Garanții, prevăzută în secțiunea A din anexa nr. 1 la Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, pentru care termenul de încetare de drept este de 150 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. „Încetarea de drept în perioada imediat următoare a unui număr foarte mare de contracte de asigurare, îndeosebi de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto RCA ca urmare a deschiderii procedurii de faliment la o societate de asigurare cu cotă ridicată de piață pe segmentul RCA, corelată cu o serie de factori conjucturali, comportamentali și structurali, poate avea efecte negative concretizate în principal în scăderea gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene, și, prin efectul de propagare, afectarea altor ramuri ale economiei naționale”, se menționează în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ.
Evidențele autorității cu atribuții în domeniul asigurărilor arată că numărul contractelor de asigurări obligatorii RCA încheiate de societatea în faliment susceptibile de a fi afectate de încetarea de drept în prima parte a lunii septembrie a.c. este de circa 1,7 milioane, ceea ce reprezintă circa 17% din întregul parc auto la nivel național, pe de o parte, iar, pe de altă parte, se constată că, până în prezent, s-a înregistrat un număr extrem de redus de cereri privind denunțarea contractelor de asigurare încheiate cu asigurătorul aflat în procedură de faliment.
„Riscul scăderii gradului de cuprindere în asigurarea RCA este amplificat, pe de o parte, de contextul economic actual caracterizat de inflație încă ridicată ce generează dificultăți financiare populației și operatorilor economici care au obligația de a încheia asigurarea RCA, situație care este susceptibilă să favorizeze o tendință de amânare a deciziei de încheiere a unor noi contracte RCA cu alte societăți de asigurare care își desfășoară activitatea în România, iar pe de altă parte de faptul că pe piața RCA mai desfășoară activitate de asigurare doar 6 societăți autorizate în România și două sucursale înființate în baza dreptului de stabilire, care vor trebui să absoarbă într-un timp foarte scurt o cerere foarte mare de contracte RCA ca efect al încetării de drept a contractelor încheiate cu societatea în faliment, fapt care poate genera disfuncționalități la nivelul sectorului de asigurări. În acest context, există un real pericol în ceea ce privește scăderea gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene, situație care are potențialul de a genera consecințe negative, cu impact social și economic, printre acestea enumerându-se: ▪ imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic; ▪ creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces; ▪ creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate; ▪ obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție”, precizează inițiatorii proiectului.
Astfel, potrivit Notei de fundamentare, în vederea reducerii probabilității înregistrării efectelor negative menționate, „prin proiectul de OUG se reglementează faptul că, pentru polițele de asigurare/reasigurare încheiate de societățile de asigurare/reasigurare aflate în procedură de insolvență în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență (Euroins, n.r.), termenele de încetare de drept de 90 de zile, respectiv de 150 de zile, prevăzute la art. 262 alin. (32) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență se prelungesc cu 90 de zile”.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice