Principalele modificări și completări ale reglementărilor contabile prevăzute de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 4.160/2015
Numărul 5-6, 26 aprilie - 9 mai 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
Key terms: accounting regulations, Directive 2013/34/EU, amendments and supplements
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 4.160/2015 cuprinde o serie de clarificări și modificări ale Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014 care afectează situațiile financiare ale anului 2015 (primul an pentru care se întocmesc situații financiare conforme cu OMFP nr. 1.802/2014). În cadrul acestui articol vom prezenta și ilustra noile tratamente contabile.
Prevederi privind cazurile în care o societate-mamă trebuie să întocmească situații financiare consolidate în conformitate cu OMFP nr. 1.802/2014
- totalul activelor: 105.000.000 lei (echivalentul a 23.681.717 euro);
- cifra de afaceri netă: 210.000.000 lei (echivalentul a 47.363.435 euro);
- numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.
Un grup întocmește situații financiare anuale consolidate începând cu primul exercițiu financiar în care depășește criteriile de mai sus (două dintre cele trei). Pentru a beneficia de derogarea de la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate, grupul trebuie să înceteze să mai depășească limitele a două dintre cele trei criterii menționate anterior în două exerciții financiare consecutive.
În scopul determinării criteriilor de mărime în funcție de care se stabilește obligația de consolidare se procedează la însumarea indicatorilor referitori la totalul activelor, cifra de afaceri netă și numărul mediu de salariați, aferenți fiecărei entități de consolidat, determinați pe baza ultimelor situații financiare anuale ale acelor entități. Determinarea valorii criteriilor de mărime se bazează pe indicatorii corespunzători societății-mamă și filialelor cuprinse în consolidare (aceștia nu trebuie ajustați în funcție de eliminările de tranzacții în interiorul grupului sau de eliminarea titlurilor deținute de societatea-mamă în filiale).
Tratamentul contabil al schimbării bazei de evaluare în cazul imobilizărilor corporale (trecerea de la reevaluare la cost)
OMFP nr. 1.802/2014 a modificat tratamentul schimbărilor de politici contabile în sensul alinierii acestuia la prevederile standardului internațional IAS 8 Politici contabile, modificări ale estimărilor contabile și erori. Astfel, a fost introdus contul 1173 „Rezultatul reportat provenit din modificările politicilor contabile”, cu ajutorul căruia se contabilizează efectele aferente exercițiilor anterioare celui în care este decisă schimbarea unei politici contabile.
Efectele modificării de politici contabile aferente exercițiului financiar curent se contabilizează pe seama rezultatului perioadei. Ordinul precizează totodată și că, atunci când efectul schimbării politicilor contabile este imposibil de stabilit pentru perioadele trecute, modificarea acestora se efectuează pentru perioadele viitoare, începând cu exercițiul financiar curent și exercițiile financiare următoare celui în care s-a luat decizia modificării lor. Aceste reguli generale nu se aplică însă dacă se schimbă baza de evaluare a imobilizărilor corporale prin trecerea de la reevaluare la cost (OMFP nr. 4.160/2015).
Tratamentul prevăzut de OMFP nr. 4.160/2015 este dependent de politica utilizată pentru transferul rezervei din reevaluare la rezultatul reportat, după cum urmează:
1. Dacă societatea a virat rezerva din reevaluare la rezultatul reportat (sau, anterior adoptării OMFP nr. 1.802/2014, la alte rezerve, conform OMFP nr. 3.055/2009, cu modificările și completările ulterioare) pe măsura amortizării, pentru trecerea de la reevaluare la cost se efectuează înregistrarea:
105 „Rezerve din reevaluare” / analitic distinct | = | 21x Imobilizări corporale | Soldul contului 105 aferent imobilizării respective care nu a fost virat anterior la rezultatul reportat |
2. Dacă societatea virează integral rezerva din reevaluare la rezultatul reportat la sfârșitul duratei de viață utilă (întreaga rezervă din reevaluare înregistrată se află în contul 105), aceasta efectuează următoarele înregistrări ca urmare a schimbării politicii contabile:
105 „Rezerve din reevaluare” / analitic distinct | = | 1175 „Rezultatul reportat reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare” | Corespunzător sumelor care ar fi fost virate la rezultatul reportat dacă entitatea ar fi transferat rezerva din reevaluare pe măsura amortizării |
Și
105 „Rezerve din reevaluare” | = | 21x Imobilizări corporale | Soldul rămas |
În ambele situații, valoarea imobilizării nu trebuie să fie diminuată sub valoarea contabilă netă pe care ar fi avut-o dacă nu era reevaluată. Înregistrările contabile de mai sus se efectuează indiferent de procedeul care a fost utilizat pentru înregistrarea reevaluării în trecut.
Deși OMFP nr. 4.160/2015 nu menționează explicit, deducem, pe cale de consecință, că acest tratament se aplică și în cazul investițiilor imobiliare (pentru care se utilizează politicile contabile specifice imobilizărilor corporale). De asemenea, OMFP nr. 1.802/2014 precizează că, în cazul trecerii de la cost la reevaluare, aplicarea inițială a politicii de reevaluare este tratată ca o reevaluare.
Tratamentul contabil al reducerilor comerciale primite care acoperă în totalitate (100%) contravaloarea bunurilor achiziționate
Potrivit OMFP nr. 1.802/2014, reducerile comerciale înscrise pe factura de achiziție diminuează costul de achiziție al bunurilor. OMFP nr. 4.160/2015 prevede însă un tratament contabil distinct dacă valoarea reducerii acoperă integral contravaloarea bunurilor achiziționate. În acest caz, bunurile primite se înregistrează similar activelor primite cu titlu gratuit, după cum urmează:
1. Dacă bunurile achiziționate cu reducere comercială de 100% sunt stocuri:
3xx Stocuri | = | 7588 „Alte venituri din exploatare” | Valoarea justă a bunurilor primite |
– Implicit, când stocurile se trec pe cheltuieli (cu ocazia consumului sau a vânzării):
6xx Cheltuieli cu stocurile | = | 3xx Stocuri | Valoarea justă |
2. Dacă bunurile achiziționate cu reducere comercială de 100% sunt imobilizări:
2xx Imobilizări | = | 4758 „Alte sume primite cu caracter de subvenții pentru investiții” | Valoarea justă a bunurilor primite |
– Reluarea la venituri a acestui venit în avans:
4758 „Alte sume primite cu caracter de subvenții pentru investiții” | = | 7584 „Venituri din subvenții pentru investiții” | Valoarea justă a bunurilor primite, alocată în funcție de durata de viață utilă rămasă și de metoda de amortizare folosită |
– Concomitent cu amortizarea imobilizărilor:
6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor” | = | 28x Amortizări privind imobilizările | Amortizarea, calculată în funcție de valoarea de intrare (valoarea justă) |
Se observă că rezultatul contabil nu este afectat deoarece suma înregistrată pe cheltuieli (cu amortizarea) este egală cu suma venitului recunoscut prin reluarea venitului înregistrat în avans.
Tratamentul contabil al reducerilor comerciale primite în facturi ulterioare pentru stocuri
Conform OMFP nr. 1.802/2014, reducerile comerciale primite ulterior facturării ajustează costul stocurilor la care se referă, dacă acestea se mai află în gestiune. Dacă stocurile pentru care au fost primite reducerile ulterioare nu mai sunt în gestiune, acestea se evidențiază distinct în contabilitate (în contul 609 „Reduceri comerciale primite”), pe seama conturilor de terți. Deoarece există dificultăți practice privind identificarea stocurilor pentru care se primesc reduceri în facturi ulterioare, OMFP nr. 4.160/2015 clarifică faptul că reducerile primite se reflectă integral în contul 609 atunci când informațiile nu permit corectarea valorii stocurilor:
609 „Reduceri comerciale primite” | = | 401 „Furnizori” | În roșu, valoarea reducerii primite fără TVA |
Contabilizarea reducerilor comerciale primite în facturi ulterioare pentru imobilizări corporale sau necorporale
– La primirea facturii ulterioare de reducere, beneficiarul reducerii înregistrează:
404 „Furnizori de imobilizări” | = | 4758 „Alte sume primite cu caracter de subvenții pentru investiții” | Valoarea reducerii primite fără TVA |
– Pe măsura amortizării imobilizărilor:
6811 „Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor” | = | 28x Amortizări privind imobilizările | Amortizarea, determinată în funcție de valoarea de intrare a imobilizării care nu a fost diminuată cu reducerea de preț |
– Reluarea la venituri a acestui venit în avans:
4758 „Alte sume primite cu caracter de subvenții pentru investiții” | = | 7584 „Venituri din subvenții pentru investiții” | În funcție de durata de viață utilă rămasă și de metoda de amortizare folosită |
– Dacă nu poate fi identificată imobilizarea (corporală sau necorporală) pentru care este primită reducerea comercială în factura ulterioară:
404 „Furnizori de imobilizări” | = | 7588 „Alte venituri din exploatare” | Valoarea reducerii primite fără TVA |
Identificarea costurilor îndatorării și a situațiilor în care capitalizarea este obligatorie
Potrivit OMFP nr. 1.802/2014, dobânda la capitalul împrumutat în legătură cu activele cu ciclu lung de fabricație se capitalizează. Noua politică se aplică pentru capitalizarea costurilor îndatorării aferente activelor cu ciclu lung de fabricație a căror dată de începere a capitalizării este ulterioară datei de 1 ianuarie 2015 (pentru entitățile care nu o utilizau și anterior). OMFP nr. 4.160/2015 subliniază faptul că se capitalizează doar dobânda aferentă activelor cu ciclu lung de fabricație. Prin activ cu ciclu lung de fabricație se înțelege un activ care solicită în mod necesar o perioadă substanțială de timp, respectiv mai mare de un an, pentru a fi gata în vederea utilizării sale prestabilite sau pentru vânzare.
Cheltuielile cu diferențele de curs valutar sunt cheltuieli ale perioadei și se reflectă în contul de cheltuieli 6651 (inclusiv cele aferente împrumuturilor).
Tratamentul acțiunilor primite gratuit ca urmare a încorporării rezervelor sau a primei de emisiune în capitalul social al societății emitente
În acest caz, tratamentul contabil prevăzut de OMFP nr. 4.160/2015 este cel prescris anterior de OMFP nr. 3.055/2009, cu modificările și completările ulterioare.
Societatea care primește gratuit acțiunile (presupunând că acestea sunt deținute, spre exemplu, într-o entitate asociată) efectuează înregistrarea:
262 „Acțiuni deținute la entități asociate” | = | 1068 „Alte rezerve” | Numărul de acțiuni primite x Valoarea lor nominală |
Sumele acumulate în alte rezerve se virează la venituri în momentul vânzării titlurilor:
1068 „Alte rezerve” | = | 768 „Alte venituri financiare” |
Evaluarea venitului în cazul titlurilor dobândite ca urmare a participării la capitalul social al unei societăți cu aport în natură
OMFP nr. 4.160/2015 clarifică modul de evaluare a venitului în cazul aportului în creanțe la capitalul social al altei entități. În această situație se reflectă în contul 768 „Alte venituri financiare” diferența dintre valoarea participațiilor primite ca urmare a participării cu creanțe la capitalul altor entități și valoarea nominală a creanțelor care fac obiectul participației. Diferența dintre valoarea nominală a creanțelor cedate în schimbul titlurilor primite și valoarea mai mică a titlurilor primite, la data dobândirii acelor titluri, se recunoaște pe seama cheltuielilor de exploatare (contul 654 „Pierderi din creanțe și debitori diverși”).
Soluțiile nu sunt coerente în ceea ce privește natura veniturilor înregistrate, deoarece diferența dintre valoarea titlurilor primite ca urmare a participării cu mărfuri la capitalul altor entități și valoarea mărfurilor la data dobândirii acelor titluri este recunoscută pe seama veniturilor din exploatare (contul 758 „Alte venituri din exploatare”). Sumele care au fost reflectate potrivit OMFP nr. 3.055/2009, cu modificările și completările ulterioare, în contul 106 „Rezerve” se reiau la venituri (contul 768) la data scoaterii din evidență a respectivelor titluri.
Evaluarea acțiunilor primite fără plată
OMFP nr. 4.160/2015 clarifică, de asemenea, faptul că acțiunile primite fără plată sunt evaluate la valoarea justă (iar contravaloarea acestora se reflectă cu ajutorul contului 768).
Eliminarea obligației de a efectua transferul de la investiții imobiliare la stocuri (indiferent dacă acestea sunt sau nu amenajate în vederea vânzării)
Ca urmare a modificării introduse de OMFP nr. 4.160/2015, clădirile amenajate în vederea vânzării rămân în categoria investițiilor imobiliare până în momentul vânzării. Anterior emiterii acestui ordin, în cazul clădirilor investiții imobiliare amenajate în vederea vânzării, la demararea lucrărilor de amenajare avea loc transferul de la investiții imobiliare la stocuri, urmând ca la finalizarea acestora să fie reclasificate la investiții imobiliare. OMFP nr. 4.160/2015 elimină obligația de a efectua acest transfer.
Clarificarea faptului că nu fac obiectul actualizării la cursul de închidere nici avansurile în valută acordate entităților afiliate, asociate și entităților controlate în comun, respectiv încasate de la acestea (sunt considerate de asemenea elemente nemonetare)
Potrivit OMFP nr. 1.802/2014, avansurile în valută sunt asimilate elementelor nemonetare (care nu trebuie actualizate la cursul de închidere). Sunt, de asemenea, elemente nemonetare sumele plătite în avans pentru bunuri și servicii (de exemplu, chiria plătită în avans), imobilizările necorporale, stocurile, imobilizările corporale și provizioanele care urmează a fi decontate prin furnizarea unui activ nemonetar. OMFP nr. 4.160/2015 asimilează elementelor nemonetare și avansurile în valută acordate entităților afiliate, asociate și entităților controlate în comun, respectiv încasate de la acestea.
Clarificări privind tratamentul contabil al certificatelor verzi
OMFP nr. 4.160/2015 clarifică faptul că nu se înregistrează plusuri de valoare pentru certificatele verzi amânate la plată reflectate în contul 266 „Certificate verzi amânate” (urmând regula generală de evaluare pentru imobilizări financiare).
Evidențierea în contabilitate a contravalorii certificatelor verzi a căror tranzacționare este amânată se efectuează la data constatării dreptului de a le primi, la valoarea determinată în funcție de numărul de certificate verzi și prețul de tranzacționare al acestora, publicat de operatorul pieței de energie electrică (SC OPCOM SA), astfel:
266 „Certificate verzi amânate” | = | 472 „Venituri înregistrate în avans” / analitic distinct |
La primirea certificatelor verzi amânate, eventualele diferențe dintre valoarea certificatelor verzi reflectată în contul 266 și valoarea acestora la data primirii, determinată în funcție de prețul de tranzacționare de la data primirii, se înregistrează la alte venituri financiare sau alte cheltuieli financiare, astfel:
507 „Certificate verzi primite” | = | % 266 „Certificate verzi amânate” 768 „Alte venituri financiare” |
Dacă valoarea certificatelor verzi evidențiate în contul 266 este mai mare decât valoarea acestora la data primirii, societatea recunoaște o cheltuială financiară:
% 507 „Certificate verzi primite” 668 „Alte cheltuieli financiare” | = | 266 „Certificate verzi amânate” |
La primirea certificatelor verzi, venitul amânat este virat la venitul perioadei:
472 „Venituri înregistrate în avans” / analitic distinct | = | 7411 „Venituri din subvenții de exploatare aferente cifrei de afaceri” |
Tratamentul contabil al titlurilor de stat recunoscute ca imobilizări financiare
OMFP nr. 4.160/2015 conține precizări privind contabilizarea titlurilor de stat recunoscute ca imobilizări financiare. Astfel:
1. Dacă suma plătită la achiziție este mai mare decât suma care urmează să fie rambursată la scadență, achiziția titlurilor se înregistrează astfel:
% 265 „Alte titluri imobilizate” | = | 5121 „Conturi la bănci în lei” | Suma plătită Suma care trebuie rambursată la scadență |
471 „Cheltuieli înregistrate în avans” / analitic distinct | Diferența |
– Amortizarea lineară a diferenței pe perioada deținerii titlurilor de stat:
686 „Cheltuieli financiare privind amortizările, provizioanele și ajustările pentru pierdere de valoare” | = | 471 „Cheltuieli înregistrate în avans” / analitic distinct |
2. Dacă suma plătită la achiziție este mai mică decât suma care urmează să fie rambursată la scadență, cu ocazia achiziției se înregistrează:
265 „Alte titluri imobilizate” | = | % | Suma care trebuie rambursată la scadență |
5121 „Conturi la bănci în lei” | Suma plătită | ||
472 „Venituri înregistrate în avans” / analitic distinct | Diferența |
– Amortizarea lineară a diferenței pe perioada deținerii titlurilor de stat:
472 „Venituri înregistrate în avans” / analitic distinct | = | 786 „Venituri financiare din amortizări și ajustări pentru pierdere de valoare” |
Tratamentul contractelor de fiducie la constituitorul care este sau nu și beneficiar și la beneficiar (sunt introduse conturi specifice și cerințe de prezentare a informațiilor)
OMFP nr. 4.160/2015 introduce prevederi privind contabilizarea contractelor de fiducie, încheiate conform dispozițiilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare. Din perspectiva constituitorului sunt propuse soluții contabile distincte pentru situațiile în care acesta are sau nu calitatea de beneficiar.
În cazul contractelor de fiducie în care constituitorul are și calitatea de beneficiar se consideră că acesta păstrează riscurile și beneficiile aferente masei patrimoniale transferate în fiducie (prin urmare, activele și datoriile rămân în bilanțul său). Sunt prevăzute conturi de venituri și cheltuieli pentru reflectarea în contabilitate a veniturilor și cheltuielilor ocazionate de derularea contractului și lichidarea operațiunii de fiducie.
Constituitorul care nu are și calitatea de beneficiar scoate din evidență activele și datoriile transferate, pe seama contului de profit și pierdere (contul 6511 „Cheltuieli ocazionate de constituirea fiduciei”, respectiv contul 7511 „Venituri ocazionate de constituirea fiduciei”), iar la lichidarea operațiunii de fiducie, evaluează elementele primite la valoarea justă.
Beneficiarul care nu are și calitatea de constituitor recunoaște distinct în contabilitate veniturile transmise de fiduciar. La lichidarea operațiunii de fiducie, beneficiarul evaluează activele primite la valoarea justă.
Prezentarea situațiilor financiare
- Avansurile acordate furnizorilor de imobilizări se prezintă la imobilizări (corporale sau necorporale), deși sunt evidențiate cu ajutorul conturilor 4093 sau 4094.
- În bilanțul entităților mijlocii și mari, precum și în cel al entităților de interes public se prezintă separat investițiile imobiliare, investițiile imobiliare în curs de execuție, activele de explorare și evaluare a resurselor minerale și activele biologice productive.
- Cheltuielile în avans sunt defalcate în funcție de perioada de trecere pe cheltuieli (sub un an și peste un an).
- Subvențiile pentru investiții sunt defalcate în funcție de perioada de reluare la venituri (sub un an și peste un an).
- Sumele reflectate în contul 478 „Venituri în avans aferente activelor primite prin transfer de la clienți” sunt defalcate în funcție de perioada de reluare la venituri (sub un an și peste un an).
- Formulele posturilor bilanțiere E. Active circulante nete și F. Total active minus datorii curente țin cont de aceste defalcări.
- În contul de profit și pierdere, pentru entitățile mici, mijlocii și mari se prezintă distinct veniturile din producția de investiții imobiliare, veniturile din subvenții pentru investiții, veniturile și cheltuielile din reevaluarea imobilizărilor corporale și cheltuielile privind calamitățile și alte evenimente similare. Veniturile din subvenții de exploatare se prezintă la venituri din exploatare (nu se mai deduc din cheltuieli).
- Pentru microentități se prezintă un model simplificat de cont de profit și pierdere.
Alte clarificări prevăzute de acest act normativ includ:
- precizarea expresă a faptului că modificarea duratei de utilizare a imobilizărilor corporale este considerată schimbare de estimare (și, prin urmare, afectează exercițiul schimbării și exercițiile viitoare);
- eliminarea utilizării contului de imobilizări necorporale în curs și pentru cheltuielile de explorare și evaluare a resurselor minerale (similar cazului cheltuielilor de dezvoltare);
- specificarea că entitățile care participă la operațiuni de fuziune/divizare pot repune rezervele pe seama primei de fuziune/divizare (în completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 897/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operațiuni de fuziune, divizare, dizolvare și lichidare a societăților, precum și de retragere sau excludere a unor asociați din cadrul societăților);
- detalii privind aplicarea metodelor directă și indirectă pentru determinarea fluxului net de trezorerie din exploatare;
- precizări privind prezentarea situațiilor financiare atunci când entitatea schimbă perioada de raportare (trece de la an calendaristic la un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic și invers).
- modul în care are loc realizarea rezultatului reportat provenit din utilizarea, la data trecerii la IFRS, a valorii juste drept cost prezumat conform IFRS 1 Adoptarea pentru prima dată a Standardelor Internaționale de Raportare Financiară (contul 1178), fie la sfârșitul duratei de viață utilă a activului corespunzător, fie pe măsura amortizării;
- introducerea de conturi noi pentru reflectarea în contabilitate a operațiunilor de fiducie și pentru investițiile imobiliare în curs.
BIBLIOGRAFIE
- CECCAR (2015), Ghid practic de aplicare a Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, Editura CECCAR, București.
- Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.286/2012 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile societăților comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, publicat în Monitorul Oficial nr. 687/04.10.2012, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, publicat în Monitorul Oficial nr. 963/30.12.2014, cu modificările ulterioare.
- Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 4.160/2015 privind modificarea și completarea unor reglementări contabile, publicat în Monitorul Oficial nr. 21/12.01.2016.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice