Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a Programului IMM INVEST ROMÂNIA, în consultare publică pe site-ul MFP
Telex » Știri 2 septembrie 2020
Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat pe site-ul instituţiei, pentru consultare, un proiect de Hotărâre pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a OUG nr.110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin HG nr.282/2020. Potrivit iniţiatorilor proiectului, principalele modificări propuse au în vedere transpunerea și corelarea la nivelul normelor de aplicare aprobate prin HG nr.282/2020, cu modificările și completările ulterioare, a modificărilor efectuate la nivelul OUG nr.110/2017, care au format obiectul de reglementare a OUG nr.143/2020, și care au avut în vedere implementarea la nivelul programului a modificărilor schemei de ajutor de stat instituită prin Programul IMM – Invest aprobate de Comisia Europeana, care a emis decizia de autorizare C92020 5555 din 7 august 2020.
Intervențiile legislative propuse vizează, după cum se precizează în Nota de fundamentare a proiectului, următoarele aspecte detaliate la nivelul normelor de aplicare a Programului IMM INVEST ROMÂNIA:
▪ modificarea titlului actului normativ, în concordanță cu modificările aduse titlului normei primare, astfel: HOTĂRÂRE pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie – IMM INVEST ROMÂNIA;
▪ modificarea perioadei de subvenționare a dobânzii pentru o perioadă fixă de 8 luni, astfel încât și IMM-urile care au accesat Programul într-o etapă ulterioară să beneficieze de aceleași avantaje precum cele acceptate în prima etapă;
▪ introducerea unor reglementări care detaliază modul în care microîntreprinderile și întreprinderile mici pot opta pentru creditele/liniile de credit pentru finanțarea capitalului de lucru cu valori de până la 500.000 lei, respectiv 1.000.000 lei, sau pentru creditele/liniile de credit pentru finanțarea capitalului de lucru în valoare de maximum 5.000.000 lei, cu posibilitatea cumulului până la limita plafonului de cumul de 10.000.000 lei;
▪ corelarea la nivelul normelor de aplicare a eliminării dispozițiilor care instituiau obligativitatea beneficiarilor de a accesa o singură dată în aplicația electronică aferentă Programului ca urmare a creării în legislația primară a posibilității de a solicita mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru;
▪ acomodarea la nivelul normelor a dispozițiilor din OUG nr.143/2020 care au modificat valabilitatea schemei de ajutor de stat în sensul în care perioada de selecție a beneficiarilor și de emitere a scrisorilor de garanție/acorduri de finanțare va fi până la 31 decembrie 2020, iar perioada în care se poate efectua plata grantului va fi cuprinsă între data operaționalizării programului şi data de 31 octombrie 2021, inclusiv;
▪ introducerea la nivelul normelor a unor precizări care organizează aplicarea normei primare referitoare la instituirea ipotecii legale în cazul în care prin program se finanțează o investiție imobiliară, iar terenul pe care se construiește activul finanțat prin creditul garantat în cadrul programului se află în proprietatea beneficiarului. În această situație, pentru a se asigura posibilitatea efectivă de recuperare a valorii de executare a garanțiilor prin executare silită imobiliară, în baza contractului de garantare se va institui ipoteca legală asupra terenului şi construcției viitoare, finanțate prin program, după ce, în prealabil, a fost notată autorizaţia de construire în cartea funciară a terenului, valabilă până la îndeplinirea tuturor obligaţiilor beneficiarului faţă de finanţator, urmând ca ipoteca legală de rang I să se extindă asupra construcţiei finalizate. De asemenea, în situația primirii de către instituția de credit a respingerii cererii de plată de către FNGCIMM, se reglementează posibilitatea radierii din cartea funciară a ipotecii legale constituite în favoarea statului român, concomitent cu înscrierea ipotecii legale în favoarea instituției de credit;
▪ pentru evitarea paralelismelor legislative, se propune eliminarea dispoziției referitoare la plafonul total al garanțiilor care pot fi emise în anul 2020 în cadrul programului, în condițiile aprobării acestuia prin OUG nr.143/2020;
▪ pentru facilitarea digitalizării fluxului de acordare a garanțiilor în cadrul programului, se propune introducerea unor dispoziții potrivit cărora documentele semnate electronic sunt transmise sub forma unui fișier pdf cu .xml ataşat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă, conform legii. Prin adoptarea modificărilor propuse, se urmărește fluidizarea procesului de analiză în vederea acordării garanţiilor în cadrul Programului IMM INVEST, precum şi pentru reducerea timpului de staţionare a documentaţiilor de garantare;
▪ pentru a asigura o monitorizare eficientă a destinației creditului, sunt necesare unele clarificări privind efectuarea de trageri din linia de credit pentru finanţarea cheltuielilor aferente capitalului de lucru necesar în vederea desfăşurării activităţii, fără a depăşi valoarea liniei de credit aprobate și cu autorizarea de către instituţia de credit a tragerilor din plafon aferente primei utilizări, ținând cont de caracteristicile liniilor de credit (plafon de tip revolving), care au de cele mai multe ori și instrumente de plată de tip card atașate;
▪ clarificarea unor aspecte izvorâte din practică referitoare la încheierea polițelor de asigurare, în special cu privire la asigurarea bunurilor viitoare (neintrate în proprietatea beneficiarului/nelivrate la acordarea efectivă a finanțării garantate), prin introducerea unor dispoziții legale conform cărora instituţia de credit are obligaţia de a solicita beneficiarului finanţării garantate, asigurarea pentru toate riscurile a tuturor bunurilor imobile/mobile asigurabile admise pentru garantarea creditului, inclusiv a activelor finanţate din credit, potrivit normelor interne proprii, pe toată durata finanțării garantate, la valoarea acceptată de o societate de asigurare, dar nu mai puţin decât valoarea de piață comunicată de instituţia de credit prin solicitarea de garantare. În caz de nerespectare de către beneficiar a obligaţiei de asigurare a bunului, Finanţatorul are dreptul, fără a fi obligat, să procedeze la asigurarea acestuia pe cheltuiala proprie şi să recupereze cheltuielile respective de la beneficiar, iar în acest scop va avea dreptul de debitare directă a tuturor conturilor beneficiarului deschise la Finanţator. Totodată, se propune corelarea acestor cerințe, cu documentele solicitate la plata garanției.
Proiectul de HG şi Nota de fundamentare pot fi consultate pe site-ul MFP, la rubrica Transparenţă decizională.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial