Principal și secundar
Numărul 2, 21-27 ian. 2019 » La început a fost cuvântul...
Întâlnim deseori, în presa tipărită și în cea audiovizuală, dar și în diverse documente, sintagma „s-a axat (ori se axează), în principal pe...”. Fără îndoială, necesitatea de a opera delimitări între elemente care vizează ceea ce este „principal” într-o acțiune, într-o analiză, într-o anumită conjunctură și ceea ce este „secundar”, „derivat”, „colateral” impune unele precizări, însă sintagma amintită este pleonasm curat. Însuși verbul „a se axa” indică, fără echivoc, concentrarea asupra unui fapt, a unei idei „principale”. Noțiunea de „ax” indică, totdeauna, orientarea spre un anumit sens, spre o anumită direcție care vizează un punct (inclusiv un punct de vedere), un anumit scop ș.a.m.d. În acest fel, noțiunea de „axare” indică exact ceea ce este, cu adevărat, „principal”.
Din neatenție sau ca efect al insuficientei cunoașteri a proprietății termenilor, mai pot fi întâlnite formule de genul celei auzite la dezbateri televizate: „Ceea ce prezintă un interes major este preocuparea principală, de analiză, în raport cu alegațiile pe teme minore, indiferent cu câtă abilitate și dexteritate sunt abordate”. În acest caz abundă pleonasme (de exemplu, ceea ce prezintă un interes major echivalează cu identificarea „principalului”, iar noțiunea de „minor” exclude, de la sine, existența unei teme „majore” („principale”). În același timp, „abilitatea” este sinonimă cu „dexteritatea”. Putem aprecia, deci, că respectarea cerințelor unei exprimări corecte sub aspect lingvistic și logic nu poate fi considerată neimportantă, ci negreșit ca obligație principală în orice demers menit să ne faciliteze o bună comunicare, în toate împrejurările. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice