Premise și concluzii
Numărul 37, 18-24 sep. 2024 » La început a fost cuvântul...
Analizele apărute în presa tipărită și audiovizuală sunt deosebit de utile inclusiv prin demersurile menite să rezolve cerințe majore ale prezentului și viitorului, în special în sferele vieții noastre economico-sociale. Astfel de „produse” publicistice ar fi mai eficiente dacă, în toate cazurile, s-ar respecta regulile elementare lingvistico-logice. În această ordine de idei, consemnăm că una dintre cele mai frecvente erori este sintagma „pornind de la premisa...”. Or, noțiunea de „premisă” indică totdeauna un „punct de plecare”, un „start”, un „început de acțiune”, mai ales în materie de analiză.
Tot atât de greșită este formularea, la fel de frecventă, potrivit căreia „ideea de bază este premisa care...”. Dacă avem de-a face cu „o idee de bază”, aceasta este implicit „o premisă”.
În ceea ce privește noțiunea de „concluzie” sunt de reținut, între multe altele, mai multe sintagme care – la rândul lor – au un iz pleonastic. Bunăoară, întâlnim des ticuri verbale precum „în sfârșit, ca o concluzie”, „concluzia care a încheiat dezbaterea”, „putem conchide cu concluzia că...”, „în concluzie, avem posibilitatea să încheiem analizele cu desprinderea de idei finale...”.
Este limpede că și atunci când se emit „concluzii preliminare” acestea „finalizează” un șir de argumente, de raționamente. De regulă, „concluziile” sunt punctul final al „premiselor” fiind ambele noțiuni legate de același „fir logic”, respectiv capetele aceluiași „fir”. Așa că putem „concluziona” că o „premisă” a exprimării corecte constă tocmai în buna cunoaștere a proprietății termenilor utilizați. Este o remarcă valabilă, mai ales, în comunicarea publică. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice