MyWIZ, secretul contabililor de succes
Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor acordată de ANAF, publicată în Monitorul Oficial

Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor acordată de ANAF, publicată în Monitorul Oficial

Numărul 39, 20-26 oct. 2021  »  Curier legislativ

În Monitorul Oficial nr. 998 din 19 octombrie 2021 a fost publicat Ordinul nr. 1.233/2021 al ministrului Finanțelor pentru aprobarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației. Prin actul normativ se stabilește procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor cu privire la problematica din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, precum și cea în domeniul tehnologiei informației, atât la cererea contribuabililor, cât și din oficiu.

În ceea ce privește îndrumarea și asistența contribuabililor din oficiu, aceasta se realizează prin orice instrument aflat la dispoziția organului fiscal, cum ar fi: elaborarea și distribuirea de materiale informative (ghiduri, broșuri, pliante, afișe și altele asemenea), inițierea unor comunicate de presă, publicarea de comunicate, organizarea de întâlniri de lucru cu grupuri de contribuabili/plătitori, educație fiscală, campanii de informare desfășurare în colaborare cu alte instituții publice privind diverse acțiuni/tematici fiscale, furnizarea de informații în cadrul emisiunilor informative ale posturilor de radio și televiziune, organizare de sesiuni de informare pe pagina oficială a ANAF, deschisă pe website-ul rețelei de socializare, publicarea materialelor informative pe site-ul ANAF etc.

Pentru instituirea unui canal unic de comunicare a modului de soluționare a cererilor adresate de contribuabili fie organului fiscal central, fie Ministerului Finanțelor, prin noul ordin se stabilesc următoarele:  sfera activității de îndrumare și asistență a contribuabililor de către organul fiscal central; ▪ categoriile de informații pe care organul fiscal central nu este obligat să le ofere contribuabililor; ▪ structurile din cadrul organului fiscal central care acordă îndrumare și asistență contribuabililor; ▪ modalitățile prin care organul fiscal central acordă îndrumare și asistență contribuabililor la cererea acestora: direct la sediul unității fiscale, în scris, prin e-mail, telefon sau prin  „Spațiul privat virtual”; ▪ structura căreia contribuabilii trebuie să adreseze cererile lor pentru ca acestea să nu fie considerate ca fiind depuse eronat; ▪ procedura de consultare graduală a structurilor de îndrumare și asistență ale organului fiscal central în cazul în care contribuabilii consideră că răspunsurile primite nu clarifică aspectele semnalate; ▪ procedura de soluționare de către MF a cererilor adresate direct de contribuabili, fără a se adresa, în prealabil, organului fiscal central; ▪ procedura de soluționare de către MF a cererilor adresate de organul fiscal central; ▪ obligația organului fiscal central sau a MF, după caz, de a înștiința contribuabilii asupra modului de soluționare a cererilor depuse de aceștia.

Reprezentanții MF precizează că procedura de soluționare de către Ministerul Finanțelor a cererilor cu privire la problematica fiscală, nefiscală și contabilă are în vedere: ▪ realizarea unei consultări graduale a structurilor de îndrumare și asistență a contribuabililor. Astfel cererile adresate de contribuabil dar și de structurile teritoriale ale ANAF, în mod direct Ministerului Finanțelor, sunt transmise la organul fiscal competent în vederea soluționării sau restituite la emitent, după caz; ▪ reglementarea unei proceduri de soluționare a cererilor contribuabililor care au parcurs întreaga procedură și care consideră că răspunsurile primite nu clarifică aspectele semnalate, inclusiv cu sesizarea Comisiei fiscale centrale în cazul în care există puncte de vedere divergente între direcțiile din Ministerul Finanțelor sau între Ministerul Finanțelor și ANAF.

Potrivit reprezentanților Ministerului Finanțelor, mecanismul de soluționare a cererilor de asistență creează premisele îmbunătățirii legislației din domeniul fiscal, având drept consecință asigurarea stabilității și predictibilității normelor legale incidente domeniului, precum și simplificarea regulilor fiscale, ceea ce conduce la creșterea gradului de conformare a contribuabililor.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.