Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Proiect de modificare a Codului fiscal: majorarea plafonului de scutire pentru întreprinderile mici

Proiect de modificare a Codului fiscal: majorarea plafonului de scutire pentru întreprinderile mici

Numărul 7, 28 feb. - 6 mar. 2017  »  Curier legislativ

Micile întreprinderi ar urma să beneficieze de majorarea plafonului de scutire până la care acestea pot efectua operaţiuni fără obligaţia de a plăti TVA, potrivit unei iniţiative legislative de modificare a Codului fiscal, depusă, săptămâna trecută, la Senat. Conform prevederilor proiectului normativ, plafonul pentru care se poate aplica regimul special de scutire pentru întreprinderile mici ar urma să fie majorat de la 220.000 lei (65.000 euro la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderării) la 300.000 lei (88.500 euro – curs BNR la data aderării). Prezentăm, în cele ce urmează, prevederile proiectului legislativ, precum şi expunerea de motive ce îl însoţeşte.

Astfel, conform iniţiativei legislative, articolul 310 alin. (1) din Codul fiscal ar urma să aibă următorul cuprins: „Persoana impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) lit. a), a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 88.500 euro, al cărui echivalent în lei se stabileşte la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României la data aderării şi se rotunjeşte la următoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxă, denumită în continuare regim special de scutire, pentru operaţiunile prevăzute la art. 268 alin. (1), cu excepţia livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b)”.

După cum se precizează în expunerea de motive ce însoţeşte iniţiativa legislativă, majorarea plafonului va conduce la „posibilitatea unei categorii mai mari de contribuabili să opteze pentru a nu se înregistra ca plătitori de TVA, în condiţiile în care calitatea de plătitor implică o serie de obligaţii care conduc la creșterea sarcinilor administrative a contribuabililor, precum și a costurilor acestora”.

De asemenea, proiectul legislativ prevede şi reguli referitoare la aplicarea regimului special de scutire prevăzut la articolul 310 din Codul fiscal. Astfel, potrivit documentului citat, persoanele impozabile înființate anterior anului 2017 ar urma să fie obligate să solicite înregistrarea în scopuri de TVA dacă depășesc plafonul de 220.000 lei în perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2017. În cazul în care nu vor depăși plafonul amintit în această perioadă, acestea trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA dacă depăşesc plafonul de 300.000 lei până la 31 decembrie 2017. La determinarea acestui plafon se va lua în calcul şi cifra de afaceri realizată în primele două luni ale anului 2017.

Pentru persoanele impozabile înregistrate între 1 ianuarie și 28 februarie 2017, proiectul legislativ prevede că acestea „au obligaţia solicitării înregistrării în scopuri de TVA (…) dacă depăşesc în perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2017 plafonul de 220.000 lei”. În cazul în care nu au depăşit în această perioadă plafonul de 220.000 lei, aceste firme vor fi obligate să solicite înregistrarea în scopuri de TVA dacă depăşesc plafonul de 300.000 lei până la 31 decembrie 2017, conform documentului amintit. De asemenea, persoanele impozabile înfiinţate începând cu 1 martie 2017 vor avea obligaţia solicitării înregistrării în scopuri de TVA dacă depăşesc plafonul de 300.000 lei în perioada martie-decembrie 2017.

Proiectul legislativ introduce şi o excepţie de la aceste prevederi, pentru persoanele impozabile pentru care obligația solicitării înregistrării în scopuri de TVA ar interveni începând cu data de 1 martie 2017. Acestea nu trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA decât în situația în care vor depăși plafonul de 300.000 lei până la 31 decembrie 2017.

Totodată, în proiectul amintit se prevede că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în lunile ianuarie-februarie 2017, ca urmare a depășirii plafonului de scutire, pot solicita, începând cu 1 martie, scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, în vederea aplicării regimului special de scutire, cu condiția ca la data solicitării să nu fi depășit plafonul de 300.000 lei.

Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA anterior anului 2017 pot solicita scoaterea din evidența plătitorilor de TVA, se arată în proiectul legislativ, dacă nu au depășit, în anul precedent (2016), plafonul de 220.000 lei şi pe cel de 300.000 lei, până la data solicitării scoaterii din evidenţă. Acestea vor putea solicita scoaterea din evidenţă începând cu 1 martie 2017.

Totodată, proiectul legislativ prevede aplicarea unei cote de TVA de 0% pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii precum cele din domeniul serviciilor sociale şi agriculturii, serviciile de difuzare a publicităţii prin mass-media. Potrivit prevederilor documentului citat, articolul 291 din Codul fiscal ar urma să fie completat cu un nou alineat, (31), având următorul cuprins:

„Cota redusă de 0% se aplică asupra bazei de impozitare pentru următoarele livrări de bunuri şi prestări de servicii:
  1. livrarea locuinţelor, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către persoane fizice. Terenul pe care este construită locuinţa include şi amprenta la sol a locuinţei;
  2. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi pensionari;
  3. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap;
  4. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenţionată unor persoane sau familii a căror situaţie economică nu le permite accesul la o locuinţă în proprietate sau închirierea unei locuinţe în condiţiiile pieţei;
  5. serviciile de difuzare de publicitate prin mass-media;
  6. livrarea de îngrăşăminte şi de pesticide utilizate în agricultură, seminţe şi alte produse agricole destinate însămânţării sau plantării, precum şi prestările de servicii de tipul celor specifice utilizate în sectorul agricol, prevăzute prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.”

Astfel, prin proiectul legislativ, se urmăreşte „sprijinirea sectorului serviciilor sociale, prin reducerea cotei de TVA de la 5% la 0% pentru clădirile utilizate în scopuri sociale, precum și facilitarea accesului populaţiei la o locuinţă fără suportarea TVA”, se arată în expunerea de motive ce însoţeşte proiectul. În ceea ce priveşte reducerea TVA pentru livrarea de îngrăşăminte şi de pesticide utilizate în agricultură, precum şi prestările de servicii specifice sectorului agricol, aceasta este motivată prin faptul că va contribui „la reducerea rambursărilor de TVA datorate în principal aplicării taxării inverse pentru livrarea unor produse agricole și îmbunătăţirea fluxurilor financiare în acest sector”.

Reamintim că în prezent se aplică o cotă redusă de TVA de 9% pentru serviciile din sectorul agricol menţionate mai sus, iar pentru difuzarea de publicitate prin mass-media este valabilă cota standard de 19%. Iniţiativa legislativă va fi dezbătută la Senat, ca primă Cameră sesizată.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.