MyWIZ, secretul contabililor de succes
Proiectul Legii bugetului pe anul 2021, lansat în consultare publică pe site-ul MF

Proiectul Legii bugetului pe anul 2021, lansat în consultare publică pe site-ul MF

Telex » Știri 12 februarie 2021  

Bugetul a fost construit pe o creştere economică de 4,3%

Ministerul Finanţelor (MF) a publicat pe site-ul instituţiei, pentru consultare, proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2021. Potrivit documentului, bugetul de stat se stabilește la venituri în sumă de 174.102 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 318.456,6 milioane lei credite de angajament și în sumă de 261.451,7 milioane lei credite bugetare, cu un deficit de 87.349,7 milioane lei.

Potrivit Raportului privind situaţia macroeconomică pe anul 2021 şi proiecţia acesteia pe anii 2022-2024, proiectul de buget este configurat pe un cadru economic cu o creștere economică de 4,3% prevăzută pentru anul 2021, cu un vârf în anul 2023 de 5% și un ritm mediu anual de 4,9% pe întreg orizontul 2022-2024, mai mare comparativ cu cea estimată a fi înregistrată la nivelul țărilor UE (4,2% la nivelul zonei euro și 4,1% pe total UE, estimată pentru anul 2021, conform prognozei de toamnă a UE). „În condițiile unui cadru internațional și intern dificil marcat de criza pandemică, România are o viziune de politici fiscale și bugetare care să permită recuperarea contracției economice din anul 2020 și să potențeze și să mențină creșterea economică la un nivel de peste 4% pe orizontul de referință,  fiind conștientă că  trebuie să utilizeze toate pârghiile pentru a pregăti economia să facă față unor eventuale șocuri viitoare”, precizează MF.

Între obiectivele politicii fiscal bugetare pe anul 2021 și orizontul 2022-2024 se numără:

susținerea unei creșteri economice inteligente, sustenabile și incluzive pe orizontul de referință, finanțarea schemelor de ajutor de stat  prin măsuri de înlăturare a efectelor crizei  pandemice generate de Covid-19 care țintesc populația și agenții economici;

Realizarea graduală a consolidării fiscale prin măsuri care să permită atingerea  țintei de deficit prevazută de regulamentele europene  pâna la sfârșitul orizontului de prognoză, respectiv anul 2024 ;

Reforma, prioritizarea și programarea multianuală a investitiilor publice prin creșterea aportului fondurilor europene cu  efect multiplicator şi aport direct la formarea brută de capital fix;

Crearea unei politici fiscale predictibile  pentru susținerea și adaptarea  mediului de afaceri la provocările ridicate de criza sanitară,  simplificarea fiscalității și fluidizarea proceselor interne,  pentru a crea  premisa unei creșteri economice durabile;

▪ Dezvoltarea şi diversificarea instrumentelor de management ale datoriei publice pentru menținerea  datoriei publice la un nivel sustenabil;

Eficientizarea calitativă a cheltuielilor publice printr-un pachet susținut  de reforme  în domeniul cheltuielilor de personal, al pensiilor, precum și asupra operatorilor economici așa cum sunt definiți în OG nr.26/2013.

Între măsurile avute în vedere pentru anul în curs se numără:

menținerea cuantumului brut al salariilor de bază/soldelor de funcţie/salariilor de funcţie /indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, precum și a indemnizațiilor aferente funcțiilor de demnitate publică și funcțiilor asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, la nivelul acordat pentru luna decembrie 2020;

menținerea cuantumului sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2020, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții;

menținerea cuantumului indemnizației de hrană la nivelul stabilit pentru anul 2020;

neacordarea de premii și a indemnizaţiei de vacanţă prevăzută de Legea-cadru nr. 153/2017;

compensarea orelor suplimentare pentru personalul bugetar numai cu timp liber corespunzător; pentru polițiști și cadre militare se mențin reglementările din anii anteriori care vizează acordarea drepturilor salariale pentru activitatea desfășurată în zilele de sărbători legale;

prelungirea folosirii voucherelor de vacanță emise în anul 2019 și anul 2021 până la sfârșitul anului 2021 și suspendarea emiterii de vouchere de vacanță pentru anul 2021 de către autoritățile și instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, precum și serviciile publice autonome de interes naţional, cu personalitate juridică, reglementate prin Legea nr.41/1994;

studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior acreditate, în vârstă de până la 26 de ani, beneficiază de tarif redus cu 50% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, transport intern feroviar la toate categoriile de trenuri  și naval. Studenții orfani sau proveniți din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport.

Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2021, Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021, anexele şi documentele însoţitoare pot fi consultate pe site-ul Ministerului Finanţelor, la rubrica Transparenţă decizională.



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.