CECCAR Business Magazine ❖ Nr. 6, 21-27 februarie 2017 ❖ Expertiza și auditul afacerilor |
![]() a+
a-
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Situații de anulare și redobândire a codului de înregistrare în scopuri de TVA și efectele acestora – partea I –
Dumitru Macedon Motrea, Lucian Cernuşca
REZUMAT Articolul urmărește să pună în evidență o serie de aspecte teoretice și practice privind anularea și redobândirea codului de înregistrare în scopuri de TVA pentru contribuabilii activi fiscal, precum și efectele acestor situații. S-au constatat în practică situații în care unii contribuabili și-au pierdut codul de înregistrare în scopuri de TVA, clienții lor fiind puși în dificultate în cazul desfășurării de tranzacții cu aceștia. Pentru un regim fiscal echitabil, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal vine cu o reparație pentru contribuabilii care își redobândesc codul de înregistrare în scopuri de TVA, prin repunerea în drepturi a acestora în sensul acordării dreptului de deducere pierdut în perioada aferentă anulării codului. Modificarea adusă de OUG nr. 84/2016 le dă contribuabililor care își redobândesc codul de TVA posibilitatea să refactureze cu taxă livrările/prestările efectuate în perioada în care au avut codul anulat. De asemenea, beneficiarii lor vor putea să deducă TVA pentru achizițiile de bunuri/prestări de servicii aferente vânzărilor/prestărilor efectuate în perioada în care furnizorul a avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, în condițiile în care înainte de apariția OUG nr. 84/2016 acest lucru nu era posibil. Termeni-cheie: TVA, OUG nr. 84/2016, anularea codului de TVA, redobândirea codului de TVA, ajustare, drept de deducere Clasificare JEL: M41, K34 ➔ Situații de anulare și redobândire a codului de înregistrare în scopuri de TVA Art. 316 alin. (11) din Codul fiscal reglementează situațiile în care organele fiscale competente le pot anula contribuabililor înregistrarea în scopuri de TVA. Alin. (12) al aceluiași articol pune în evidență cazurile în care persoanele impozabile cărora li s-a anulat codul de TVA și-l pot redobândi. Atunci când un contribuabil al cărui cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat îndeplinește condițiile de reactivare, respectiv dacă a încetat situația care a condus la anulare, acesta poate solicita reînregistrarea prin depunerea unei cereri la organul fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat. Organul fiscal competent verifică dacă sunt îndeplinite condițiile de reactivare, respectiv dacă a încetat situația care a condus la anularea codului de înregistrare în scopuri de TVA. Rezultatele analizei efectuate se înscriu într-un referat, iar pe baza acestuia se întocmește decizia de reactivare. Pe lângă anularea din oficiu a codului de înregistrare în scopuri de TVA în momentul în care este declarat inactiv conform Codului de procedură fiscală, contribuabilul poate rămâne fără cod de TVA și în situațiile prezentate mai jos:
Ca o noutate, prin OUG nr. 84/2016 s-a eliminat situația de anulare a codului de înregistrare în scopuri de TVA dacă persoanele impozabile intră în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerțului potrivit legii. ➔ Efectele anulării codului de înregistrare în scopuri de TVA Efectele anulării codului de TVA sunt prevăzute la art. 11 alin. (8) și (9) din Codul fiscal și sunt prezentate schematic mai jos: În practică pot fi întâlnite situații în care entitățile consideră că este mai avantajos pentru ele să nu fie plătitoare de TVA. În cazul în care o entitate are în vedere această decizie, art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal îi dă posibilitatea să se retragă prin opțiune din evidența plătitorilor de taxă pe valoarea adăugată, efectele ulterioare anulării codului de TVA fiind următoarele: ➔ Efectele redobândirii codului de înregistrare în scopuri de TVA Efectele redobândirii codului de înregistrare în scopuri de TVA sunt prevăzute la art. 11 alin. (8) și (9) din Codul fiscal și sunt prezentate schematic mai jos: ➔ Ajustarea TVA a) În cazul persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA a fost anulată de organele fiscale competente conform art. 316 alin. (11) lit. a)-e) și h) din Codul fiscal, nu se fac ajustări ale taxei aferente serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor și activelor corporale fixe în curs de execuție (adică a bunurilor care nu reprezintă bunuri de capital). b) Entitatea al cărei cod de TVA este anulat la cerere în vederea aplicării regimului special de scutire conform art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal (nu depășește pragul de 220.000 lei) este obligată să ajusteze suma taxei deduse pentru bunurile de capital, mijloacele fixe, obiectele de inventar și mărfurile achiziționate, existente în sold/stoc la data anulării codului de înregistrare în scopuri de TVA. De asemenea, ajustarea se efectuează și pentru serviciile neutilizate. Exemplul 1 La data de 26.01.2017, entitatea X achiziționează de la entitatea Y mărfuri în sumă de 10.000 lei + TVA 19%. Ambele societăți sunt persoane impozabile care au ca perioadă fiscală trimestrul calendaristic. Organele fiscale competente au anulat înregistrarea în scopuri de TVA a entității X în baza art. 316 alin. (11) lit. e) din Codul fiscal, decizia de anulare fiindu-i comunicată acesteia la 01.02.2017. La data de 03.02.2017, entitatea X îi vinde mărfurile entității Z pentru suma de 11.000 lei + TVA 19%. Ne propunem să prezentăm tratamentul TVA în cazul entității X. a) Achiziționarea mărfurilor de la entitatea Y:
b) Achitarea datoriei față de furnizor:
c) Vânzarea mărfurilor entității Z:
Entitatea X are obligația să colecteze TVA în sumă de 2.090 lei și va utiliza în acest sens contul 446 „Alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate”. În ceea ce privește emiterea acestei facturi, entitatea X va evidenția distinct valoarea taxei, la fel ca înainte de anularea codului de TVA. Nu se va completa pe factura emisă codul de identificare fiscală al entității X cu simbolul RO, dar opțional se poate înscrie pe aceasta o informație cu privire la anularea codului de TVA. d) Încasarea facturii:
e) Achitarea TVA colectate:
f) Descărcarea gestiunii de mărfurile vândute:
Remarcă: 1. Întrucât înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată de organele fiscale competente conform art. 316 alin. (11) lit. e) din Codul fiscal, entitatea X nu face ajustări ale taxei aferente achiziției de mărfuri din data de 26.01.2017 (pct. 78 alin. (9) din Normele metodologice date în aplicarea art. 304 din Codul fiscal). 2. Entitatea X are următoarele obligații:
Exemplul 2 La data de 24.02.2017, entitatea X achiziționează de la entitatea Y mărfuri în sumă de 3.000 lei + TVA 19%. Ambele societăți sunt persoane impozabile care au ca perioadă fiscală trimestrul calendaristic. Organele fiscale competente au anulat înregistrarea în scopuri de TVA a entității X în baza art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, decizia de anulare fiindu-i comunicată acesteia la 01.03.2017. La data de 03.03.2017, entitatea X îi vinde mărfurile entității Z pentru suma de 4.165 lei. Ne propunem să prezentăm tratamentul TVA în cazul entității X. a) Achiziționarea mărfurilor de la entitatea Y:
b) Achitarea datoriei față de furnizor:
c) La momentul primirii deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, mărfurile achiziționate la data de 24.02.2017 se află în stoc. Entitatea X, al cărei cod de TVA este anulat la cerere conform art. 316 (11) lit. g) din Codul fiscal (nu depășește pragul de 220.000 lei), este obligată să ajusteze taxa dedusă aferentă acestei achiziții:
sau
d) Vânzarea mărfurilor entității Z:
e) Încasarea facturii:
f) Descărcarea gestiunii de mărfurile vândute:
Exemplul 3 La data de 28.06.2016, entitatea X achiziționează de la entitatea Y o clădire nouă în sumă de 300.000 lei + TVA 20% și de la entitatea Z un utilaj la costul de 60.000 lei + TVA 20%. Toate cele trei societăți sunt persoane impozabile care au ca perioadă fiscală trimestrul calendaristic. Clădirea se amortizează liniar în 30 de ani, iar utilajul, în 8 ani. Organele fiscale competente au anulat înregistrarea în scopuri de TVA a entității X în baza art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, decizia de anulare fiindu-i comunicată acesteia la 01.02.2017. La data de 01.02.2018, entitatea X redobândește codul de înregistrare în scopuri de TVA în baza art. 316 alin. (12) din Codul fiscal. Ne propunem să prezentăm tratamentul TVA în cazul entității X. a) Achiziționarea clădirii de la entitatea Y:
b) Achitarea datoriei față de furnizor:
c) Achiziționarea utilajului de la entitatea Z:
d) Achitarea datoriei față de furnizor:
e) Înregistrarea amortizării lunare a clădirii:
Amortizarea cumulată pe perioada 01.07-31.12.2016 se ridică la suma de 5.000 lei, iar valoarea rămasă a clădirii la sfârșitul anului 2016 este de 295.000 lei. f) Înregistrarea amortizării lunare a utilajului:
Amortizarea cumulată pe perioada 01.07-31.12.2016 se ridică la suma de 3.750 lei, iar valoarea rămasă a utilajului la sfârșitul anului 2016 este de 56.250 lei. g) Organele fiscale competente au anulat înregistrarea în scopuri de TVA a entității X în baza art. 316 (11) lit. h) din Codul fiscal, decizia de anulare fiindu-i comunicată acesteia la data de 01.02.2017. Potrivit art. 305 din același act normativ, entitatea X face ajustări ale TVA aferente achizițiilor efectuate la 28.06.2016. g1) Ajustarea taxei deduse la achiziția clădirii: – Ajustarea TVA în favoarea statului pentru primul an din cei 19 ani rămași, în sumă de 3.000 lei (60.000 lei x 1 an/20 ani): Ajustarea se face în cadrul perioadei de ajustare pentru o douăzecime din taxa dedusă inițial, pentru fiecare an în care apare o modificare a destinației de utilizare. Perioada de ajustare a TVA pentru clădirea achiziționată este de 20 de ani, cu începere de la data de 01.01.2016 și până la finalul anului 2035 inclusiv. Înregistrarea în contabilitate se efectuează după cum urmează:
g2) Ajustarea taxei deduse la achiziția utilajului: – Ajustarea TVA în favoarea statului pentru primul an din cei 4 ani rămași, în sumă de 2.400 lei (12.000 lei x 1 an/5 ani): Ajustarea se face în cadrul perioadei de ajustare pentru o cincime din taxa dedusă inițial, pentru fiecare an în care apare o modificare a destinației de utilizare. Perioada de ajustare a TVA pentru utilajul achiziționat este de 5 ani, cu începere de la data de 01.01.2016 și până la sfârșitul anului 2020 inclusiv. Înregistrarea în contabilitate se efectuează după cum urmează:
h) La data de 01.02.2018, entitatea X redobândește codul de înregistrare în scopuri de TVA în baza 316 alin. (12) din Codul fiscal. Ca urmare a redobândirii dreptului de deducere, ca efect al reînregistrării în scopuri de TVA, entitatea X nu mai trebuie să efectueze în continuare ajustări ale taxei pe valoarea adăugată aferente achizițiilor. Va urma... BIBLIOGRAFIE
|