Principal și secundar
Numărul 3, 26 ian. - 1 feb. 2022 » La început a fost cuvântul...
Delimitarea celor doi termeni din titlul însemnărilor de față se impune în orice analiză, dar mai ales în materie de economie, fapt ignorat uneori în presa tipărită și audio-vizuală din țara noastră. Astfel, într-un comentariu apărut într-o revistă se afirma că „miezul principal al proiectelor avansate în cadrul PNRR îl constituie măsurile care sunt aferente unei game largi de ținte ecologice”. În afară de faptul că „o gamă largă” de obiective indică o stare de fapt opusă noțiunii de „miez” (adică un element central, de regulă, precis delimitat în timp și spațiu), se impune a constata că această noțiune este echivalentă, în cele mai multe cazuri, cu termenul de „principal”. Când, bunăoară, ne referim la „miezul” unei teme, avem în vedere, implicit, ceea ce acesta prezintă... „principalul”. Oricum, nu există „miez” secundar.
Același cuvânt, pus într-un anumit context, așa cum s-a auzit într-o emisiune radiofonică, indică tot o eroare evidentă: „Textul documentului, deși laconic, prezintă o semnificație cuprinzătoare care are ca miez aproape totalitatea elementelor componente”. Or, așa cum s-a mai arătat, „miezul” indică un element esențial, fundamental și, în consecință, nu vizează totalitatea sau cvasitotalitatea componentelor unui fapt, ale unui obiect, ale unui fenomen etc.
În mod similar, un editorial dintr-o revistă cu profil economic remarca următoarele: „Dacă punem laolaltă nu numai aspectele principale, ci și cele secundare, constatăm că demersurile respectivei firme nu se disipează, întrucât se concentrează pe ceea ce este fundamental”. Aici avem de-a face cu o vădită contradicție, ceea ce este fundamental, respectiv „miezul” nu admite amestecarea „principalului” cu „secundarul”. Valorile sunt diferite, tot așa cum în comunicarea publică se impune evitarea punerii pe același plan a formei cu fondul. Este, în ultimă instanță, o probă de discernământ. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice
Litoralul, o imensă scenă a artei de calitate