Producătorii și comercianții de băuturi sunt așteptați să se înregistreze în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR)
Telex » Știri 30 decembrie 2022
RetuRO Sistem Garanție Returnare, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), anunță producătorii, importatorii și comercianții de băuturi că a început înregistrarea în baza de date a sistemului, etapa preliminară intrării în funcțiune a SGR, unul dintre cele mai importante proiecte de economie circulară din România, conform unui comunicat de presă citat de Agerpres. Astfel, toate societățile comerciale din România care au calitatea de producători, importatori sau comercianți de produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 l și 3 litri, precum și companiile din industria ospitalității ce comercializează aceste produse, au obligația legală, conform HG nr. 1074/2021, să se înregistreze online, în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare, pe site-ul www.returosgr.ro.
Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) este conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosință pentru a fi reciclate, contribuind, în acest fel, la creșterea cantității și a calității materialelor colectate pentru reciclare.
„Intrăm aacum în faza preliminară intrării în funcțiune a Sistemului de Garanție-Returnare în România și facem apel la toți producătorii, importatorii și comercianții de băuturi să demareze cât mai repede înregistrarea online, pe www.returosgr.ro, astfel încât să poată finaliza întregul proces până la data de 28 februarie, anul viitor. Începând de aacum și până la închiderea procesului de înregistrare, vom desfășura o serie de activități de informare și le vom oferi suport pentru finalizarea cu succes a acestei etape. Este foarte important ca toate companiile vizate să introducă în sistem toate datele solicitate cu o acuratețe cât mai mare. Reamintim faptul că datele culese în această etapă preliminară sunt esențiale pentru configurarea sistemului în raport cu nevoile reale de colectare a ambalajelor la nivel teritorial. Sistemele de garanție-returnare s-au dovedit un succes în țări din întreaga lume, inclusiv în 12 țări din Europa, iar în cazul României un astfel de model va contribui decisiv la atingerea țintelor de reciclare stabilite la nivelul Uniunii Europene. Implementarea cu succes a unui astfel de sistem depinde de fiecare dintre noi, fie că suntem producători, importatori, comercianți, operatori în domeniul HoReCa sau simpli consumatori. De noi toți depinde să facem primul PAS spre o Românie mai curată, în care ambalajele devin resurse”, a declarat Gemma Webb, CEO și președinte al Directoratului RetuRO Sistem Garanție Returnare.
Producătorii de băuturi, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligați să realizeze obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, primul pas pentru atingerea acestor ținte fiind înregistrarea în sistem și încheierea contractului cu RetuRO. Aceștia nu vor mai putea să-și vândă produsele consumatorilor din România dacă nu s-au înregistrat în prealabil în baza de date a SGR.
Conform comunicatului, este considerat producător sau importator în scopul SGR orice persoană juridică ce produce și introduce pe piața din România produse SGR ori importă sau achiziționează intracomunitar aceste produse și le introduce pe piața românească.
Comercianții de băuturi, precum și companiile care activează în domeniul ospitalității (HoReCa), vor fi responsabili să se asigure că băuturile pe care le vând pe piața românească provin de la un producător înregistrat în SGR și vor percepe o garanție de 0,50 lei la vânzarea fiecărei băuturi. De asemenea, comercianții trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor de băuturi, în cadrul cărora să ofere serviciul de preluare a ambalajelor și returnare a garanției către consumatori. Primul pas pentru îndeplinirea responsabilităților legale este înregistrarea în baza de date a SGR.
De asemenea, este considerat comerciant în scopul SGR orice persoană juridică ce desfășoară activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali, inclusiv activități din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unități care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi.
Procedura de înregistrare este una simplă. Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei și datele de contact ale persoanei desemnate în relația cu administratorul SGR. După activarea contului, persoana desemnată în relația cu administratorul SGR va completa toate informațiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale. După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR - completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată, tot prin intermediul portalului RetuRO. Ulterior înregistrării, se va trece la următoarea etapă, semnarea contractului cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanție Returnare, de asemenea pe site-ul returosgr.ro.
Neînregistrarea în baza de date operată de administratorul SGR atrage după sine o amendă între 20.000 și 40.000 lei. Producătorii, importatorii și comercianții sunt așteptați să se înregistreze până pe data de 28 februarie 2023.
RetuRO Sistem Garanție Returnare oferă pe toată perioada înscrierii asistență prin call center, la numărul de telefon: 021.207.00.09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 - 18:00, cu excepția sărbătorilor legale.
Sistemul Garanție-Returnare va deveni funcțional începând cu 30 noiembrie 2023, iar consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi. SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanție de 0,50 lei atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi condiționat de prezentarea bonului fiscal.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice