Proiectul Pașaport de Export, derulat de CNIPMMR – creșterea competitivității prin inovare pe termen mediu și lung
Numărul 6, 18-24 feb. 2020 » Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor
Dobândirea de competențe suplimentare privind activități de internaționalizare/export și sprijinirea a minimum 40 de IMM-uri pentru a introduce programe de învățare la locul de muncă pentru angajații proprii reprezintă două dintre principalele obiective ale proiectului Pașaport de Export, implementat în perioada februarie 2020 – august 2021 de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR). Proiectul își propune îmbunătățirea nivelului de cunoștințe/competențe/aptitudini necesare derulării activităților de internaționalizare/export ale angajaților care își desfășoară activitatea în sectoarele economice/domeniile identificate în Strategia Națională pentru Competitivitate (SNC) și Strategia Națională de cercetare, Dezvoltare și Inovare (SNCDI), din regiunile de dezvoltare Nord-Est, Nord-Vest, Sud și Vest și este finanțat din Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.
Unul dintre rezultatele proiectului va fi elaborarea Ghidului Exportatorului, care va crea premisele pentru creșterea competitivității prin inovare pe termen mediu și lung.
Un plus major pe care îl aduce proiectul are la bază colaborarea cu Google care, prin instrumentele puse la dispoziție. va contribui la digitalizarea activităților de internaționalizare a firmelor. Astfel, atât în cadrul cursurilor, cât și în Ghidul Exportatorului, vor fi prezentate instrumentele digitale existente și necesar a fi folosite de firme în vederea creșterii competitivității pe piețele externe.
Potrivit reprezentanților CNIPMMR, valoarea adăugată pe care proiectul o va genera se va refșecta în trei componente principale:
● Creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor care își desfășoară activitatea în sectoarele economice potențial competitive identificate conform SNC și din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI, sau a angajatorilor care intenționează să-și adapteze activitatea la aceste domenii/specializări inteligente privind importanța și necesitatea participării angajaților la programe de formare continuă. Acest obiectiv vizează operaționalizarea unei campanii în acest sens. Se va pune accent pe faptul că amplificarea competitivității firmei este direct proporțională cu numărul de angajați care beneficiază de instruire. Astfel – spun oficialii CNIPMMR – impactul proiectului este unul amplu, multiplicat, care nu se rezumă la grupul țintă raportat în mod formal.
● Formarea a 400 de persoane în domeniul exporturilor. Acțiunile de formare pentru cele 400 de persoane vor aduce un plus de cunoaștere pentru participanți, fiind derulate transferuri de informații cu privire la cele mai relevante arii tematice din domeniul comerțului exterior: încheierea și derularea contractelor; modalități, tehnici și instrumente bancare și valutare; operațiuni de vămuire; Convenția internațională privind regulile și uzanțele internaționale privind condițiile de livrare - INCOTERMS; transportul internațional de mărfuri, precum și politica de marketing și asigurarea calității. În plus, pe lângă derularea cursurile autorizate ANC de referent comerț exterior (cod COR 333911), în cadrul proiectului se vor organiza cursuri de comunicare în limbi străine. Abordarea tuturor acestor teme în cadrul proiectului Pașaport pentru export va oferi un fundament metodologico-teoretic corespunzător pentru angajați, în vederea derulării activităților de export. Astfel, sunt stabilite premisele pentru o calitate mai bună a vieții acestor persoane (din multiple perspective – financiar, social, psihologic) și a comunității în ansamblul său. În plus, participarea la astfel de acțiuni formative are o valoare adăugată semnificativă, reprezentând o oportunitate reală de adaptare a resurselor umane din sectoarele economice cu potențial competitiv.
● Susținerea a cel putin 40 de IMM-uri în vederea elaborării și introducerii unor programe de învățare la locul de muncă. În context, realizarea Ghidului Exportatorului va crea premisele pentru creșterea competitivității prin inovare pe termen mediu și lung. „Acest ghid va fi un instrument care va descrie parcursul optim de urmat de o întreprindere pe termen lung pentru maximum de competitivitate în activitățile de export și va permite celor 40 de întreprinderi care îl vor implementa să-și poate instrui personalul actual și viitor în vederea eficientizării la maximum a activităților de export”, precizează reprezentanții CNIPMMR. Astfel, această activitate va avea efecte pozitive pe termen lung pentru IMM-urile participante. În plus, prin sustenabilitatea proiectului, aceste activități vor fi continuate și dupa finalizarea proiectului, permițând creșterea efectelor pozitive pe termen lung și multiplicarea rezultatelor. „Totodată, statul beneficiază în mod indirect de implementarea acestui proiect, avându-se în vedere că prin creșterea competitivității și adaptabilității firmelor și resurselor umane se va genera creștere economică”, menționează CNIPMMR.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național