Principal și secundar
Numărul 13, 9-15 aprilie 2019 » La început a fost cuvântul...
„Una dintre principalele priorități…”. Așa a început intervenția unui analist la o dezbatere televizată. Evident, dacă avem de-a face cu o „prioritate”, aceea nu poate să fie… „secundară”. Însăși noțiunea de „prioritate” indică, în esența ei, ceva… „principal”. La fel, expresii de genul „protagonistul principal”, „ideea fundamentală principală”, „pilonul principal” au, toate, un iz pleonastic întrucât noțiunile de „protagonist”, „fundamental”, „pilon” și altele asemenea sunt, prin definiție, echivalentul a ceea ce înseamnă „principal”.
Întâlnim, tot în mass-media (fie audio-vizuală, fie tipărită), formulări mai complicate în care, de asemenea, cuvintele „principal” și „secundar” sunt însoțite de sinonime ori sunt utilizate inadecvat și în alte moduri. Vom prezenta, în acest sens, două exemple, dintre cel mai des întâlnite în texte din presă.
„Laitmotivul principal al aserțiunii îl constituie sublinierea performanței deosebite, de prim-plan, obținute de…”. Atât termenul de „laitmotiv”, cât și cel de „performanță” definesc, fără niciun fel de adăugiri, ceea ce este „principal”, „deosebit” sau se situează în „prim-plan”. Al doilea exemplu: „Participanții la manifestare și-au concentrat atenția principală, așa cum era normal, pe alocuțiunile somităților prestigioase care…”. În situația în care „atenția se concentrează” asupra a ceva sau asupra unei persoane, atunci se indică exact elementul „principal” al respectivului gest, fapt ori opțiune. Apoi, calificativul de „somitate” nu admite adjective. Ar fi absurd ca o „somitate” să fie lipsită tocmai de caracteristica ei „principală”, și anume „prestigiul”. În concluzie, dacă este să identificăm ceva „principal” în materie de scris și vorbit, atunci, cu siguranță, grija pentru acuratețea lingvistică și logică nu poate fi considerată drept o preocupare… „secundară”. (T.B.)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice