Prezent și viitor
Numărul 36, 28 sept. - 5 oct. 2021 » La început a fost cuvântul...
Actuala perioadă este marcată în mass-media din țara noastră prin apariția și multiplicarea de informații și comentarii referitoare la situația economică din prezent și la posibilele evoluții (cel puțin pentru viitorul apropiat). Ar fi fost și mai util dacă asemenea preocupări s-ar fi manifestat și prin respectul cuvenit față de regulile lingvistice și logice. Bunăoară, într-o dezbatere televizată, unul dintre participanți a afirmat că „în conjunctura temporală actuală, fenomenele examinate sunt un fenomen trecător”. Avem, evident, în formularea citată, erori de tip pleonastic; „conjunctura” vizează un fenomen sau un proces „temporar”, ceea ce îi conferă tocmai un caracter „trecător”.
În aceeași zonă de erori s-a aflat și comentariul dintr-o publicație săptămânală. Autorul a scris: „În spațiul public și în rândurile populației și-au făcut loc, într-o manieră plenară, completă și deplină, temeri privind fapte și adevăruri posibil de consemnat în viitor”. În afară de repetarea inutilă a unor cuvinte care au același înțeles („plenar”, „complet” și „deplin”) aserțiunea la care ne referim ne îndreptățește să ne întrebăm: oare „spațiul public” evocat nu se localizează exact în „rândurile populației”? Unde alt „spațiu” ar putea să fie „public”?
Să mai recurgem la un exemplu, de data aceasta dintr-o emisiune de radio. Un redactor remarca: „Nu putem să considerăm planurile adoptate în prezent altfel decât ca o privire spre viitor”. Culmea ar fi fost ca „planurile” adoptate „în prezent” să vizeze… trecutul. Și pentru că ne referim la „viitor” ar fi de dorit ca astfel de intervenții „în spațiul public” să fie cu mai mare grijă pregătite și exprimate. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național